הגרי"ש חוגג 102 > פרסום ראשון:

ההזמנה לחתונה, הכתובה ושטר התנאים של הרב אלישיב

מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב, חוגג מחר 102 שנה, לאורך ימים ושנים ● הרב ישראל גליס, חושף בלעדית ל"כיכר השבת" שורת מסמכים היסטוריים: ההזמנה של הגרי"ש, שטר התנאים והכתובה ● וגם: מכתב שכותב סבו, הרב שלמה אלישיב, בו הוא מספר על הולדת נכדו יוסף-שלום ● מיוחד (חרדים)

הרב ישראל גליס | כיכר השבת |
שטר התנאים

מרן הגאון רבי יוסף-שלום אלישיב נולד בראש חודש ניסן תר"ע בעירה שוואל הנמצאת בצפון ליטא כיום לטביה.

הרב הוא יחיד להוריו שנולד אחרי 17 שנות נשואין. אמו חייה מושא, היתה בתו של המקובל רבי שלמה אלישיב שעלה לארץ ונטמן בהר הזיתים. בעלה, אביו של מרן, היה הרב אברהם לוינסון, בן רבי משה מארן שכונה רבי אברהם ארנער. אביו אימץ את שם משפחתה של אשתו, אלישיב.

אביו של מרן נדד לדרום בלרוסיה לעיר הומל ושימש שם רב עד שעלה לארץ-ישראל בשנת 1924 תרפ"ב והמשפחה חגגה את הבר-מצוה של מרן בארץ-ישראל.

שם המשפחה שונה לפי הצעת החפץ חיים כדי שיוכלו לעלות ולהכנס לארץ-ישראל. בגיל 20 נישא מרן עם בתו של הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין.

השדכן ומסדר הקידושין היה מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק רבה של ארץ-ישראל. 8 שנים אחרי הנשואין הוא מוסמך לרבנות על-ידי גדול ישראל הרב זליג ראובן בענגיס ראב"ד העדה החרדית.

בראשית המדינה הוא מוכתר כרבה של רמלה לזמן קצר. בהמשך הוא מתמנה לדיין בבית-הדין הרבני האזורי בירושלים. זמן קצר אחר כך מונה לבית-הדין הגדול במשך עשרים שנה.

בהרכב מיוחד עם מרן הרב עובדיה יוסף הראשון-לציון, בעקבות פסיקתו של הרב שלמה גורן בענין ´האח והאחות´, פרש מרן מבית-הדין.

אני לא חושב שיש היום מישהו בדור שיודע להעריך את פסיקותיו ואת שיטת לימודו. מי שמגיע לשיעור המתקיים מדי יום, נתקל בשיעור פשטני מאוד, ברוח הטקסט הנמצא לפניו.

מרן זכה לבית של גדולי תורה, בנים, בנות, נכדים, נכדות, נינים, נינות, בני נינים ונכדי נינים.

מחר, יום שבת קודש, ימלאו לו 102 שנים.

אנו מצרפים בפרסום ראשון את ´שטר התנאים´ של מרן, הכתובה [8 לירות], ההזמנה לחתונה ומכתב שכותב סבו, הרב שלמה, בו הוא מספר על הולדת נכדו, יוסף-שלום.

שטר התנאים
ההזמנה
הגרי"ש בצעירותו
המכתב של הסבא
הכתובה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר