אאא

גם לחופש הגדול יש סוף. חלק יגידו סוף סוף. וכמו כל סוף, אחריו מגיעה התחלה חדשה, או במקרה הזה שנת לימודים חדשה. חלק מהתלמידים כבר חבשו אתמול את ספסל הלימודים, וחלקם הגדול יצעד היום עם הילקוט על הכתפיים, תלמידים טריים ותלמידים ותיקים, לצידם ילדי הגן המתרגשים, תלמידות היסודי והסמינר ולכולם מכנה משותף אחד: הכריך בתיק.

יש ילדים גדולים שכבר מכינים לעצמם את הכריך האהוב, אך בדרך כלל, במיוחד ביום הראשון, יכינו אותו ההורים, אולי בעיקר האמהות, בהמון תשומת לב, כריך המכיל כל טוב ובעיקר המון תפילה לשנת לימודים מוצלחת.

מה כדאי לשים בפרוסה? כיצד לחסוך בדיונים המתישים על הכריך, ולנסות לברוח מאופציית השוקולד? איך להפוך את ההפסקה לרגע מתוק בלב? ומה עושות האמהות המנוסות?

הורים רבים טורחים ומשקיעים רבות בהכנת הכריכים לבית הספר, בחלק מהבתים ההכנה נעשית בערב כדי לחסוך זמן בבוקר הלחוץ גם ככה.

אמהות רבות מכינות ממרחים ורטבים שונים, ושילובי מאכלים מעוררי תיאבון ומזינים, ומשקיעות כדי לעודד את הילדים לאכול בחשק בהפסקת האוכל ולספק לגוף מספיק אנרגיה ליום הלימודים שלפניהם. ובעיקר בכדי להימנע מהדרישה הנפוצה של לחם עם שוקולד.

המלצות משרד הבריאות על תפריט מאוזן לקראת החזרה למוסדות הלימוד, בתי הספר והגנים, מכילות 3 קבוצות מזון שונות, ממרח וירק.

ההרכבים השונים המומלצים מדגישים את החשיבות הרבה שיש לארוחת עשר, ואת השפעתה על התזונה הנאותה למהלך היום כולו.

מומלץ לאכול ארוחות קלות מדי 3-4 שעות, אכילה זו מאפשרת תחושת שובע מבלי לגרום לתחושת כבדות מיותרת.

אמהות מנוסות ממליצות לסכם עם הילד את הרכב הכריך כבר מהערב הקודם, ומונעות דיונים מייגעים בבוקר, שמסתיימים לא אחת בלחם עם שוקולד, העיקר שהילד לא יפסיד את ההסעה...

מה בוחרים? ראשית את סוג הלחם: פרוסה, פיתה, לחמניה. כאשר כמובן, יש לתת עדיפות לקמח מלא, או אחיד.

על בטן מלאה

טיב המילוי: מומלץ לבחור ממרח עשיר בחלבונים כמו גבינה לסוגיה, סרדין, חומוס, פסטרמה, ביצה; או עשיר בשומן כמו אבוקדו, טחינה, חמאת בוטנית טבעית.

ירוק בעיניים! להוסיף ירק בין הפרוסות לפי ההעדפה האישית, חסה, פלפל, מלפפון עגבניה ועוד.

רצוי שלא לנסות בכריך של הבוקר טעמים חדשים ולא מוכרים, אלא ללכת על בטוח, כדי למנוע מצב שהילד לא יאכל את הפרוסה ויישאר רעב.

דוגמאות להמלצת המשרד על שילוב בכריכים:

לחם מלא מרוח בסלט טונה עם פרוסות גמבה ומלפפון חמוץ.

פיתה עם גבינה קוטג' 5% ,מלפפון ירוק וזיתים.

לחם אחיד עם חמאת בוטנים, 2 עלי חסה וביניהם פרוסות עגבניה.

לחמניה מקמח אחיד עם סלט טחינה, חציל קלוי, פטרוזיליה ורצועות פלפל ירוק.

בנוסף לכריך מומלץ לאכול מנת פרי כדוגמת שזיף, תפוז, תפוח עץ, אפרסק

וכן אפשר להוסיף, מקלות ירק- גזר, פלפל בצבעים שונים, קולרבי, עלי חסה, מלפפון.

חשוב להקפיד על שתיית מים, ומומלץ לשלוח עם הילד בקבוק אישי לבית הספר.

מים הם השתייה המומלצת ביותר ועדיף להימנע ממיצים ומשקאות קלים ממותקים המלאים בצבעי מאכל ובקלוריות מיותרות.

