אאא

בקרב מורים לאזרחות בבתי-ספר תיכוניים ברחבי הארץ קיימת מגמה לעירוב אקטיבי של תלמידיהם במשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. ברוח זו מגיעות אלי מידי פעם פניות מתלמידי תיכון.

השוני בין המכתבים הוא רק בסגנון, אך התוכן כמעט תמיד עוסק במרכיב היהודי-דתי של מדינת ישראל. מסתבר שהנושא המרכזי, המעסיק את התלמידים (בהדרכה מסורה של המורים), היא שאלת הנישואים. אני מצרף להלן חלק ממכתב שנשלח אלי:

1. האם בכנסת ישראל של שנת 2011  קיימת התייחסות בנושא הנישואים לכל הרבדים בחברה? אם כן, איך? אם לא, למה?

2. מדינת ישראל ידועה בכך שהיא מדינה דמוקרטית הנותנת שוויון לאזרחיה, וחופש מדת. איך אתם יכולים להסביר את העובדה שלמרות היותה מדינה דמוקרטית, היא כופה על האזרחים להינשא בדרך שלעיתים נוגדת את רצונם, אמונתם, ואורח חייהם?

3. בתור מדינה מודרנית ודמוקרטית, האם לדעתכם חוק בתי-הדין הרבניים יישאר בתוקף, או שמא העם יתנגד, או חברי הכנסת יתקוממו כנגד חוק זה?

למכתב צורפה הקדמה בסגנון בוטה ותוקפני כלפי כל מה שמריח יהדות ודי להדגיש שתלמידים הללו, מצפים מהעם וממני להתקומם.

לא היה לי ספק שלמורה לאזרחות היה חלק נכבד בניסוח המכתב וברוח ששרתה עליו, יחד עם זאת העובדה שהמכתב נשלח מדואר של אחת התלמידות אפשר לי לקיים איתם דיאלוג בהתכתבות.

ראשית הפניתי אליהם שאלה, שנראה לי שהם לא נשאלו מעולם:

קיבלתי ואשמח לענות, רק הייתי מעוניין שתגדירו לי לפני כן: מה משמעותה של המדינה היהודית?

כיצד תשכנעו את מי מחברכם לא לרדת מהארץ לארץ אחרת, עשירה ומפותחת יותר ובטוחה יותר?

מה משמעותו של העם היהודי בעבורכם?

במה אתם מגדירים את עצמכם כיהודים?

תשובותיכם יסייעו לי להסביר את עמדתי בעניין.

לאחר ימים אחדים קיבלתי תשובה מורכבת ומעניינת שלימדה על דיון וויכוח פנימי שהיה בקרב קבוצת התלמידים שנדרשו לשאלה, הכל כך מהותית, כשבדרך כלל, הנוער החילוני, לא נדרש אליו, או בז לו.

באמצעות תשובתם, יכולתי להסביר את משמעות קדושת עם ישראל, הבאה לידי ביטוי במלחמה בהתבוללות.

הסקר המזעזע שפורסם ב'כיכר השבת', מלמד שמלאכתם של מי שמבקשים לקעקע את עם ישראל מצליחה. מי שמדבר על קדושת עם ישראל, במקרה הטוב ייחשב כגזען, ואם לא יתמזל מזלו, שי ניצן יגיש נגדו כתב אישום על 'הסתה לגזענות'.

הערכים המובילים בתקשורת ובשיח הציבורי, הם אלו הרואות את היחיד כשווה לכל היחידים שסביבו. בעולם הולכת ומתפתחת ממגמה זו תופעת האנרכיסטים, המסירים מעליהם כל סממן קבוצתי, לאומי או דתי.

אין ספק שהדרך לנישואי תערובת מתחילה  בטשטוש הזהות היהודית. כשהסברתי לאותם תלמידים את מושג הקדושה של עם ישראל כתבתי להם, בין היתר:

"כן, יש כזה מושג הנקרא - 'קדושה'. זהו מושג, לא של עליונות, אלא של מגבלה, של הגדרה, של סייגים, שאדם או אומה מקבלים על עצמם.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

"עם ישראל התקדש במצוות, אלו המגבילות אותו בתחומים שונים של החיים. וכן, גם בענייני נישואים וקשרים משפחתיים. ישנם איסורי עריות, כגון נישואים של אחים, עניין שיש עליו הסכמה ברוב החברות הנאורות בעולם (בשלטון התלמיים במצרים של לפני למעלה מאלפיים שנה, ראו בנישואי אח ואחות עניין מכובד, ישנו מלך בשם 'תלמי פילדלפוס', שמשמעותו אוהב אחותו [מן היוונית: פילי = אוהב, דלפי = אחות], שהיה נשוי לאחותו).

"ליהדות זו ההלכתית, זו היחידה ששרדה את אלפי שנות הגלות, ישנם את איסורי העריות המקובלים, אב ובתו, אם ובנה וכדומה, ובנוסף איסורים נוספים בתוך עם ישראל 'כהן וגרושה' וכדומה.

"לצידם יש את ההתייחסות החמורה לנישואי תערובת = התבוללות. מנהיגי הציונות ראו בהתבוללות, איום על קיומו של העם היהודי. ראש הממשלה גולדה מאיר, התבטאה שכל יהודי/ה שנישא לגוי/ה מצטרף לששת המיליונים... היא לא היחידה שראתה בנישואי תערובת איום קיומי, אחד מתפקדיהם של שליחי העלייה של הסוכנות במשך שנים, הוא מלחמה במגפת ההתבוללות בתפוצות, הפושה במיוחד בארצות הרווחה".

יש לחשוש שמלאכתם של מטשטשי הזהות היהודית תצבור עוד תאוצה, אם לא ננהג באומץ ואקטיביות כנגד אותם מגמות, המשתמשות בסיסמאות שדופות של 'חרות הפרט', למלאכתם הבזויה.