אאא

טויוטה העולמית לא תוכל להעניק אחריות לרכבים שלא אושרו לשיווק בישראל, כך עולה ממכתב ששלחה חברת טויוטה היפנית ישירות לוועדת הכלכלה.

במכתב מתייחסת טויוטה ליישומו של "חוק רישוי רכב", הנדון בחודשים האחרונים בוועדה. בנוסף, טויוטה טוענת כי היצרנית מביעה דאגה משיווקם של רכבים שאינם מותאמים לשיווק בשוק המקומי.

בכך מצטרפת טויוטה לשני ארגוני הגג הגדולים של תעשיית הרכב העולמית - ה-ACEA וה-AAPC ששיגרו מכתב חריף לוועדת הכלכלה לפני כחודש.

במכתב, שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", הביעו ארגוני הגג "חששות כבדים לאור החוק המוצע, שייצור עבור יצרני הרכב דרישות ייחודיות שאין שני להן במדינה אחרת בעולם, כאלה שיצרני הרכב לא יוכלו לעמוד בהן".

בין היתר המתייחסו בשעתו היצרנים לסעיף שקובע שיבואן מקביל יוכל לייבא ארצה מכוניות מדגמים שיבואן הרכב הוותיק אינו מייבא - אך יבואן הרכב הוותיק יהיה חייב להעניק להם שירות, חלקי חילוף וגם טיפול במקרה של ריקול. כך, לפי יצרני הרכב, "יבואן רכב ישראלי אינו נציגו החוקי של יצרן רכב בישראל, בניגוד להצהרות שהשמיעו בכירי משרד התחבורה הישראלי במהלך דיוני הוועדה. הנחה שגויה זו מהווה בסיס לדרישות לא הגיוניות שהחקיקה תגזור על יבואני רכב ויצרני רכב".

לפי יצרני הרכב: "יצרן רכב מייצר מאות דגמי רכב, שרק מעט מהם מגיעים לשוק ספציפי. לדגמים ספציפיים אלה יש רשת סוכנים מתמחה בטיפול, שירות ואחריות באופן שיהיה גם כלכלי. יצרני הרכב אינם מסוגלים לתמוך גם בדגמים שאינם מיובאים לישראל על ידי יבואני הרכב הוותיקים".

עד כה נמנעו יצרני רכב יפנים מלפנות באופן ישיר לרגולטור הישראלי וטויוטה היא הראשונה העושה זאת רשמית.

מכוניות טויוטה נמנות על המותגים הבודדים המיובאים לישראל ביבוא מקביל, על ידי חברת אלבר. בשעתו ציינו נציגי משרד התחבורה בוועדת הכלכלה כי אינם מכירים את ארגוני הגג של יצרני הרכב. למרות זאת, לפני כשבוע ביקש שר התחבורה ישראל כץ לקיים פגישה עם קרלוס גוהן, נשיא רנו ניאן העולמית המכהן גם כיו"ר ה-ACEA.