אאא

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את התקנות המסדירות את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמלי. התקנות ייכנסו לתוקף ב-1 בספטמבר. על פי התקנות, השימוש בכלי הרכב הממונע יוגבל לגיל 14 ומעלה. לפי שעה, לא תוטל חובת ביטוח על הרוכבים.

על פי התקנות החדשות, ניתן יהיה לרכוב על אופניים חשמליים בעלי הספק מרבי של 250 וואט שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. המנוע יפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש, בהתאם לתקינה האירופית. על פי התקנות, הנסיעה תהיה מותרת בכבישים ובשבילים המיועדים לאופניים.

באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים חדשים שהמנוע החשמלי המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת אופניים ומותקנת בהם מצערת (התקן לוויסות הספקת הדלק למנוע) הפועלת עד למהירות של שישה קמ"ש.

האופניים יידרשו לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר" שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתבתו, ארץ יצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 וואט ומהירות מרבית של 25 קמ"ש וכן ציון על איסור שימוש מתחת לגיל 14.

משרד התחבורה: יקודם חוק המחייב חבישת קסדה

בהמלצת משרד התחבורה סוכם כי תקודם באופן מיידי הצעת חוק המרחיבה את חובת חבישת קסדת מגן בכל נסיעה על אופניים חשמליים. חובת חבישת קסדה תחול על כל הרוכבים ובכל גיל.

האכיפה על הרוכבים תבוצע באמצעות משטרת ישראל ופקחים עירוניים של הרשויות המקומיות שיקבלו סמכויות מיוחדות בנושא. זאת בעקבות סיכום בין משרדי התחבורה, המשפטים, ביטחון הפנים, משטרת ישראל ומרכז השלטון המקומי. האכיפה על יבוא, שיווק ומכירה של אופניים חשמליים תבוצע על ידי פקחים של משרדי התחבורה, הכלכלה ומכון התקנים הישראלי.

בשבועות הקרובים אף יושק קמפיין הסברתי נרחב על ידי משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים המדגיש את חובת הזהירות בדרכים ואופן השימוש באופניים חשמליים לרוכבים ולמשתמשי הדרך.

עד כה השימוש באופניים חשמליים לא הוסדר באופן רשמי בישראל ולפיכך נחשב בלתי חוקי. בתחילת חודש ינואר אף קבע המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשעבר, שי סופר, כי הוראת השעה שהסדירה את נושא השימוש באופניים הללו, מבחינת ההספק המותר, גיל השימוש והמהירות, פגה לפני כשלוש שנים וחצי.