אאא

משרד התחבורה מבקש ליצור החרגה, שבמסגרתה לא יוטל מס קנייה על חלפים הנחשבים בטיחותיים - כך עולה מתוכנו של מסמך שחיבר מרכז המידע והמחקר בכנסת. כזכור, השבוע אמורה וועדת הכספים לאשר הטלת מס קנייה בסך 19.2% על רשימה של חלפים שעד כה לא הוטל עליהם מס קניה כלל, בינם נכללים שסתומי מנוע, חיישני רוורס, מושבים לרכב ורצועות תזמון. בשבוע שעבר הודיעה הוועדה כי תדחה בשבוע את החלטתה בנושא.

במסמך, שיוצג השבוע בפני וועדת הכספים מצוין כי בפגישה שנערכה בין נציגי משרד התחבורה ונציגי האוצר סוכם כי מס קניה לא יוטל על חיישני רוורס וחיישני לחץ אוויר בצמיגים-הנחשבים חלפים בטיחותיים. בנוסף, משרד התחבורה מבקש שמס קניה לא יוטל גם על שסתומי לחץ אוויר לרכב (ונטילים). יצוין כי למרות ההמולה סביב הנושא בוועדה, בפועל מחיריהם של חלק ניכר מן האביזרים שרשות המיסים מעוניינת למסות מסתכמים בעשרות שקלים בלבד - כמו במקרה של רצועות תזמון וונטילים.

על פי הנתונים המוצגים במסמך, נתונים שהוצגו בשעתו גם בסקירה שפרסמה רשות המיסים על ענף הרכב הרוויחה המדינה בשנה שעברה 343 מיליון שקלים ממיסי קניה על חלקי חילוף. בשנת 2012 הרוויחה המדינה 324 מיליון שקלים ממיסי קנייה על חלקי חילוף ואילו בשנת 2011 עמד הרווח על 303 מיליון שקלים. עם זאת, מספר המכוניות הנעות בכבישי ישראל-הדורשות חלקי חילוף, נמצא גם הוא במגמת עליה מתמדת.

המיסוי גבוה ב47% מאירופה

במחקר שמפרסם מרכז המידע והמחקר בכנסת מנותח גם שיעור ההכנסות ממיסוי רכב כאחוז מן התוצר. על פי הנתונים - השיעור הממוצע שחושב בין 15 מדינות אירופיות הוא 3.14%. בישראל עומד השיעור הממוצע על 3.22% מן התוצר. לעומת זאת, בדנמרק מדובר ב2.27% מן התוצר, בספרד ב2.44% מן התוצר, בהולנד ב2.87% מן התוצר ואילו בבלגיה על 3.44% מן התוצר. בפועל, קובעים מחברי הדו"ח כי על פי בדיקה שערך מרכז המחקר בשנת 2011 היה המיסוי על כלי רכב בישראל גבוה ב47% מן המיסוי הממוצע באירופה. עם זאת, יצוין שבשלהי שנת 2009 נכנסה לתוקף שיטת חישוב מס קניה חדשה בישראל - שגרמה לכניסתן של מכוניות קטנות ונקיות, עליהן הוטל מס קנייה נמוך.