אאא

 גם אם אנחנו לא מרצים באוניברסיטה ולא עורכי דין הנואמים באולם המשפט, לעיתים קרובות אנחנו נתקלים בצורך להציג רעיון מסוים, לצאת בנאום קטן או לשאת דברים באירוע כלשהו. אנחנו שוקדים על המילים הנכונות, אבל לפעמים שוכחים לגמרי מהצורך בתכנון הצגה מרשימה של הדברים. אך אם לא נקפיד עליה, הקול והדיבור לא רק לא יעזרו לנו, אלא יקלקלו את כל הרושם מהופעתנו.

ראשית, דברו לאט. האנשים דווקא נוטים לדבר מהר יותר מהרגיל ברגע שהם מתרגשים או נלחצים. הדיבור שלהם נהיה פחות ברור, וקצב הדיבור המהיר לא יוצר אהדה אצל השומעים. כשאנשים מדברים לאט יותר, השומעים גם מבינים טוב יותר את משמעות הדברים, וגם הנואם עצמו מקבל יותר שליטה על הדברים. דרך אגב, כך אנחנו גם מפחיתים את הסיכוי לפלוט דבר לא נכון או לא ראוי. מהו קצב הדיבור הנכון? תארו לעצמכם שאתם מכתיבים מספר טלפון כך שלבן אדם השני תהיה אפשרות לכתוב אותו בנחת. תחזרו על שורה ארוכה של מספרים ותרשמו אותם באוויר, כך לאט-לאט תפתחו את קצב הדיבור האופטימאלי.

שנית, תקפידו על יציבה נכונה במהלך ההרצאה או הנאום. בין אם אתם עומדים או יושבים, הגב שלכם צריך להיות זקוף והסנטר מורם. התנוחה הזאת מאפשרת להפיק את המיטב ממיתרי הקול. אם אתם עומדים תקפידו לפזר את משקל הגוף בצורה אחידה בין שתי הרגליים.

תנשמו עמוק לא רק לפני תחילת ההופעה, אלא גם במהלכה. ההתרגשות גורמת לאנשים רבים לנשום נשימות קצרות ולא עמוקות. אבל רק נשימה עמוקה מאפשרת להירגע תוך כדי הדיבור ומשרה אווירה של ביטחון עצמי. הדבר הראשון שמעיד על חוסר בקיאות של הנואם בנושא הוא נשימות תכופות ולא עמוקות. כמו כן, נשימה עמוקה מאפשרת לדבר בקול נמוך מעט מהקול הרגיל שלכם. קול גבוה לרוב לא נשמע משכנע ומעיד על הלחץ הפנימי של הנואם. הנמכה קלה של הקול מאפשרת להישמע יותר בטוח ויותר משכנע.

אל תשכחו לשתות מים במהלך ההרצאה. הגמישות של מיתרי הקול נפגעת מהיובש, לכן גם הקול שלנו נשמע פחות טוב. דרך אגב, כשחשוב לנו להישמע במיטבנו חשוב שנתה אך ורק מים, משקאות אחרים דוגמת קפה או שתיה מוגזת לא יסייעו למיתרי הקול, אלא רק ייבשו אותם עוד יותר. שתיה מרובה והגנה על מיתרי הקול חשובים לא רק ביום הרצאה, אלא גם מספר ימים לפני כן. כך למשל אם תצעקו חזק יום לפני ההרצאה, מיתרי הקול לא יספיקו להשתקם מהפגיעה, והדבר יבוא לידי ביטוי בקול שלכם.