אאא

"זה לא מכבודם של ראשי ש"ס לשלוח את הילדים שלהם למוסדות לימוד ספרדיים, אז הם שולחים לאשכנזיים‭,"‬ מאשים הרב ח"כ חיים אמסלם. "אז גם הבן של אחד מהח"כים של ש"ס, שלא יודע מאיזה צד פותחים את הגמרא, השחיל את הבן שלו לישיבה אשכנזית. אז הוא נהיה חשוב. למה לנו לרעות בשדות זרים? הדרישה שלי היא: 'תהיו אתם הדוגמה, וראש התורן ההולך בראש המחנה, תדאגו שיהיו מספיק מוסדות ספרדיים איכותיים ותשלחו את ילדיכם אליהם‭."'‬ זו הקדנציה השנייה בכנסת של הרב אמסלם, מספר תשע בסיעת ש"ס. עד עכשיו פעל בעיקר מאחורי הקלעים. אבל עכשיו הוא בוחר לעבור לקדמת הבמה, נוקט עמדה חריפה בסוגיית נטישת הספרדיות המתונה לטובת כפיפות לחרדים האשכנזים. האשמים, מבחינתו, הם ראשי ובכירי מפלגתו שלו.

לא מעטים יודעים שמדובר בדמות פוליטית ותורנית שונה מן המוכר לנו בש"ס היום: דעתן, ידען, צבעוני, עשיר לשון, שש אלי פולמוס, והמוזר מכל - בעל עמדות מתונות. כשהתנהל דיון על הקפאת בניית האגף החדש בבית החולים ברזילי באשקלון מוכת הקסאמים, בשל טענות החרדים כי במקום ישנם קברים שאסור להזיז, הוא מיהר להנפיק חוות דעת הלכתית הפוכה מהמצופה וקבע כי דווקא "כל השתהות בבנייה ויישום הפתרון המוסכם של פינוי הקברים הוא בבחינת חילול השם ופגיעה בכבוד הרבנות‭."‬ כשש"ס התייצבה לתמוך ברפורמת הקרקעות, הוא פרסם חוות דעת הלכתית האוסרת תמיכה בחוק. כשהתנהלו שוב ושוב דיונים בעניין תרומת איברים או ברית הזוגיות, התייצב אמסלם עם עמדותיו הדתיות המתונות, והסביר: זו דרכם של רבותיו הספרדים.

כעת, לקראת הגשת מועמדות לכהונת רבה של אשדוד, העיר הרביעית בגודלה בישראל, הסכים הרב אמסלם להציג את תפיסת עולמו הייחודית - ובראשה התקפה חריפה על הנהגת ש"ס, והתנהלותה בנושא שליחת ילדי האליטה שלה למוסדות חינוך אשכנזיים.

למה אתה רוצה לעזוב את הכנסת?

"אני מרגיש כמו אסיר בבית הכלא בכנסת. מה שהם חושבים ימין - אני חושב שמאל. אלי ישי כותב מכתב חנינה לנשיא בעניין בניזרי, אני חושב הפוך. זה מה שאמר שלמה המלך: 'מוסיף דעת מוסיף מכאוב‭.'‬ ככה חינך אותנו הרב מאזוז. אין דבר כזה 'הרב אמר‭,'‬ תבדוק. בעיתונות החרדית אומרים שאני הטראבל־מייקר של תנועת ש"ס. לי מתאים עולם הרבנות. גם הרב עובדיה, כשבאתי ואמרתי לו שאני רוצה ללכת לאשדוד, אמר לי: 'מקומך האמיתי בעולם התורה‭."'‬


לפני הבחירות האחרונות רצו להדיח אותך מש"ס, אתה מודע לזה?

"רצו להיפטר ממני כי אני בעל דעות עצמאיות, אבל לא יכלו. אני לא הייתי מציע לאף אחד להשתעשע ברעיונות העוועים האלה, אני בלאו הכי שואף לחזור לעולמה של תורה ולעולמה של רבנות‭."‬ הספרדים אשמים

הרב אמסלם בן ‭.50‬ "נולדתי באותה שנה כמו אריה דרעי‭,"‬ הוא מציין. בן למשפחה מרוקאית שהיגרה לאלג'יר, אותה עזב בגיל שישה חודשים בדרך לצרפת. בגיל 12 עלה עם משפחתו לישראל. המשפחה התגוררה בפרדס כץ הסמוכה לבני ברק, ובגיל 16 נכנס חיים אמיל בשערי הישיבה הספ־רדית הכי עצמאית בארץ, "כיסא רחמים‭."‬ למה הכי? כי בראשה עומד הרב מאיר מאזוז שמונע חדירת השפעות ליטאיות לישיבה ומקפיד על שימור דרך הלימוד הספרדית.

