אביב הגיע טבע בא: מעיינות בהרי ירושלים

"ירושלים הרים סביב לה" אך לא רק הרים, גם מעיינות ונחלים רבים סובבים את ירושלים. עם בא האביב המבשר את תחילתם של טיולים בטבע, נפתח חלון ההזדמנויות הקצר בו אפשר לראות את המעיינות והנחלים המרהיבים בסביבות ירושלים. ארזו ציוד, פנו יום וצאו להנות מיפי הבריאה, במרחק נגיעה מהבית.

שושי מילר | כיכר השבת |
נחל שורק (צילום: ויקיפדיה ori)

שמעתם על האברבנלים? מסתבר שלא, אבל אם ביקרתם במעיינות באיזור ירושלים, התפלאתם בוודאי מהיכן מגיעים הדגים, וככל הנראה הם לא מגיעים מהשמים. החבורה הקוראת לעצמה אברבנלים, לקחה על עצמה לטפח את מעיינותיה של ירושלים, ולהכשיר אותם לטבילה. אחד משלל השיפוצים שהם מבצעים במעיינות, הוא הכנסת דגי זהב למי המעינות.

מדוע מוכנסים דגי זהב למי המעיינות?

שמואל, אברבנלי וותיק מסביר לנו: "הטבילה במי מעיין על פי ההלכה היא עדיפה, אנחנו פועלים להכשיר את ברכות האיגום של המעיינות, כך שישמשו ככשרים לטבילה. במעיינות קיימים חרקי מים רבים ודגי הזהב מנקים אותם".

יצא לכם לטבול במקווה במוצא או בעין משואות בגוש עציון, מעיינות אלו שהפכו למקוואות לכל דבר הם מדגם מייצג לעבודתם של האברבנלים, ועוד משוגעים לדבר. כששאלנו את שמואל מה יהיה על צער בעלי החיים? הרי הדגים מתים בברכות האיגום שלא מתאימות לגידול דגים, שמואל ענה לנו בנשיאת עיניים למרום, כנראה כוונתו שהקב"ה שומר את הדגים, מה לנו כי נלין...

אז באו נצא לסיור בכמה מן הספק מעיינות ספק מקוואות הללו.

עין טייסים

איך מגיעים: יוצאים מירושלים לכיוון בני ברק על כביש מספר 1.

מגיעים למחלף הראל. פונים ימינה ביציאה למבשרת, ובצומת המחלף פונים שמאלה לכיוון הסטף (הכביש היוצא מהקסטל.(כביש 3965)

לאחר 3.2 ק"מ מגיעים לכיכר הסטף. (צומת כיכר איתן)

יוצאים ביציאה הראשונה של הכיכר לכיוון צובה (כביש 395)

לאחר 2.1 ק"מ תבחינו בצד ימין בשילוט חום לכיוון עין טייסים ונחל שורק.

דרגת קושי: בינוני, אפשר להגיע למעיין ברכב.

מה בשמורה: אם אתם אוהבי טבע ובא לכם לסייר רגלי, הגעתם למקום הנכון. המסלול מתחיל בהר טייסים, בו נמצא אתר ההנצחה לטייסי חיל האוויר, באתר מסביר דן קנר מתוך מקרופון מובנה באנדרטה, על המקום. ישנם ספסלים והאתר נקי ומתוחזק. ישנה גם תצפית פנורמית מרהיבה לעבר ירושלים, חברון ושפלת החוף. (אם תהיתם, אז כן, אפשר לראות מהתצפית את גשר המיתרים)

המסלול יורד עד עין טייסים שהינו מעיין קטן ויפה מוקף בצמחיה, ממש פנינת חמד.

אם הגעתם עם רכב, תהנו מהנוף המרהיב של כביש הסללום האלפיני, לאחר מכן, תוכלו לרדת עם הרכב, בהמשך הכביש (לאחר המעיין) עד לנחל שורק, הנמצא כעת בשיא כוחו.

