אאא

  ישראל מתחרה עתה בענקיות הייצור העולמיות של מטוסי מנהלים. התעשייה האווירית של ישראל ושותפתה חברת גלפסטרים האמריקאית חשפו אמש כי השלימו ייצורו של מטוס מנהלים סילוני חדש ומתקדם הנושא את השם – 250G

ה-G250 שייך לקטגורית מטוסי מנהלים בינוניים-גדולים, והוא בעל ביצועי טיסה משופרים ותא נוסעים מרווח. המטוס יהיה מוכן למסירה ללקוחות כמתוכנן ב-2011. התעשייה האווירית וחברת גאלפסטרים אירוס פייס, חברת בת של ג'נראל דינמיקס, הציגו אתמול בערב בנמל התעופה בן גוריון את מטוס המנהלים הסילוני החדש בקטגוריית המטוסים הבינוניים-גדולים. ההכרזה על פיתוח המטוס נעשתה באוקטובר 2008 בכנס שנתי של יצרני מטוסי מנהלים בפלורידה, ארה"ב.

המטוס החדש הינו המרווח, המהיר ובעל טווח הטיסה הארוך ביותר בקטגוריה זו של מטוסי מנהלים. המטוס מתוכנן ומיוצר בידי התעשייה האווירית, תוך שימוש בכלי פיתוח וייצור מהמתקדמים בעולם.

הודות לעבודת צוות בין מפעלי התע"א, "גלפסטרים" וספקים אחרים, הגיע המטוס לבשלות אפילו לפני לוח הזמנים המתוכנן. טיסת הבכורה תתקיים כמתוכנן בהמשך שנה זו, והוא ירושיין (יקבל את רישיונו) מול רשויות התעופה הישראלית, האמריקאית והאירופית ב-2011. אז גם צפוי המטוס להיכנס לשוק.

בין הנוכחים בטקס החשיפה של המטוס החדש, אתמול, היו נציגי ההנהלה הבכירה של "גלפסטרים" והתעשייה האווירית, בכירים במערכת הממשלתית ובקהילייה העסקית, נציגים מרשויות התעופה בישראל, נציגי קבלני משנה מארה"ב כמו קולינס, האניוול, ספיריט איירוספייס, חברי צוות פיתוח המטוס ועובדי התעשייה האווירית.

יצחק ניסן, מנכ"ל התעשייה האווירית אמר אמש כי: "ה-250G מהווה דוגמה נוספת לאפשרות הגלומה בשיתוף פעולה בין שתי חברות מובילות כמו התע"א וגלפסטרים. בפרויקט זה באו לידי ביטוי יכולות הנדסיות מעולות וייצור באיכות ללא פשרות. הצוותים ייצרו את המטוס האיכותי ביותר בקטגוריית המטוסים הבינוניים-גדולים. התיכנון, הייצור וההרכבה של מטוס ה-G250 נעשה תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וניצול הניסיון והידע של התעשייה האווירית בפיתוח וייצור מאות מטוסי מנהלים לאורך השנים".

ה-G250 מתאפיין בנוחות נוסע מרבית: תא נוסעים גדול הכולל מעבר לתא המטען בזמן טיסה, עם שטח רצפה גדול 17%-35% מהמתחרים, 19 חלונות פנוראמיים, מטבחון מתקדם, מערכת דחיסת אוויר משופרת העוזרת לנוסעים לרדת רעננים יותר מטיסות, ואביזרי יוקרה שונים המותקנים רק במטוסי מנהלים גדולים ויקרים בהרבה.

"הודות לבקשות הלקוחות, מטוס ה-G250 הוא בעל טווח טיסה גדול יותר ותא נוסעים שקט ומרווח. המטוס בעל מעטפת ביצועים טובה יותר הודות לכמה מרכיבים: כנף טרנסונית (המאפשרת טיסה במהירות הקרובה למהירות הקול), מנועים איכותיים של חברת האניוול, ואוויוניקה מתקדמת "תא זכוכית" (תא טייס מתקדם המשלב צגים במקום שעונים אנלוגיים. אלמנטים אלו חוברים יחדיו למטוס יוצא מן הכלל, שבעליו יעריכו אותו ויטוסו בו בגאווה".

במטוס החדיש מותקנות מערכות המיועדות לשיפור תנאי הראייה בנחיתת טייס (ולא מדובר בנחיתת מכשירים), המבוססות על מצלמת יום ולילה מתקדמת המותקנת ע"ג המטוס ותצוגה סינטטית של תוואי הקרקע כולל מכשולים. יש במטוס החדש מצערות אוטומטיות, העוזרות לטייס לשלוט באופן אוטומטי על מהירות המטוס בכל שלב של הטיסה וכמו כן משפרות המצערות את השליטה בתצרוכת הדלק באופן אופטימאלי.

במטוס הותקנה מערכת הגנה מפני הקרחה, שהיא מערכת המונעת הצטברות קרח על הכנפיים והמנועים.

ומה עוד במטוס המעודכן ביותר בכל הפיתוחים שיש בעולם?