לפני כמה שנים יצא הרב אמסלם לכהן ברבנות בקהילה הספרדית בז'נבה שבשווייץ, ובשנת 2006 נשלח לכנסת כנציגו של הרב מאזוז וכנציגים של אדמורי משפחת אבו־חצירא שעמם הוא קשור בקשרי משפחה. אם מישהו מנסה להבין איך זה שהוא לא מפחד לומר לעיתון דברים שאנשים אחרים בש"ס לא יעזו לחשוב, זה בגלל הגב הרבני המוצק הזה, שמאפשר לו את הבעת משנתו הסדורה. מבחינתו הוא מסתובב כשיד ימינו אחוזה בידו של הבבא ברוך אבו־חצירא, ושמאלו ביד הרב מאזוז. ככה, מי ייגע בו?

זה לא ייאמן עד כמה ההתנהלות של הנהגת ש"ס מרגיזה אותו. הוא היחידי מבין הח"־ כים של המפלגה שמקפיד לשלוח את ילדיו למוסדות חינוך ספרדיים. ובזמן שש"ס שולפת השבוע את השד העדתי, מדהים אמסלם עם תובנת נגד. "אני לא חושב שקיים שד עדתי‭,"‬ הוא מצהיר. "ואם הוא קיים, הוא פרי יצירה שלנו. אנחנו מטפחים בתוכנו את הנחיתות. אם אתה מתייחס לעצמך כאל מסכן - אתה מסכן‭."‬

ובזאת לא נגמרת הביקורת. "תופעת האפליה, לא לקבל אדם רק מפני שהוא לא משתייך לעדה הנכונה, זה בלתי נסבל, לא מוסרי ומההיבט הדתי - דבר פסול שלא רחוק מההגדרה חילול השם‭,"‬ הוא אומר. "אני מאשים קודם כל את הספרדים עצמם. יש מספיק מוסדות ספרדיים איכותיים, לא צריך ללכת לרעות בשדות זרים ולא צריך לדפוק על דלתות שנטרקות לנו בפנים‭."‬

וכשהוא אומר "הספרדים‭,"‬ הוא מתכוון לכמה מהם באופן ספציפי. "אני מאשים את ראשי ש"ס‭,"‬ הוא מדגיש. "כשהם מפעילים את הזרוע הפוליטית שלהם ומכניסים את ילדיהם למוסדות אשכנזיים, הם בעצם נותנים דוגמה שכל ספרדי חשוב אומר 'גם אני רוצה לשים את הבן שלי שם‭.'‬ אם ראשי התנועה היו שולחים את ילדיהם למוסדות ספרדיים, אז רמת המוסדות הספרדיים הייתה עוד יותר גבוהה, לא הייתה נוצרת תחרות סמויה ואף אחד לא היה שואף שהבן שלו ילמד אצל אשכנזים. פתרון הבעיה לא יבוא עד שראשי תנועת ש"ס, שקמה במטרה להסיר את הקיפוח ואת האפליה, יפסיקו לחזר על דלתות האשכנזים‭."‬

הרב אמסלם מספר על העלבון של הספרדים המתדפקים על דלתות מוסדות הציבור האשכנזי, נהדפים מול המכסות המוקצות לספרדים ופונים גם אליו כדי שיעזור.

אז מה עושים?

"לו ראשי ש"ס ורבני ש"ס היו מאמצים את הגישה שכל ילדיהם וצאצאיהם ילמדו רק אצל הספרדים, לא היינו מגיעים להתבזויות האלה. מה יגידו? אין מספיק מוסדות ספרדיים? שיקימו. האמת היא שלא חסר, ויש מספיק מוסדות ספרדיים ברמה לא פחות גבוהה מאשר האשכנזיים, אבל הם, בקטנות המוחין שלהם, חושבים שאם ילדיהם ילמדו אצל האשכנזים, אז אולי הם יהיו קצת יותר מוצלחים. מה אתה רוצה שאני אגיד לך? האנשים האלה חולים במוח. הם חולים‭." ‬

