הסוף למלחמת השבועונים? > חשיפה

מכה ל'יתד נאמן': ועדת רבנים תכשיר את השבועונים החרדים

על רקע המתקפה הפרועה שמנהל בטאון "יתד נאמן" נגד השבועונים, רבנים פועלים להקמת ועדת רבנים מיוחדת, שתפקידה יהיה מתן הכשר לשבועונים, והיא תשמש מעין ועדה רוחנית של כלל העיתונים החרדיים ● "כיכר השבת" חושף: כל הפרטים על היוזמה הדרמטית המתגבשת כעת (אקטואליה)

חיים שקדי | כיכר השבת |
הגר"י סילמן לצד לוגו העיתונים (צילום: דוד כהן)

בימים אלו עמלים מספר רבנים ודיינים, להקמתה של ועדת רבנים מיוחדת, שתפקח על השבועונים החרדיים, תכשיר את תכניהם ותתיר להם לבוא בבתי הציבור החרדי.

בטרם נרחיב את היריעה, נבהיר, כי המהלך להקמת הועדה אמנם לא נמצא בראשיתו, אך ניסיון העבר הוכיח, כי עד שהדברים לא חתומים, שרירים וקיימים, הם יכולים להתבטל או להשתנות מהיסוד - ובוודאי בנושא הזה, בו רבים הבוחשים בקדירה ומנסים להטות את הכף.

שנים רבות, מתמודד הציבור החרדי עם מאבק המוצג כהשקפתי על ערכי היהדות - שלאחרונה נתפס כמאבק כלכלי. בעין הסערה עומדים, בדרך-כלל בעל-כורחם, השבועונים החרדיים המובילים.

העובדה היא, כי בשנים האחרונות, מאז צלח לו המאבק נגד הסלולאריים הלא כשרים, גורמים רבים מנסים את כוחם בהובלת מאבקים שונים, כשבפי כולם, הבשורה היא - ביצור חומות היהדות החרדית. כך קורה שמדי תקופה, מתעורר לו עסקן חדש ומנסה להוביל מלחמת חורמה בשבועונים החרדיים.

אין ספק, כי חלק מהמעורבים במאבקים השונים בכלל, ובזה נגד השבועונים בפרט, עושים זאת אך ורק לשם שמים. אך לא חסרות הוכחות לכך שלחלק אחר מן המעורבים במאבקים הללו יש אינטרס, והוא בדרך-כלל כלכלי.

מי שהתגייס בדרך קבע למאבק בשבועונים ואף הוביל אותו, הוא העיתון ´יתד נאמן´, שמנסה את כוחו שוב ושוב להשפיע ולהוביל מהלך להחרמת השבועונים, אך כמו בדברים אחרים, גם כאן ההצלחה, לפי שעה, לא מאירה פנים.

מניעים טהורים? לא ממש

חזות המאבק היא קדושת המחנה והציות לגדולי ישראל, אך השבוע נוכחו כולם לראות, כי המניעים כנראה לא ממש טהורים. ראיה לדבר היא בקשתו המפורשת של הגר"נ קרליץ שלא לפרסם בעיתון את המכתב שהוצא ממנו במרמה, שהועברה בערבו של יום רביעי למערכת ´יתד´, אך שם בחרו לאטום אוזניים, ושבו ופרסמו את מכתבו, בניגוד להוראתו המפורשת.

המאבקים המכוערים הללו, שמעוררים לא אחת חילול השם מיותר ומזיק, כשבסופו של דבר כולם יוצאים מהם מפסידים, הביאו מספר רבנים ודיינים בכירים בציבור החרדי לערוך חשיבה מחודשת שהובילה למסקנה כי הפתרון הוא הכשרת השבועונים ולא מלחמה לסגירתם.

לטענת המעורבים ביוזמה המתגבשת, העובדה שהמאבק עד כה לא נחל כל הצלחה, וכרגע הוא נראה חסר סיכוי מאחר והציבור צמא לשבועונים, ואלו מספקים בדרך-כלל את הסחורה, הרי שאין ברירה כי אם להתיר את השבועונים במגבלות ההכרחיות.

מה הביא להאצת היוזמה, שאלנו את המעורים בפרטי הקמת הוועדה. ההתנכלות הממושכת לכלל השבועונים, הם משיבים, אשר לא אחת פנו למערכת ´יתד נאמן´, בכדי לקבל הסברים, מהו הדבר הדרוש תיקון, אך נתקלו בחומה אטומה ומלגלגת.

היוזמה צוברת תאוצה

בשל כך, החלו הרבנים לפעול להקמתה של ועדת רבנים מיוחדת, שתפקידה יהיה מתן הכשר לשבועונים, והיא תשמש מעין ועדה רוחנית של כלל העיתונים החרדיים. אמנם כיום, כל עיתון מתכבד בוועדה רוחנית כזו או אחרת, אך פועלם והשפעתם מוטלים בספק. מעלתה של הוועדה, טוענים המעורבים בהקמתה, תהיה בעובדת היותה בלתי תלויה במערכות השבועונים.

ל"כיכר השבת" נודע, כי הרעיון הולך וצובר תאוצה, ולפי היוזמה - שעדיין נתונה לשינויים, בוועדה יהיו חברים שלושה רבנים, המייצגים קשת נרחבה של גדולי ישראל בציבור החרדי: הרב אריה דביר - נאמנו של מרן הגרי"ש אלישיב, הרב יהודה סילמן - דיין בבית דינו של הגר"נ קרליץ, והדיין החסידי הרב מתתיהו דייטש.

הוועדה תצמיד לכל עיתון מבקר, שמדי שבוע יקבל אליו את כל חומרי העיתון, יעבור עליהם, יסנן את הדרוש סינון, וישנה את הסיפורים או הכתבות הבעייתיות. בבסיס הרעיון של הוועדה, מובטח לשבועונים כי לא תהיה התערבות או שליטה על התכנים, כי אם רק ביקורת שתסנן דיווחים לא ראויים.

נכון לעכשיו, מרבית השבועונים הסכימו לקבל עליהם את מרות הוועדה וביקורת המבקר, ומעבר לגיבושה הסופי של ועדת הרבנים, נותר לבחור מבקרים ראויים ולסגור את הקצוות שעדיין נותרו פתוחים.

יוזמת הקמת הוועדה - שתפתור אחת ולתמיד את הסאגה התקשורתית-חרדית, עשויה להיתקל בקשיים רבים, בהן בין היתר קבוצת אברכים, שבימים אלו עוברים בבתי גדולי ישראל ומזהירים אותם מפני השפעתם של השבועונים, ומציגים בפניהם תמונה שחורה וקודרת על השבועונים, העורכים והכותבים בהם, ומשווים אותם לאנשים הרחוקים מעולמה של תורה כרחוק מזרח ממערב.

מלבד זאת, אין ספק כי הקמת הוועדה והכשרת השבועונים הטוענים בלהט כי המאבק של ´יתד נאמן´ בהם הוא מאבק כלכלי, תהווה מכה קשה לביטאון הליטאי, שלבטח יעשה ככל יכולתו על-מנת לטרפד את המהלך.

בשבועונים החרדים סרבו להתייחס לידיעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר