אבישי בן חיים
אאא

כבר יותר מעשור שאבישי בן חיים מפרשן את המגזר החרדי. לרגל יום העצמאות, הוא העניק ראיון למהדורה המרכזית של רדיו "קול חי", בהגשת מרדכי לביא, והציג עובדות מרתקות על ההתנגדות החרדית ליום העצמאות ולציונות בכלל. האם היא התמוססה במהלך השנים? 

"הטענה הכי גדולה של ההתנגדות לציונות היא שהיא איום הכי גדול על החברה החרדית, בגלל שהיא מציבה אלטרנטיבה חילונית. מי שמביט היום על החברה הזאת, מבין שהיא לא מהווה איום. זה לא שהמוני בחורי ישיבות עוזבים את העולם הזה, כמו בתקופת ההשכלה. 

מה הוביל לשינוי ביחס המגזר החרדי למדינה? 

"בתחילה החרדים היו חלק בלתי נפרד מהממשלה. ופתאום, בגלל גיוס הבנות, החליט "החזון איש" להתרחק מהמדינה. 

"בשנת 77 עלה מנחם בגין לשלטון, ובאותו שלב שבו החרדים לשלטון. זו היתה שנה של נקודת מפנה, ואז גם המגזר החרדי הלך והתרחב". 

השבר בין החילונים לחרדים, החל עוד הרבה קודם, עם קום התנועה הציונית. "פעם כולם היו חרדים", אומר אבישי, "וכבר אז היתה הסתייגות מהציונות. 

"השאלה תמיד היתה האם אפשר לשתף פעולה עם החילונים, ואיך עושים את זה. השאלה הזאת מלווה את היחסים בין החרדים לחילונים, לאורך השנים". 

הציונות כבר לא איום

וכשאומרים חרדים, חשוב לחלק בין הציבור הספרדי והאשכנזי. הספרדים לא הלכו יד ביד עם האשכנזים בנושא הזה. 

"קולו של הרב עובדיה יוסף הוא קול שונה מכל חרדי אחר. הוא אומר שאסור להתכחש לנס שעשה הקב"ה. הוא אומר שחובה להודות על זה, לאו דוקא ב"הלל" עם ברכה, אבל כן צריך להודות בזה". 

היו שנים שהרב עובדיה היה אומר "הלל" ביום העצמאות

"יש עדויות שונות בנושא הזה. יש האומרים שבסוף התפילה הוא אומר הלל. ויש טוענים שדואגים שיהיה סנדק ביום העצמאות, וכך לא יאמר "תחנון". 

ל"חזון איש" מיוחס הביטוי שהקמת המדינה היא "סיפא דגלות", אבל בן חיים מסביר שבאופן כללי ה"חזון איש" לא אהד את הציונות, למרות המשפט המפורסם. 

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

חל שינוי בציבור החרדי ביחס למדינה בשנים האחרונות? 

"שוב, החרדים תמיד חששו שהציונות תציב אלטרנטיבה של זהות יהודית אחרת. בדור הזה, הציונות כבר לא מאיימת. רדיו "קול חי" הוא סוכן של תרבות ישראלית מתונה. השידור הזה הוא דוגמה לכך". 

כשחילוני חוגג יום העצמאות, הוא מבין את המשמעות? הוא חווה את זה כמו ששומרי מצוות חווים את פסח? 

"בהחלט. העמידה בצפירה למשל היא חוויה מאוד חזקה. אסור להתייחס לזה בתור משהו רדוד. זו חוויה דתית חזקה. 

"אם בתשעה באב היתה שליטה בתקשורת לאנשים שהיום הזה חשוב להם, כמו שיש שליטה בכל הקשור ליום הזכרון ויום העצמאות, זה היה סיפור אחר לחלוטין. השליטה בתקשורת מעצבת את היחס של העם כולו ליום הזה".