הרב אמסלם מעולם לא הרגיש נחות. "אני מודה לבורא עולם שעשני ספרדי ושהתחנכתי אצל ספרדים אמיתיים ולא אצל ספרדו־אשכנזים‭,"‬ הוא אומר. "שיתבייש לו אותו ספרדי שבגלל השפעתו הצליח להשחיל את הילד שלו לישיבה אשכנזית. מה? מי שאין לו כסף למעטפה מעל או מתחת לשולחן, לא מגיע לו? יורקים עליך, אומרים לך 'אתה פרענק, אבל אתה פרענק טוב, אותך נקבל‭,' ‬אני מתפלא עליהם. יורקים עליהם והם אומרים זה גשם. כאשר ראשי הספרדים שולחים את הילדים שלהם למוסדות אשכנזיים - זה אומר שהם לא מאמינים במוסדות שהם מקימים‭."‬

יש לו חשבון ארוך עם מי שהוא מכנה ספרדו־אשכנזים, שזה בעצם רוב הש"סניקים החרדים. אפילו הישיבות הספרדיות, לטענתו, שואפות בעצם להיות אשכנזיות. "כולם ספרדו־אשכנזים, כל מי שמחקה אותם במנהגים הוא ספרדו־אשכנזי‭,"‬ אומר. "פה אני רוצה את האגרוף, תקשיב: בשורה התחתונה אין שום הבדל בתוצאה בין מי שלמד בישיבה אשכנזית לבין מי שלמד בישיבה ספרדית שהרבנים בה למדו בישיבה אשכנזית. יש מן השתפנות לחשוב שלספרדים אין עולם תורה. להם יש דרך, ואנחנו רק 'מהגרים' בעולמה של תורה. אני טוען שההפך הוא הנכון‭'.‬להחזיר עטרה ליושנה' מתבטא בדרך לימוד, בדרך פסיקה, בהגייה, בהקפדה בתפילה על האותיות הגרוניות כמו שצריך, ושלא ינסו להידמות לאשכנזים בכל דבר‭." ‬


אבל מנהיגי ש"ס, גם אם הם שולחים את ילדיהם למוסדות ספרדיים, לא רוצים שהם ילמדו עם בני חוזרים בתשובה שעלולים להשפיע עליהם.

"חבל מאוד שזה כך. מצד אחד, אנחנו מטפחים בהם ערכי תורה ומלמדים אותם שהדבר הנעלה ביותר הוא לימוד התורה, אבל כשמגיע הזמן והם רוצים שגם בניהם יטעמו מהאור ומהמ־תיקות שבתורה, אנחנו מזכירים להם את עברם. זה אסור‭."‬

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מאחורי זה עומד אותו הרעיון שעומד מאחורי אפליית הספרדים במוסדות החרדיים האשכנזיים. זה מה שהם עושים לכם.

"זה אפילו יותר חמור. כשאשכנזי דופק ספרדי אני אומר 'נו‭.'‬ כשספרדי דופק ספרדי זה יותר חמור‭." ‬הוא מרים קרננו

הרב אמסלם מדגיש כי אין בכוונתו להעליב את חבריו. "גם אם האמת הזו כואבת, אני אומר אותה מלב אוהב‭,"‬ הוא מפרש. "התוכחה שלי לחבריי לא באה מתוך התלהמות ושנאה חלילה, אלא מתוך אהבה‭."‬ אלא שהוא משוכנע שחסרים בש"ס עוד אנשים כמוהו, בעלי גאוות יחידה למסורת הספרדית. "ש"ס קיימת בזכות מרן הרב עובדיה, והאהדה העצומה שלו בציבור‭,"‬ הוא מסביר. "הוא קודש קודשים, הוא מרים קרננו, זוקף גוונו, אבל לעתים נדמה ש־11 המנדטים שלנו עובדים לשרת את הת־פיסה האידיאולוגית האשכנזית־ליטאית. אם ש"ס תשכיל לאמץ את הקו האידיאולוגי שהצגתי כאן, היא תוכל לחולל באמת את המהפכה שכולנו חולמים עליה. אבל היא עצמה עוד רחוקה מתפיסת העולם הספרדית המקורית‭."‬

את הריאיון מסיים הרב אמסלם במשל, שבו ניסה לרמוז שלא טוב לעזוב מסורת לטובת אחת. "מעשה בתרנגול, שראה טווס יפה נוצות והתמלא רגש קנאה מול שלל צבעיו וססגוניותו. אמר: 'איזה יפה הוא, אדמה גם אני לו‭.'‬ מרט את נוצותיו הישנות, הטובות והבריאות וניסה להדביק לעצמו את נוצות הטווס. אבל למרבה הצער, הנוצות החדשות לא נדבקו לו ואת הנוצות הישנות איבד. כך נשאר קירח מכאן ומכאן‭." ‬