אאא

מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן

למרות חולשתו וגילו המופלג ערך מרן ראש הישיבה במהלך עשרת ימי תשובה עמסעות חיזוק בכל רחבי הארץ. בין השאר מסר נגררים שיחות בישיבות ארחות תורה, מיר, פוניבז' וסלבודקא. בערב יום-הכיפורים, לפני הסליחות, מוסר הגראי"ל שיעור לפנות בוקר ולאחר מכן אומר את הסליחות באשמורת הבוקר ומתפלל שחרית עם הנץ החמה.

בהמשך היום, בערב יום הכיפורים, מקבל הגראי"ל קהל בביתו גם בשעות אחר-הצהרים עד סמוך לסעודה מפסקת. בסעודה המפסקת הוא לובש קיטל. לאחר-מכן, הוא נוסע ברכבו ומגיע לישיבת ארחות תורה שם עוברים תלמידי הישיבה לפניו להתברך.

את תפילות יום הכיפורים ביום מתפלל הגראי"ל ומייד לאחר התפילה הוא לומד 'שערי תשובה' לרבנו יונה, רמב"ם הלכות תשובה ועוד דברים מעניינו של יום, הגראי"ל הולך עם נעלי בית ואינו מקפיד שלא ללכת בנעליים כלל.

כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא

בערב יום כיפור עורך האדמו"ר מבעלזא את מנהג הכפרות בעלות השחר ברחבה שליד בית-המדרש הגדול של החסידות כששוחטים את התרנגול מיד במקום והרבי מקיים את מצוות כיסוי הדם.

לאחר תפילת שחרית מתכנסים אלפי בחורי החסידות בהיכל בית הכנסת למעמד "קוללות קוויטל" וכן להתברך מאת האדמו"ר כשאחרי כן מתקיים הטיש עד חצות היום.

החסידים מציינים בשיאו של יום הכיפורים, שני רגעים מרטיטים במיוחד. הראשון בליל יום כיפור, שעה שנושא הרבי דרשת התעוררות מיוחדת בדמעות שליש לפני אמירת "כל נדרי", כשעיני החסידים זולגות דמעות של תשובה. הרגע השני הינו במהלך תפילת נעילה בה ניגש הרבי לפני התיבה בהתרגשות ובהשתפכות הנפש.

יצויין כי למרות שהתפילה מסתיימת בשעה מאוחרת הרבה לאחר סיום הצום, מרבית החסידים ככולם מעדיפים להישאר בהיכל בית המדרש עד לסיום התפילה המעוררת.

כ"ק מרן האדמו"ר מויז'ניץ

בשעות הצהריים של ערב היום הקדוש עורך האדמו"ר מויז'ניץ טיש מיוחד כשהוא לבוש בבגדי שיראין בקפטן לבן אפוף באווירת סילודין ואימת הדין בו ממליץ האדמו"ר זכות על עם ישראל כשמזכיר בדבריו את הצרות הרבות שסבל העם היהודי במשך כל שנות הגלות. רגעים נעלים במיוחד מתרחשים בסיומה של תפילת נעילה כשלפני קבלת עול מלכות שמים שרים קהל האלפים בראשותו של האדמו"ר את קטע התפילה מתפילת מוסף "ויתנו לך כתר מלוכה", כשהחסידים מציינים שבאותה שעה ניתן לראות על פני האדמו"ר את אווירת השמחה ותחושת הכפרה שמחליפה את היראה ששרתה קודם לכן.

האדמו"ר מויז'ניץ מקפיד לסיים את תפילת נעילה בזמן סיום הצום על מנת שלא להכביד ולהטריח את הצמים.

בנוסף, הנהיג הרבי כי גם בתפילת ערבית של מוצאי יום הכיפורים מתקיים רק מניין אחד בהיכל ביהמ"ד כשהוא עצמו ניגש לפני העמוד על מנת שיוכלו להתפלל ברצינות ראויה ולא בחטף. מיד לאחר-מכן עורכים הבדלה בהיכל בית המדרש שהציבור יוכל לאכול ולשתות לאחר הצום.