המעיין: נביעת המעיין מקורה במערה סמוכה, המים יוצאים דרך נקבה צרה אל בריכה בגודל של כעשרה מטרים רבועים. אפשר לטבול בכיף, אך המנעו מלשתות את המים. המעיין מוצל בצמחייה, ומוקף בירוק מרגיע.

עין כסלון, שמורת נחל שורק

איך מגיעים: למסלול ההליכה - לאחר מושב רמת רזיאל (כיוון מערב) מגיעים לכיכר, עוברים אותה בכביש 395, בקו ראיה עם מושב כסלון, תראו את חניית הרכב. השאירו את הרכב, בירידה מהכביש מתחיל מסלול ההליכה, הדרך מתפלת בין חורש טבעי עד להגעה למעיין.

למעיין - לאחר שעברנו את הכיכר ממשיכים כ-1.6 ק"מ מצד שמאל לאחר הסיבוב החד בכביש יורד שביל עפר, עד לכ-300 מ' בערך לפני המעיין, כאן משאירים את הרכב (השביל חסום בסלעים), ממשיכים בשביל, המעיין בצד שמאל.

מה בשמורה: השמורה המשתרעת על פני שתי גדותיו של נחל שורק, המרשים שבנחלי יהודה. בנחל בולטים פיתולים מרשימים, ויובלי הנחל (נחל קטלב למשל, הוא אחד מיובליו של נחל שורק).

בצד הדרומי נמצאים חורבות הכפר דיר א-שייח' ותחנת הרכבת בר גיורא (תחנת רכבת מהתקופה העות'מנית, נטושה כיום) בשמורה גם אתר העתיקות חורבת טורה - שרידי מצודה מהתקופה ההלניסטית, בסביבתה כמה מאגרי מים חצובים בסלע.

בסוף המאה ה-19 עברה מסילת הברזל הראשונה בישראל, מיפו לירושלים. והוקמה תחנת הרכבת בר-גיורא הנזכרת, מסיבות תפעוליות, כיוון שהיה נוח לקחת מים למילו דוודי הרכבת, מנחל קטלב הסמוך.

עין פטלים

אם ממש קשה לכם לצאת מהבית ומבשרת ציון היא העיר הרחוקה ביותר אליה אתם נוסעים, יש לנו הצעה גם בשבליכם - עין פטלים.

עין פטלים היא פנינת חמד מוסתרת ולא ידועה הנמצאת בוואדי בין רמות למבשרת.

איך מגיעים: נוסעים מירושלים לכיוון מוצא, מול מוצא (היכן שהיו יקבי אפרת לשעבר) מצד ימין יוצאים לכיוון מבשרת (הכניסה הראשונה למבשרת) אחרי כ-400 מטרים מגיעים לצומת (ימינה מוצא ובית זית שמאלה מבשרת) ממשיכים ישר בשביל ההעפר שמולנו.

נוסעים עד לעיינות תלם , ממשיכים בשביל העפר שנכנס לוואדי, מגיעים לכיכר פונים ימינה במעלה השביל. ממשיכים בדרך העפר עד חסימה של סלעים בשביל. משאירים את הרכב והולכים ברגל, (כעשרים דקות בהליכה רגועה) בדרך תראו מעיין קטן מוקף גדר בשם עין לוז. ממשיכים בשביל העפר הממשיך בוואדי, עד שנפגש בחורשה שגדלה בצלע ההר, ממשיכים בשביל עד שנגיע לחורשה, ואז פונים שמאלה בשבילים הקטנים הנכנסם לתוך הבוסתן שגדל בוואדי, אחרי הבוסתן תבחינו במספר עצי תאנה הברכה נמצאת אחריהם.

המאמץ משתלם, חברה שבאו בשביל טבילה, עין פטלים מאפשר טבילה הגונה, הבריכה גדולה ומלאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר