אאא

לבת שבע - אני סובלת מהתמכרות שנמשכת שנים רבות. אני מגרדת בראש, בפנים ובשפתיים עד שהשיער שלי נושר. התופעה הזאת באה כנראה כשאני חשה מועקה בלב וכנראה שזה מצב לחץ. האמת שהחיים שלי לא פשוטים, אין לי מסלול חיים רגיל, ויש לי המון עצבים. אשמח לראות מה את אומרת ותודה רבה וכל טוב.

ש.

לש. היקרה מאד.

ממכתבך ניכר כי את עוברת ניסיונות קשים ומורכבים. את אומרת שהחיים שלך לא פשוטים, את מספרת על לחץ, על מועקה בלב, על עצבים. לא מפתיע אם כן כי הלחץ הרב הזה בו את נמצאת מתבטא גם בהרגל בלתי נעים כמו גירוד בפנים ובראש.

את צודקת כשאת קוראת להרגל הזה "התמכרות". כמו התמכרויות אחרות, גם ההרגל הזה הוא ניסיון (אולי בלתי מודע) להפיג את המתח הרב בו את נמצאת, וכמו התמכרויות רבות אחרות, גם על ההרגל הזה את משלמת מחיר גבוה שלא שווה את התמורה. לא קל לשנות הרגלים, בטח שלא קל כאשר שהם שם כבר שנים. את צריכה להיות חזקה ובטוחה בעצמך, להחליט שאת עושה את זה ולא מוותרת. לתכנן מראש איך לבצע את הפסקת ההרגל ולהתחיל. להלן מספר עצות שיעזרו לך בתהליך.

עצה ראשונה - הכרת ההרגל המזיק

על מנת להפסיק להתנהג באופן מסוים יש להיות כמה שיותר מודעים להתנהגות הזאת. נסי לבחון עם עצמך מתי ובאלו מקרים את מרגישה את הצורך לגרד בפנים. את מתארת שאת מגרדת כאשר את מרגישה מועקה בלב. מתי זה קורה? באיזו תדירות? מי האנשים שבדרך כלל נמצאים סביבך? האם את דואגת להימצא לבד? איך את מתנהגת לפני שזה קורה? איך את מתנהגת אחרי שזה קורה? כתבי במחברת מיוחדת פרטים רבים ככל האפשר על ההרגל שלך.

החלי את התהליך להפסקת ההרגל בשבוע מודעות. בשבוע זה את יכולה להמשיך עם ההרגל אך את חייבת להיות מאד מאד מודעת להתנהגות שלך. בכל פעם שבו את מוצאת את עצמך מגרדת, צייני זאת במחברת המיוחדת לכך. צייני את השעה, את היום, ופרטים אחרים שנראים לך חשובים.

עצה שנייה - מודעות להשלכות המזיקות של ההרגל

שימי לב לדברים הרעים שקורים לך בגלל ההרגל הזה. הקדישי זמן ומאמץ לחשוב כמה מזיק ההרגל, וכמה את מפסידה בגללו. כתבי זאת במחברת. חשבי גם כמה טוב יכול להיות אם תפסיקי עם ההרגל הזה, כתבי במחברת את התוצאות הטובות שיקרו אם תפסיקי את ההרגל. בהמשך התהליך קראי שוב ושוב את הדברים האלו שכתבת. העבירי אותם בראשך בזמנים של נפילה, המטרות הברורות הללו יוכלו לחזק אותך כשתהיי חלשה.

עצה שלישית - סביבה תומכת

אחרי שבוע המודעות, את יכולה להתחיל להפסיק באופן רשמי את ההרגל. אם יש באפשרותך לבקש את תמיכת הסביבה זה יכול מאד לעזור. שתפי אנשים קרובים אלייך בהתמודדות, בקשי מהם להשגיח שאת לא נופלת בהרגל, ולגלות הבנה אם את קצת עצבנית בתקופה הזאת של הפסקת ההרגל. שתפי אותם גם בהצלחותייך. בימים הראשונים של הפסקת ההרגל אפשר לעשות טקס סיכום בסוף היום, לבדוק כמה הצלחת באותו היום. אפשר לשתף את האנשים הקרובים באותו הטקס ולחגוג יחד איתם את ההצלחות.

