אאא

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (ב') כי הגיע להסכמות עקרוניות עם משרד הבריאות ורכבת ישראל בדבר הפעלה עתידית של קרונות וקטרים חשמליים.

אתמול (א') פורסמו בתקשרות ידיעות לפיהם המשרד להגנ"ס מונע הפעלה של ציוד חשמלי בטענה שמא רמת הקרינה שתירשם עלולה לסכן את הנוסעים, אולם משרד הגנת הסביבה סותר את הטענות בטענה שמדובר בטעות.

"לפני מספר חודשים הודיעה הרכבת למשרד כי בשל שגיאה בחישובים, רמת הקרינה המתוכננת תהיה גבוהה מן הסף ומההיתר שניתן לה ב-2011 ומאז התקיימו מגעים בין הצדדים למציאת פתרון שיאפשר את הנעת הקרונות באמצעות חשמל, אך ימנע חשיפה מסוכנת, בלתי סבירה ובלתי מוצדקת של הציבור לקרינה", אומרים שם, ומבשרים ש"המשרד ורכבת ישראל הגיעו בסוף השבוע שעבר לסיכום שיאפשר את הנעת הרכבת באמצעות חשמל וימנע מהציבור להיחשף לקרינה מסוכנת".

לטענת אנשי הגנ"ס "באזורים מיושבים בהם ישנו חשש לקרינה חורגת, יוקמו שנאים אשר יביאו להפחתת הזרמים בקו ולכן ברמת הקרינה הנפלטת. בדרך זו תעמוד הקרינה באותם אזורים ברמות הנמוכות מהסף שנקבע במשותף בין המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

פרויקט חשמול הרכבת נחשב לאחד מתוכניות השדרוג העיקריות של רכבת ישראל. עלות חישמול הרכבת נאמדת ב-8.2 מיליארד שקל, והיא אמורה להיכנס לתוקפה כבר בסוף 2015. חשמול הרכבת אמור להעביר את מבנה החברה הנוכחי ל"דור הבא" של חברות תשתית המסילה, בדומה למבנה שקיים בחלק ממדינות אירופה.

בין הקווים הראשונים שיעברו ל"עידן החשמל": הקו המהיר בין ת"א לירושלים, הקו בין עכו לכרמיאל והקו בין חיפה לבית שאן.

לפי נתוני רכבת ישראל, המעבר של רכבת ישראל מקטרי דיזל לקטרים חשמליים יצמצם עד 2016 את רכש הסולר ב-60% ויוריד את רמות הרעש בעד 16%. בכוונת הרכבת לחשמל קרוב ל-400 ק"מ מסילה עד סוף העשור הנוכחי.