מוזיקה, צריבות, פוליטיקה וחתונות • אלי פרידמן מדבר על הכל

אלי פרידמן השיק לאחרונה אלבום חדש -"מה הבריות אומרות עליו" - לאחר שמונה שנים של פגרה מוזיקלית. בראיון מיוחד למדור מוזיקה של "כיכר השבת" הוא מדבר על הכל: הצריבות שמקשות על האמנים, חברותו לשעבר בתנועת החרדים החדשים "טוב" וסגנון ההופעות שלו. ויש גם ביצוע מיוחד גולשי כיכר השבת (מוזיקה, חדשות)

גבי כץ | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

לאחר פגרה של שמונה שנים, הזמר אלי פרידמן שב עם אלבום חדש בשם "מה הבריות אומרות עליו". בראיון מיוחד למדור מוזיקה של "כיכר השבת" הוא מנמק את הפגרה הארוכה שלקח בתופעת הצריבות: "הסיבה העיקרית שלא הוצאתי אלבום במשך שמונה שנים נובעת מ"המחלה הידועה" - אנשים צורבים דיסקים, כבר לא כדאי להוציא אלבום".

עם זאת הוא מציין כי כאמן, הוא לא יכול היה לכלוא בתוכו את השירים שיצר במהלך השנים האחרונות, ולכן החליט כן להוציא אלבום בסופו של דבר: "אמן לא יכול לשמור בבטן את מה שהוא עושה, עם הזמן זה התחיל לבעור חזרה והוצאנו אלבום חדש".

"אמנים מוכרים אלפים בודדים של אלבומים במקרה הטוב"

"לא כל כך הפריע לי שצורבים כמו שזה לא נתן לי את הפוש ללכת ולהשקיע כסף, כי אתה יודע שמדובר רק בהוצאה. האלבום הראשון שלי - שהוא האלבום הכי פחות מוכר - מכר אלפים רבים של עותקים. היום כולם יספרו לך שמוכרים אלפים בודדים במקרה הטוב. פעם ידענו שאנחנו מכסים את האלבום והיה קל להוציא עוד ועוד ועוד. היום מה שנעשה נעשה במשורה".

אלי פרידמן בראיון ל"כיכר השבת" (צילום: כיכר השבת)

"אני משתדל להיות פרפקציוניסט, זו עוד סיבה שזה שלקחו שמונה שנים עד שאתה סגור על זה שאתה מוציא אלבום. אמנים אחרים מלקטים שירים, אני לא הולך לשוק ובוחר שירים שאני אוהב, אלא צריך לייצר, לאהוב ואז להחליט שאני מוציא אותם לציבור".

לאלבום החדש של פרדימן, "מה הבריות אומרות עליו" מצורפת עטיפה מושקעת מבחינה גרפית. פרידמן מספר כי זהו עוד ניסיון לגרום לציבור לקנות את האלבום ולא לצרוב אותו: "אם אתה תעשה גרפיקה סטנדרטית שלא כיף להחזיק ביד, המוצר יישאר על המדף בחנות ואנשים יצרבו".

באלבום החדש של פרידמן מתארחים האמנים יצחק מאיר ואלי הרצליך, השיר "קיים את הילד" שמבצע פרידמן עם מאיר זכה להשמעות רבות וזאת משום שהשתחרר לציבור כסינגל ימים ספורים לאחר חטיפת שלושת הנערים הי"ד. "היום שסיימנו לעשות את השיר היה יומיים אחרי חטיפת הנערים, למחרת הוצאנו את זה לאוויר העולם. היו לזה המון השמעות בתחנות השונות, גם בגלי צה"ל".

"לא רואה סתירה בין פעילותי ב'טוב' לפעילות המוזיקלית"

לצד פעילותו כזמר, פרידמן שימש בשנים האחרונות גם בתפקיד פוליטי מקומי, והיה מבכירי סיעת "טוב" המקומית בבית שמש. הוא פרש מפעילות בתנועה מעט לפני הבחירות האחרונות בעיר. לדבריו, אין קשר בין העשייה הפוליטית המקומית שלו לתעשיית מוזיקה. "הדבר היחיד הוא שזה קרה במקביל. עסקתי במוזיקה בחתונות וגם בפוליטיקה מקומית. זנחתי את הפוליטיקה כי היא דורשת הרבה תשומת לב וזמן, ואין לי את זה".

אם חשבתם שפרידמן הוא היחיד שעבר במועצה המקומית בבית שמש ומחובר מאוד למוזיקה טעיתם. ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול מחובר גם הוא לתחום: "מוישה מכין הפתעות בנושא המוזיקה שנועדו לחזק את האמנות והמוזיקה בעיר, זה נושא שקרוב ללבו, הוא אוהב מוזיקה" מספר פרידמן.

מצד אחד, פרידמן ממותג כזמר של בחורי הישיבות, אך מצד שני חברותו בעבר ב"טוב" הפכה אותו לאחד ממנהיגי גל "החרדים החדשים". הוא עצמו סבור כי הדבר לא מהווה סתירה: "כל מה שעשיתי זה לעזור לאנשים. כשם שאני אוהב לשמח בחורי ישיבה במוזיקה, ניסיתי לעזור - בחלק מהמקומות הצלחתי - לעוד אנשים שהיו צריכים עזרה. אני לא רואה סתירה".

איך זה לתפקד כ-One Man Show?

פרידמן הוא "משמח יחיד" (One Man Show), שמופיע בחתונות גם על תקן הזמר וגם האחראי על הקלידים. אתה לא מאבד ריכוז? שאלנו אותו. "הפלוס זה שברגע שיש כמה אנשים על הבמה אז הם חייבים להיות מתואמים, ממילא הם גם צריכים לבוא מאוד מוכנים לאותו ערב, הם לא יכולים לאלתר דברים באופן דינמי".

זה רק אני והאורגן שלי. אלי פרידמן (צילום: כיכר השבת)

"חלק מהעניין זה כושר האלתור לפי איך שאתה קורא ורואה מה הקהל צריך. לכל דבר יש יתרון, גם לתזמור, יש כאלה שיגידו שזה הרבה יותר מקצועי, ואולי הם צודקים, אבל אני חושב שבצורה הזאת זה הרבה יותר שמח והרבה יותר דינמי".

"היום, באורגנים עצמם, מה שאתה יכול להכניס זה הכל, אתה מקבל עבודת לייב. יש לזה גם יתרון כספי, שזה גם שיקול אצל אנשים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר