אאא

המהפכה בענף הרכב גררה את השוק כולו לסחרחורת. בעוד מחירי הרכב הרשמיים עוברים בקלות את קו 120 אלף השקלים, מתברר כי אותו רכב בדיוק יכול להימכר לצרכן בפחות מ-100 אלף שקלים. גם ברכבים יקרים יותר הפער הזה נשמר, לטובת הלקוח.

קחו לדוגמה חברת ליסינג ידועה אשר רכשה באחרונה כ-50 מכוניות מאזדה 6 שנשארו במלאי של היבואן, דלק מוטורס. בזכות התקנה שעליה חתם שר התחבורה ישראל כץ, תוכל החברה למכור אותן כמכוניות חדשות לגמרי, ללא רישום בעלות קודם, בהנחה של 20% - ולהציע אותן ללקוחות במחיר של 135 אלף שקל בלבד, במקום 162.5 אלף שקל.

ואכן, אחד אחד היבואנים הבכירים בשוק בישראל מודה בראיון לדה-מרקר: "התקנה היא בגדר שינוי כללי המשחק. בסופו של יום, מכוניות יימכרו באותה כמות, ורק ערוצי השיווק ישתנו. זה לא ישנה למותגים חזקים, אבל יבואנים שגבם קרוב יותר לקיר ישתמשו בחברות ליסינג כערוץ הפצה, ותמיד יש את זה שלחוץ. לאט לאט תראה מותגים שמזניחים את רשת הסוכנים שלהם, וייווצר אפקט פרפר. אני הרי יכול לנסות למכור משפחתית בכ-130 אלף שקל, אבל אם מכונית מתחרה תימכר בחברת ליסינג ב-99 אלף שקל - כולם יילכו לשם".

חשוב לציין כי גם ברכבים בהם לא מוצעת הוזלה כה נכבדה, חברות הרכב הפרטיות מציעות מימון מלא ותנאים נוחים במיוחד ללקוחותיהם.

על כל אלה יש להוסיף את העובדה כי החל מהחודש האחרון, החברות יכולות למכור רכב שרכשו מן היבואן כיד ראשונה אצל הרוכש. עובדה זו מעניקה למעשה זרז החלטי בכל הנוגע לרכישת רכב. הרוכש כבר אינו נחשב "יד שניה", כשהוא רוכש את הרכב מחברה פרטית. הוא נחשב "יד ראשונה" לכל דבר וענין.

"החשש של יבואני הרכב מוצדק", אומר רועי נחמיאס - מנכ"ל רוזנטל רכבים. נחמיאס הנחשב לאחד המומחים כיום בתחום הרכב, המכירה והליסינג, מצייר תמונת מצב שהשתנתה בשנה האחרונה לבלי היכר.

"ברגע שהענף כולו נפתח לתחרות, בעצם כל מה שהיה פעם, כבר לא רלוונטי. אם בעבר היה מקום אחד לרכוש רכב - אצל היבואן, הרי שכיום ניתן לרכוש אותו רכב בדיוק, עם אותה אחריות יצרן, עם אותו מגוון ואף עם התאמה אישית ונוחה יותר", הוא מסביר.

"כל החסמים שהקשו מאוד על מכירת רכב - חלפו מן העולם. בידיו של הלקוח נמצא הכוח לבחור, לבדוק, לברר ולהחליט, היכן וכיצד נח לו לרכוש את הרכב החדש שלו. מדובר במהפכה דומה עד מאוד לזו שהתרחשה בענף הסלולר", אומר נחמיאס. "השוק כיום מציע מגוון טלפונים איכותיים במחירים הזולים בעשרות אחוזים מחברות הסלולר הרשמיות".

"כך הם פני הדברים בשוק הרכב כיום", הוא מוסיף, "ליבואן אין כמעט משהו להציע מעבר למה שמציעות החברות הפרטיות. אדרבה, החברות הפרטיות משקיעות חלק מן התמחור הנוח לו הן זוכות, כדי לאפשר הוזלה במחיר הרכב, הענקת מימון נדיבה ואפילו השקעה במערכות מולטימדיה מתקדמות ברכב - הכל על פי רצון הלקוח וצרכיו".

יחד עם זאת, חשוב לבצע סקר שוק. "חשוב עד מאוד להגיע לחברה פרטית איתנה, מבוססת ובעלת ניסיון מוכח" - מדגיש מנכ"ל רוזנטל רכבים. "דווקא בשל פתיחת השוק לתחרות, חשוב עד מאוד להיות עם יד על הדופק. לא לתת לכל סוכנות-שהכריזה-על-עצמה-ככזו, למכור לכם רכב. זו השקעה כבדה במיוחד שאסור לזלזל בה.

"כדאי אפילו להמתין עוד כמה ימים, כדי למצוא את החברה עליה ניתן לסמוך וממנה ניתן להתרשם כי אכן היא עומדת מאחורי המכירה, מאפשרת גמישות מלאה ללקוח ובעיקר - מבינה את צרכיו ותופרת את העסקה על פי מידותיו", מוסיף נחמיאס.