אאא

ל"ג בעומר תשע"ד: מאות אלפי יהודים עושים את דרכם הלילה ומחר (ל"ג בעומר) לעבר ציונו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי שבמירון, כשבין היתר כוהנים רבים נוהגים לעלות גם הם למקום. אלא, שמפסיקה הלכתית של הפוסק הגאון רבי בן ציון מוצפי עולה כי לכהנים אסור לעלות להר מירון.

בסוף השבוע שלח אחד מתלמידו של הגרב"צ מוצפי לאתר 'דורש ציון' שאלה בנושא, וכתב: "בידוע שהרבה כהנים מתעתדים להגיע למירון כמידת הרגלם, אולי ילמדנו הרב אם איסור בידם או לא, דאורייתא או דרבנן, חומרא, שנוי במחלוקת או מעיקרא".

בתשובה חד משמעית שכתב הרב מוצפי לתלמידו הוא פוסק: "זה ברור כשמש שכל איזור הכניסה, והאיזור הסובב את הבנין כולו מלא קברים. וכהן ירא שמים לא יגיע שם". 

 (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)
עלייה למירון, בעבר (צילום ארכיון: פלאש 90)
הגדלה

בשנת תשס"ט, פסק הגאב"ד הגאון רבי נסים קרליץ כי לכהנים אסור לעלות למקום, וזאת לאחר שקברים עתיקים נמצאו במהלך עבודות שיפוץ במתחם קבר הרשב"י ובסביבת המערה. גם האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק פרסם פסק הלכה דומה האוסר הגעת כהנים למקום. 

מנגד, רבנים רבים מהמגזר הספרדי פרסמו פסקי הלכה המתירים עליית כהנים לקבר הרשב"י, כשהם שוללים את החשש כי אזור קבר הרשב"י הינו בית עלמין ענק. גם רבנים אשכנזים דוגמת הגר"נ גוטליב והגר"י רוזנבלט הצטרפו למתירים עליית כהנים למירון. חלק מהמתירים טענו כי גם אם נמצאו קברים במקום - אין להם דין טומאת קבר, וזאת עקב שיטת הקבורה בעבר. רב הישוב מירון, שהתיר עליית כהנים, טען כי הדרכים למקום תוקנו. 

לפני כשלוש שנים, פרסמו רבני העדה החרדית פסק הלכה המתיר עלייה של כהנים למתחם באמצעות "דרך בורמה", בה נהוגה הייתה העלייה למירון לאורך השנים.