מרן הגר"ח קנייבסקי

בכל יום מעשרת ימי תשובה כולל ראש השנה ויום הכיפורים מסיים מרן הגר"ח קניבסקי את כל ספר התהילים, בערב החג מתפלל הגר"ח קניבסקי על רבבות התורמים של קופת העיר וקופות צדקה נוספות, בסעודה המספקת בה לובש קיטל נמצא חתנו הגר"ז ברוורמן, לאחר מכן לומד רמב"ם הלכות תשובה.

את תפילת יום הכיפורים מתפלל בנץ החמה בבית הכנסת לדרמן הסמוך לביתו, כשהשנה נבנה גשר מיוחד המוביל הישר מבית מרן הגר"ח אל פנים בית הכנסת על מנת להקל על מרן את ההליכה. בשאר הזמן הפנוי לאחר תפילת המוספים אומר הגר"ח תהילים.

בשנים קדמוניות היה מקפיד הגר"ח ללכת ללא נעלים כלל, אך בשנים האחרונות החל ללכת בנעלי בית מפאת חולשתו. במוצאי יום-הכיפורים לאחר שבירת הצום מפקח על נכדיו שיחלו בבנית הסוכה, בשנים עברו היה הגר"ח מקפיד בעצמו לבנות את הסוכה אך בשנים האחרונות רק מנענע את הסכך בערב סוכות.

כ"ק מרן האדמו"ר מצאנז

ההכנות בחסידות צאנז מתחילות כבר באשמורת הבוקר, אז עורך האדמו"ר מצאנז את מנהג הכפרות כשהשחיטה מתבצעת מיד בסמוך. לאחר-מכן בשעות הבוקר לאחר התפילה עורך האדמו"ר טיש מיוחד בו נושא דברי חיזוק והתעוררות לקראת היום הקדוש.

אחד האירועים המרגשים המתקיימים בחסידות צאנז בערב יום הכיפורים הוא בשעת הצהריים עת נכנסים לחדרו של האדמו"ר כל יתומי החסידות שאין להם אב או אם, שם מברך את כל אחד מהם בפרטיות בברכת האב על הבנים "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה", חסידים השוהים במקום מספרים כי אין מי שאינו מזיל דמעות במעמד מרטיט לב זה.

לפני "כל נדרי" נושא האדמו"ר את הדרשה המסורתית בא ממליץ דברי זכות ומסנגר על עם ישראל, כשתפילת מעריב נמשכת עד השעה אחת בלילה, כשגם לאחמ"כ לא נותן האדמו"ר שינה לעיניו ולומד עד אור הבוקר את סדר העבודה של הכהן גדול, משעות הבוקר נמשכת התפילה בצאנז ללא כל הפסקה עד חצי שעה לאחר צאת הצום ע"פ זמן ר"ת.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

הגרי"ג אדלשטיין

את מנהג הכפרות מקפיד הגרי"ג אדלשטיין לעשות על תרנגול אותו מביא חתנו הגר"ד לוי מר"י חיים עוזר ומעביר את מעות הכפרות לעניים עוד לפני יום-הכיפורים, כן נוהג לקדש את הלבנה לפני יוה"כ כדעת הגר"א.

הגרי"ג מורה כי מצות אכילה בערב יוה"כ מתחיל מהלילה והוסיף כי אף שהגר"א מביא רש"י בכתובות שמשמע שאין מצות אכילה מהלילה, ובמגן אברהם הסתפק בזה, מ"מ מורה הגרי"ג כי לטעם שהאכילה הוא משום שערב יוה"כ נחשב ליו"ט א"כ היו"ט מתחיל מהלילה, כמו"כ מורה כי מצוות האכילה גם לנשים והוסיף שאף שמסתפק בזה בשו"ת רעק"א, מ"מ לטעם בראשונים שהאכילה הוא להכין עצמו לחג אם-כן גם נשים בכלל זה.

במהלך עשרת ימי תשובה מוסר הגרי"ג שיחות חיזוק בהיכלי הישיבות ברחבי הארץ כאשר שלושה ישיבות זוכות לשיחה מסורתית שנתית והם ישיבות פוניבז', בית מדרש עליון ונחלת בנימין העומדות בנשיאותו.

לפני תפילת נעילה ניגשים לראש הישיבה להתברך מאות מהמתפללים, כאשר סגולה מיוחדת ידועה בין תלמידי ישיבת פוניבז' שנים רבות בהם תלמידי הצריכים לזיווג באים לקבל את ברכת ראש הישיבה.