אאא

לקראת גזר הדין הצפוי היום לברנרד מאדוף, "הנוכל של כל הזמנים", הלכנו לברר מה ההלכה היהודי אומרת לגבי "הונאת פונזי", ואילו היה בא מאדוף לפני הסנהדרין, מה היו גוזרים עליו.

שאלה: לפני שנברר מה דינו של מאדוף, יש בכלל עונשי מאסר ביהדות?

"יש טעות גדולה לאנשים, שחושבים שבזמן בית המקדש לא היו עונשים חוץ ממלקות ומיתות בית דין. וזו טעות חמורה, בתי הדין אז היו מכניסים לכלא לפי הצורך, ונותנים קנסות לפי הצורך".

- נו, אז מה עם מאדוף?

"קשה מאד לדון לעומק עם כל הפרטים, וקשה שבעתיים כשאנו לא בקיאים בכל הפרטים של הסיפור. על סמך המידע המגיע מהתקשורת אי אפשר בכלל לשפוט. קשה מאד לדעת אם העדויות נגדו אמינות, ובמה הוא הודה, ולכן ננסה לשפוט בהנחה שכל המידע שמתפרסם הוא נכון, ומוכח לבית הדין על ידי עדים אמינים"

- מאדוף נאשם באשמת הונאה, הלבנת הון ועדות שקר, מה עם כל אחד מהם?

"לגבי הלבנת הון הרי זה כמו כל גניבה. הגנב חייב לשלם את הגניבה. על פי דין התורה הגנב חייב לשלם כפל, אבל גנב שהודה אינו משלם כפל, ולכן היו גוזרים עליו רק לשלם את המס שהעלים. יש עוד סיבות למה הוא לא חייב כפל, ואין טעם להאריך".

"עדות שקר כאן לא רלוונטית, כי כל המושג של עדות שקר ביהדות הוא בפני בית דין יהודי".

"את ההונאה הוא חייב לשלם לכל מי שרימה. אם אין לו להחזיר, במקרים מסויימים אפשר למכור אותו לעבד עברי ולנסות להשיג כך עוד כסף. אפשר לעקל את ביתו וכל רכושו. יותר מזה אין הרבה מה לעשות, בכל מקרה לא מסתבר שהיו שולחים אותו לכלא".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

- כעורך הדין שלו, מה היית טוען להגנתו?

"כתוב במשנה "אל תעש עצמך כעורכי הדיינים", ובכל אופן ננסה לסנגר עליו. כמו שדיברנו, לכלא לא היו שולחים אותו, אבל הייתי טוען להגנתו שהוא לא חייב לשלם לאנשים שהפקידו אצלו כסף, שום דבר".

"לומדי הדף היומי בדיוק עוסקים בנושא הריבית. מאדוף הבטיח ריבית של עשרה אחוז לשנה. בעצם צריך להעניש אותו על הריבית, אלא שנדון אותו לכף זכות שהיה לו היתר עיסקה".

"היתר עיסקה אומר, שהלווה לוקח את הכסף, משקיע אותו, ומשלם למלווה חלק מההלוואה, אבל בהנחה שהלווה הפסיד, כמו אצל מאדוף, הוא רק צריך להשבע שהוא הפסיד, ולא יהיה חייב לשלם לאף אחד כלום. כמובן, שאם הוא לקח לכיסו במקום השקיע, הוא חייב את החלק הזה".

- אפשר לפרסם את הפסק בשמך?

"לצורך מה? זה לא נוגע למעשה. וכידוע יש סייעתא דשמיא מיוחדת לרב שלא יטעה כששואלים אותו הלכה למעשה, אבל כאן שזה לא למעשה, אולי טעינו".