אאא

 לפני חמישים שנה עמדה לפני סוכנות החלל האמריקאית בעיה ללא פתרון- הם הצליחו כבר לבנות חללית וחליפות חלל ואוכל לאסטרונאוטים, אבל הסתבכו בשאלה כיצד יוכלו להשתמש בעטים כדי לבצע רישומים כשהמנגנון של העטים כידוע, מבוסס על כוח המשיכה, ובחלל, כידוע גם, אין כוח משיכה. כספים רבים הושקעו בניסיונות לפתח עט הפועל בתנאי חוסר משקל.

הפתרון של הרוסים היה זול יותר- הם פשוט השתמשו בעיפרון..

סיפור אמיתי זה מדגים את השימוש בחשיבה יצירתית כדי לפתור בעיות בדרך קלה ופשוטה יותר.

התבוננו בתמונה הזאת, מה אתם רואים בה? התשובה המיידית היא כמובן שני ראשים. אבל, למעשה אם תתבוננו היטב תגלו כי בכל פרצוף "חסרים" לפחות חמישים אחוז. אז למה אם ככה אנחנו רואים פרצוף? התשובה- המוח שלנו הוא עצלן ורגיל לתבניות חשיבה קבועות וממוסגרות. הוא מעבד נתונים על סמך ידע קודם ו"משלים" את האינפורמציה החסרה. בציור זה לא נורא, אך ברגע שסגנון החשיבה הוא מקובע ותפיסת העולם הופכים להיות מקובעים אנו מפסידים הרבה מהיכולות שהמוח שלנו ניחן בהם.

בפשטות, חשיבה יצירתית היא היכולת לתקוף בעיה בצורה שונה מהרגיל, להתבונן על המציאות מזוית לא מוכרת, חדשנית, ולנסות למצוא דרכי פעולה חדשות, פתרונות נוספים.

כך למשל פיתחו בפסיכולוגיה את שיטת ההקהייה כגמילה מצריכה מופרזת: במקום לעבוד על כוח הרצון של האדם, על השליטה שלו ועל האיפוק, מכריחים אותו לצרוך כמות מופרזת מהחומר שהוא קשור אליו, לדוגמא לאכול עשר חפיסות שוקולד בבת אחת וכך ליצור סלידה וריחוק טבעיים מהמאכל המגרה הזה. (על אותו משקל: אירחתי פעם חברת ילדות שזכרתי כ"מכורה לבמבה" שסירבה להתכבד ממנה. לתמיהתי סיפרה לי שברוב להיטותה קנתה פעם אחת "מסיבמבה" שקית במשקל של כמה קילוגרמים מלאה בבמבה. כמכורה אמיתית היא אכלה ואכלה ואכלה ו... חמש עשרה שנה היא כבר לא נוגעת בבמבה..)

אם פעם חשבו שחשיבה יצירתית היא תכונה מולדת הרי שמחקרים עדכניים גילו כי ל"מוחות הגדולים" של ההיסטוריה אין שום תכונה שמאפיינת את כולם מלבד סקרנות ושאפתנות בלתי רגילים. קחו דוגמא מאדיסון למשל, שמלבד הנורה זוקף לזכותו למעלה מאלף פטנטים נוספים כמו הגרמופון (הגילגול הראשון של הפטיפון), בובה מדברת, רכבת חשמלית ועוד. אדיסון זה ביצע שבע מאות (!) ניסויים שונים עד שהצליח להדליק את הנורה הראשונה. כששאלו אותו על כשלונותיו הצהיר: "לא נכשלתי! פשוט מצאתי שבע מאות דרכים שאינן טובות כדי להדליק את הנורה..."

ישנן מספר שיטות לפיתוח חשיבה יצירתית. אחת מהן- להסתפק אך ורק בנתונים הקיימים ואיתם להתמודד עם הבעייה. למשל: משווק דגים נתקל בבעייה- הוא ייבא סרדינים בתוך מכלי ענק שאוכסנו במשך זמן רב על גבי אוניות מסע. כדי לשמור על טעמם הטוב שמרו אותם חיים בתוך המכלים, אך מכיוון ששוכנו בצפיפות, הוגבלה הניידות שלהם ושוב- נפגם טעמם. מה עושים? (נסו לחשוב לבד לפני שאתם עוברים אל הפתרון..)

הבעיה הוגדרה: איך גורמים לדגים להיות בתנועה על אף תנאי האחסון הצפופים? הפתרון- בכל חבית הוכנס דג טורף אחד, קטן מספיק כדי שלא יוכל לטרוף דגים רבים מידי, אך מפחיד מספיק כדי לגרום לדגים לשחות ולהימלט ממנו...

ודוגמא נוספת- בבית ספר מסויים סבלו התלמידים הצעירים מהתנכלויות והצקות של הבוגרים יותר. במקום להוסיף עוד מורים לתורנות חצר ולהחמיר את העונשים עשה הצוות דבר פשוט הרבה יותר-שעות שונות להפסקה לצעירים ולבוגרים.

פתרון החידה- בכתבה הבאה.