אאא

תושבים רבים, תלמידים ומעריצים הגיעו אמש (ראשון) לסוכתו של רבה הראשי של העיר תל-אביב יפו, הגאון רבי ישראל מאיר לאו שקיבל את כולם במאור פנים ובלבביות.

כתב "כיכר השבת" הגיע אף הוא לבקר את הרב ובמהלך הביקור ביקש הרב לאו לומר ווארט תורני מיוחד לגולשי האתר.

"ישנה שאלה גדולה מדוע בסוכות זאת הפעם היחידה בכל השנה שבה יש את 'נבחרת האושפיזין' החריגה הזאת", פתח הרב לאו, "יש 'מי שברך אברהם יצחק ויעקב', יש 'מי שברך שרה רבקה רחל ולאה', רק בחג הסוכות מחליפים את שלמה המלך ביוסף הצדיק ובוחרים להכניס דווקא אותו לסוכה. מה הסוד של החיבור הזה ולמה הוא נוצר?".

הרב לאו מבקש לתרץ זאת בדבר תורה שעלה בדעתו במהלך החג ומסביר: "אנחנו עושים את רצונו של המקום, של הקדוש ברוך הוא, עוזבים דירת קבע ושוכנים בדירת ארעי כמו שהיה במדבר ומפקידים את ביטחוננו בישועת השם".

"עוד לפני עניין האחדות יש בסוכה את העניין של 'ישראל בטח בהשם עזרם ומגינם הוא'", ממשיך הרב לאו, "כשעם ישראל עוזבים את בתי האבן והמגדלים ומתגוררים בסוכות שכולן מפסולת של עולם הצומח".

הרב לאו מוסיף ומסביר כי "לנדודים הללו, יש לנו שבעה שותפים, החל מאברהם אבינו שהיה נע ונד וגר בארץ וכלה דרך האבות, אך בעיקר מי שמייצג את אותם נדודים הוא יוסף הצדיק שעבר כה הרבה תלאות וכה הרבה נדודים ואך ורק בשל בטחונו בהשם עלה לגדולה והגיעה לו הישועה, ולכך ממנו אנו צריכים ללמוד כיצד דווקא מתוך הנדודים והמשברים אנחנו מגיעים לצמיחה רוחנית ולאמונה בקדוש ברוך הוא".

לאחר מכן, שוחח בפתיחות הרב לאו על ימי המלחמה האיומה, השואה הנוראה, וסיפר כי שאלו אותו אם ידע אז מה זה חג הסוכות. "כיצד יכולתי לדעת, ילד בן 8 במחנות המוות על החג", אמר הרב בכאב, "לא ידעתי כלום, לא למדתי כלום על החג".

בנוגע לחג הפסח מעלה הרב לאו זיכרון כאוב. "אחי הגדול נפתלי היה מביא לי בדרך לעבודת הפרך במהלך ימות החורף תפוחי אדמה אותם החליף במסירות נפש בכיכרות הלחם אותם קיבל למאכל, ורק בחג הפסח הסביר לי כי עשה זאת בכדי שיהיה לנו מה לאכול בפסח ושלא ניכשל חלילה באיסור חמץ ,אבל על סוכות לא ידעתי כלום", סיים הרב את דבריו הנרגשים.