טיפים של אמהות

בגילאים קטנים, רצוי להיות בקשר עם אנשי הצוות ולבדוק אם הילד אהב את האוכל שנשלח איתו, כך אפשר לגבש רשימה של סוגים שיותר אהובים עליו. אפשר גם לשאול אותו מה מביאים החברים, ולבדוק אם הוא מעוניין גם כן בכריך זהה.

אפשר בדרכים קלות להפוך את הפרוסה לאטרקטיבית יותר, אפילו חיתוך של הלחם לשני משולשים יכול להיות שינוי מרענן עבור הילדים.

אפשרות גיוון אחרת היא שימוש בפיתות קטנות למילוי הממרח, מכיוון שהן נוחות לאחיזה, ופחות מתפרקות מאשר הפיתות הגדולות.

פת שחרית לפני היציאה

דרישת שלום מאמא, הכתובה על פתק קטן שמוצמד לכריך ובו כתוב "לבריאות", "באהבה", "בהצלחה במבחן", או כל מה שרוצים, יכולה גם לעשות את העבודה, וגם להיות 'מאכל רוחני' של עידוד באמצע היום. לקטנים יותר אפשר להוסיף ציור של לב או פרח, או כל מה שיזכיר להם את הבית. כדי להקל את המלאכה אפשר להכין 'מלאי' מדבקות עם איחולים וציורים, ואז נותר רק לבחור...

יושבים עם הילד, בשעה פנויה ונעימה ומכינים מערכת שבועית קבועה שבה כותבים את הרכב הכריכים. טבלה כזו יכולה להקל באופן משמעותי על ההכנה, להיערך מראש לרכישה של המוצרים הנדרשים, וגם כמובן לחסוך דיונים מיותרים, ולאפשר את הכנת הפרוסה בערב. כיום ישנה גם אפשרות להכין את הטבלה, עם שילוב של ציורים באמצעות המחשב, באתרים שונים.

אם הילד מתעקש על שוקולד, אפשר להשתמש בממרח חרובים בטעם שוקולד. אם מדובר במקצוען שלא מסכים לחיקוי, מסכמים על יום אחד בשבוע, למשל יום שישי, שבו יהיה בכריך שוקולד.

נסו לשלב בטבלת הארוחות גם לחם, לחמניות ופיתות מקמח מלא, שמכיל את סיביה התזונתיים של החיטה המלאה, ותורם רבות לבריאות ולהרגשת השובע. אפשר לנסות בהתחלה יום כן, יום לא, ולהמשיך בעוד ימי "כן" ברגע שהילד מתרגל.

עוד רעיון לגיוון הצבעים, הוא השימוש במפיות יפות לילדים. קונים 4-5 חבילות של מפיות יום הולדת או מפיות מצויירות אחרות, ומצרפים באופן אקראי מפית שונה בכל יום. גם שימושי, גם מסייע לשמור על הניקיון, וגם גיוון נחמד עבור הילדים.

בימים חמים מומלץ ביותר להימנע מממרחים שעלולים להתקלקל, במיוחד אלו על בסיס מיונז.

כששולחים פירות, מהסוג שעלול להימעך, עדיף לאחסן אותם בתוך קופסה. יש להימנע מלשלוח פירות בשלים במיוחד העלולים, בימים חמים, להתחיל לתסוס. בימים אלו עדיף לשלוח את הירקות והפירות ה'עמידים' יותר, כמו: גזר, מלפפון, פלפל ועוד.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חינוך ילדים' ותישארו מעודכנים

אפשרות נוספת לתחליפים לפירות הטריים הם הפירות היבשים, אשר משביעים את הילדים ומהווים מקור אנרגיה חיובי.

בהתאם לכללי המוסד, ניתן לשלוח מידי פעם גם מעדן, שוקו בשקית, יוגורט ועוד, בחלק מהמקומות הדבר מתאפשר רק בראש חודש, ציינו לכם תזכורת להיערך לכך מראש, כדי למנוע פספוסים שמאכזבים את הילדים.

את התא שבו מאוכסנים דברי המזון, מומלץ לנקות לפחות אחת לשבוע, כדי להימנע מהצטברות שאריות שגורמות לריח לא נעים ולכתמים בתיק.

ולסיום, למרות שכל הטיפים עוסקים בארוחת עשר בבית הספר, חשוב לזכור ולהקפיד לתת לילדים ארוחת בוקר קלה לפני שהם יוצאים מהבית. זו בעצם הארוחה המכונה 'פת שחרית', שאת מעלותיה גילה לנו הרמב"ם ואמר: לעולם ישכים אדם ויאכל פת שחרית, וחז"ל אמרו עליה כי היא מונעת 83 מחלות המרה.

כשתלמידים יוצאים על בטן מלאה, סימן שתהיה להם שנת לימודים משביעת רצון!