עצה רביעית - תחליף להרגל המזיק

חשבי על משהו שאת יכולה לעשות במקום ההרגל המזיק. אולי יש משהו שאת אוהבת לעשות עם הידיים? זה יכול להיות סוג של אומנות כמו עיצוב דמויות בפימו, סריגה, בישול, או לישת בצק. זה יכול להיות גם דברים אחרים כמו שטיפת כלים, ניקיון רצפה, או כל דבר אחר שיעסיק את הידיים וייתן לך הפוגה מהרצון לגרד. יצרי לעצמך תחליפים בריאים שיהיו זמינים לך בזמנים בהם את מועדת ליפול בהרגל, והשתמשי בהם כשאת מרגישה את הצורך לגרד. חשוב מאד - גם אם התחלת כבר לגרד, הכריחי את עצמך להפסיק, והחלי לעשות את התחליף הבריא במקום.

עצה חמישית - תמריצים חיצוניים

את יכולה לקבוע לעצמך תמריצים חיצוניים שיגרמו לך להפסיק עם ההרגל. זה יכול להיות קנסות כאשר את נכשלת - כמו "אם אני נכשלת עד הערב, אני אתן 100 ש"ח לצדקה" או "אם אני נכשלת, אני צריכה לעשות 100 כפיפות בטן" או כל דבר משמעותי אחר. דרך נוספת היא גם לצ'פר את עצמך על הצלחותייך. הבטיחי לעצמך פינוק קטן במקרה של הצלחה במשימה היומית או השבועית. צאי לאכול, קני משהו, או עשי משהו אחר שמשמח אותך.

עצה שישית - אל תכעסי על עצמך

גם אם נכשלת, זה לא אומר שאת לא יכולה להפסיק. אל תעשי מזה דרמה יותר מדי גדולה. אם תתחילי להצטער ולשנוא את עצמך על הכישלונות שלך, את תכנסי למצוקה שרק תגרום לך לחזור להרגלים המזיקים הללו. היצמדי לקנסות עליהם החלטת מראש, ואל תבזבזי אנרגיה וכעסים על חוסר הצלחה. זכרי - הפסקת הרגלים זה עסק מציק ולא נעים, אבל מיליוני אנשים ברחבי העולם עשו את זה. עם מספיק רצון ומוטיבציה את תצליחי והכל יהיה בסדר.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

ועוד משהו חשוב לסיום

ישנם הרבה סיבות שיכולות לגרום לאדם להתנהג באופן שמזיק לעצמו. זה יכול להיות ניסיון להפיג את המתח הנפשי על ידי פורקן גופני. הרבה אנשים מרגישים ברגעי כעס ומשבר שהם רוצים לצעוק, או לשבור משהו. זהו רצון טבעי לפרק את האנרגיה החזקה הזאת שנוצרת מהמתח והלחץ ולהפיג אותה בדרך גופנית כלשהיא. סיבה נוספת יכולה להיות תסכול ושנאה שמופנים פנימה כלפי האדם עצמו. לעיתים, אנחנו מפחדים להתמודד עם הרגשות הקשים שאנו מרגישים כלפי האחרים ומעדיפים להעניש את עצמינו.

הסיבות להתנהגות מזיקה לעצמי הן רבות ומורכבות אבל הבסיס שלהן הוא אותו בסיס - מדובר בניסיון להתמודד עם משברים ועם מועקה נפשית. זהו ניסיון לא מוצלח, שלא באמת משפר את המצב הנפשי, ותוך זמן קצר הופך להיות בעיה נוספת המערערת את המערכות ודורשת פיתרון.

העצות שהובאו להלן הן עצות שימושיות להפסקת הרגלים מזיקים. עם זאת, במקרה של הזקה עצמית משמעותית כמו שלך חשוב מאד לטפל בשורש הבעיה. יש סיכוי גדול שתוכלי להפסיק עם ההתמכרות המזיקה הזאת, אבל המתח הנפשי החזק בו את מצויה יגרמו לבעיות אחרות לצוץ. לכן, עצתי אלייך היא - מעבר לניסיון להפסיק את ההרגל המציק והמזיק, נסי גם לשפר את תנאי חייך. הגוף שלך קורא לך ואומר לך שהוא במצוקה גדולה. הקשיבי לעצמך וטפלי בעצמך. אני מציעה לך לפנות לגורם מקצועי שיוכל לעזור לך לארגן את חייך באופן שבו יפחת המתח העצום בו את נמצאת. כאשר חייך יהיו על מסלול רגוע יותר, לא יהיו לך הסיבות להתנהג באופן המזיק לעצמך.

בברכה, והמון המון הצלחה,

בת שבע

ממשיכים לשאול

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net