אאא

צה"ל פתח באחרונה בשורה של ניסויים במערכת חדשנית העתידה להקטין עד למינימום את ענני האבק והעשן הנפלטים מן הטנקים, נושאי הגייסות המשוריינים וכלי הרכב הכבדים האחרים העושים את דרכם בזירות הקרב ובשדות האימונים.

המערכת החדשה המפותחת בימים אלה במחלקת ניסויי האיכות של החטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה של צה"ל תגרום להקטנת ענני האבק שיוצרים הכלים המשוריינים בשטח.

היתרון המבצעי יהיה בכך שעתה יוצר לאויב קושי באיתורו של הכלי ממרחק ויצומצמו ההשפעות הבריאותיות השליליות של חדירת אבק ועשן לריאותיהם של החיילים.

ענני האבק שנוצרים מטחינת גרגירי האבק על-ידי כלי הרכב הקרבי המשוריין הנעים בשטח פוגעים בשטחים חקלאיים הסמוכים ובתהליך הפוטוסינתזה של הצמחים שבסביבה. האבק המיתמר מקשה על נשימתם של האנשים שנמצאים סמוך לכלים ומונע מחיות קטנות לעבור בשבילים טחוני האבק. בנוסף, משרתת הקטנת עננת האבק היבט מבצעי: ככל שהכלי מפזר פחות אבק, קשה יותר לאתרו ממרחק.

המערכת, שפיתוחה החל לפני כשנה וחצי, אמורה להקטין את עננת האבק על-ידי טפטוף מים עקבי ש"משכיב" את גרגירי האבק ומונע מהם להתרומם באוויר. הרעיון: לחבר מתקן מים נגרר באחורי הטנקים והנגמ"שים ולהתקין בו מתזי מים-אוויר שיפזרו טיפות על השטח בו עובר הרכב הקרבי.

האם לא יהיה בכך משום בזבוב מים? בצה"ל אומרים: לא רלוונטי, היות וניתן להשתמש גם במי-ים.

"אם נצליח בפיתוח המערכת", אומר סגן מפקד יחידת הניסוי סגן אלוף רונן שטקלר, שגדל בחיל השריון ויזם את הרעיון החדשני, "כולם ירוויחו. גם צה"ל וגם מדינת ישראל בכללותה". הצלחה, הוא אומר, תיחשב אם יצליחו אנשי היחידה להקטין את כמות האבק שמייצרים כלי הרכב הקרבי ביותר מ-30 אחוזים".

ובאשר להצלחה שכזו, מביע סא"ל שטקלר אופטימיות זהירה. "אם תקציבי הפיתוח יישארו כפי שהם, אני מקווה שהמערכת תהיה מוכנה כבר בשנה הבאה".