יום כיפור: כך תעברו את הצום בקלות
(צילום: shutterstock)
אאא

מחר (ו') המוני בית ישראל יצומו את הצום הקדוש - צום יום הכיפורים. הצום יחטא אותנו מפשעינו, אך במקביל הארכת שעון הקיץ מחמירה את תחושת הרעב. ולמרות כל הניסיונות של הנציגים החרדים, בסופו של דבר - פסיכולוגית - אנחנו הולכים לעבור צום קשה יותר, יחד עם מזג האוויר הקשה הצפוי. 

אבל עדיין, עם כל העניין הגדול שבצום אין זה אומר שמותר לנו לסכן את עצמנו או להגיע אל סף עילפון. חשוב שגם בצום עצמו נוכל לתפקד כראוי (בתפילות, עם הילדים וכו'). לכן אספתי כמה טיפים מקצועיים ומתומצתים לצום קל ולהתנהלות בריאה בצום.

לעבור את הצום בקלות ובבריאות

• כוננות צום מתחילה כבר בבוקר. התחילו את היום עם ארוחת בוקר המכילה פחמימות מורכבות כמו: לחם מחיטה מלאה, דגני בוקר מלאים, שיבולת שועל וכדו'. בנוסף חשוב בארוחת הבוקר לשלב מוצרי חלב וחלבונים אחרים כמו ביצה.

בהמשך יש להמשיך בארוחות קטנות וצפופות עד לסעודה מפסקת (כל 3 שעות). כך נמלא את מאגרי הגליקוגן בכדי שיעמדו כמאגרים בשעות הראשונות של הצום.

• שתייה מרובה: מומלץ לשתות במשך היום עד סעודה מפסקת כ-10 כוסות מים. בסיום הארוחה שתו בסביבות 2 כוסות מים. למרות שישנו מיתוס ששתיית מיץ ענבים עוזר לעבור את הצום בקלות, משקאות מתוקים באופן כללי מעלים את תחושת הצמא. המנעו ממשקאות המכילים קפאין (קפה, תה, קולה).

יום כיפור: טיפים לסעודה מפסקת

• המנעו ממזון מתובל בסעודה המפסקת וממשקאות אלכוהוליים במהלך הסעודה המפסקת.

• התחילו את הארוחה כשעה וחצי לפני כניסת הצום. אכילה איטית ומנות מרובות מגדילות את תחושת השובע לטווח ארוך ומונעים תחושת כבדות הנובעת מאכילה מרובה בארוחה גדולה אחת.

• הארוחה המפסקת צריכה להכיל פחמימות מורכבות אבל מסוג שונה מאילו שאכלנו בבוקר: קטניות כמו אפונה או דגנים. מומלץ לשלב תפוחי אדמה, כוסמת או קינואה ובכלל מזונות המכילים סיבים תזונתיים שישפרו את תחושת השובע לאורך זמן. 

• כאמור, אסור לאכול באופן מוגזם, אלא לאכול הרבה לאורך שעות היום. גם כך תצליחו לקיים את מאמר חז"ל: "כל האוכל בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה בתשיעי ובעשרי". 

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'אוכל ומתכונים' ותישארו מעודכנים

איך פותחים את צום יום הכיפורים

• אכילה נכונה בצאת הצום חשובה לא פחות מאכילה נכונה לקראת הצום.

• מומלץ לאכול מעט ומהדרגה. אכילה איטית עוזרת לעיכול המזון, אכילה מופרזת עלולה לגרום לתחושה לא נעימה.

• התחילו עם כוס שתייה מומתקת, פירות יבשים או פרוסת עוגה עם קפה.

• בארוחת צאת הצום, כדאי להמנע מאכילת מזונות המלאים סיבים תזונתיים, מפני שהם עלולים לגרום תחושת אי נוחות.

• שתו 2-3 כוסות מים לפני ובזמן הארוחה.

• מומלץ לאכול מזונות מלוחים בכדי להחזיר לגוף את המלחים שאבדו במהלך הצום הממושך.

חתימה טובה, ויה"ר שיתקבלו תפילותיכם ברצון. צום קל!