מערכת עצירה אוטומטית- כוללת 2 מרכיבים- עצירה אוטומטית המופעלת ברגע הנגיעה בקרקע, מבקרת קצב תאוטה, ולכן מאפשרת עצירה רכה ופחות מורגשת בקבינה.

מערכת בלמים מבוקרת מחשב, שיתרונה ביכולת הבקרה בחוג סגור, ביצועי בלימה מדויקים, אמינות גבוהה ומשקל מערכת נמוך.

מערכת טוס- על- חוט)- הפיקוד על ההגאים נעשה בעזרת מחשב ומעלה את הבטיחות בטיסה.

100 אחוזים מהתכנון של המטוס החדיש נעשה בתעשייה האווירית תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בתלת מימד ולא מתוך שרטוטים, דבר המעלה בעשרות אחוזים את ההתאמה בשלב ההרכבה. מוריד בצורה משמעותית את זמן ההרכבה.

לתע"א ניסיון רב בתיכון ושימוש בחומרים אקזוטיים כמו חומרים מרוכבים, דבר הדורש מומחיות בשל תכונות מיוחדות של החומרים.

התכנון נעשה בכמה אתרים בעולם (מלבד מתקני התע"א) תוך שימוש בבסיס מידע אחד. היצור נעשה במידות סופיות המאפשר לייצר כנף במוטת כנפיים של 26.6 מטר המתחברת לגוף במספר מקומות. תהליך ההרכבה נעשה בטכנולוגיה חדשנית שעל פיה אין צורך בכלי מיקום כי החלקים הראשיים מגדירים גם את המיקומים של כל ההרכבות הראשיות.

במטוס ה-G250 מוצעים לנוסע מגוון שיפורים ופינוקים:

• בטיחות מעל הכול- רמת בטיחות גבוהה ביותר: הודות ליתירות מערכות, תכנון חכם ומחשוב מדויק, אין מצב שתקלה בודדת תגרום להשבתה של מערכת- החל ממערכות המים, שירותים, תאורה בקבינה ומערכת הוידיאו וכלה במערכות אוויוניקה וכני נסע.

• תא נוסעים גדול יותר ומרווח. נוסע בגובה 1.8 מ' יכול לעמוד בקבינה.

• גישה למטען בזמן טיסה.

• מערכת דחיסה מתקדמת המאפשרת לנוסעים לרדת רעננים יותר מהטיסות.

• 19 חלונות- 4 חלונות יותר מאשר במטוס G200.

• מטבחון גדול ומאובזר.

• אקוסטיקה משופרת לטובת נוחות מרבית בטיסה.

• המטוס ממריא ב- 99.75 מהפעמים תוך חצי שעה מהרגע הרצוי הודות לדרישות גבוהות ממערכות אמינות ומוכחות. הודות לזמינות, ניתן גם לדחות טיפולים עד להגעה בטוחה לבסיס הבית (חוסך עלויות וזמן).

• יכולת להמריא ממגוון שדות תעופה בעולם עם מסלולים באורך של 5000 רגל (1524 מטר) – גידול של 50 אחוזים במספר נמלי התעופה באירופה וצפון אמריקה בהם ניתן לנחות.

• טווח טיסה במהירות מכסימלית 6300 ק"מ- ניו יורק- פריז.

• כושר נשיאה גדול של מטען.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

זהו פרויקט בסדר גודל לאומי ממנו נגזרת תכולת עבודה משמעותית, בהיקף מיליוני שקלים המספקת עבודה למאות בתי אב: חברות וספקים מקומיים הפזורים בכל הארץ, במרכז ובפריפריה. בתעשייה האווירית זוהי תוכנית רוחבית, חוצה חברה, אשר שותפים להצלחתה מפעלים מבאר שבע עד רמת הגולן: הנדסה, מכלולים, רמתא, טכנולוגיות, להב, מטוסי מנהלים ותעשיות גולן.

למעלה ממיליון שעות הנדסה שהושקעו בפיתוח הביאו את החברה והמשק לקפיצת מדרגה טכנולוגית אדירה ותרמו רבות לקידום. ההון האנושי, עבודת צוות מעולה של צוותי הפיתוח והיצור תרמו להצלחת התוכנית בלו"ז שתוכנן.

המנועים שקטים יחסית ומסוגלים להביא את ה-G250 לגובה שיוט של 41,000 רגל בפחות מעשרים דקות.

התעשייה האווירית לישראל נמנית עם החברות הטכנולוגיות-תעשייתיות המובילות בישראל. החברה מוכרת כמובילה בינלאומית בפיתוח טכנולוגיות תעופה וחלל בתחום הצבאי והאזרחי כאחד. התעשייה האווירית מונה כ-16,400 עובדים, מהם כ-40% אקדמאים, בעיקר מהנדסים ומדענים. בנוסף מספקת התעשייה האווירית תעסוקה לעשרות אלפי בתי-אב בישראל, בקבלנות ישירה ועקיפה.