אאא

יממה אחרי עליית הקמפיין של נשות הכותל בו הן מבקשות כי בנות תוכלנה לעלות לתורה בעת חגיגת בת המצווה בהגיען לגיל 12, מותח רב הכותל ביקורת נוקבת כנגדם ואומר כי הקמפיין יגרום לכך שלא יתקבל הסדר בין החרדים ונשות הכותל באשר למחלוקת שנסובה במשך שנים סביב תפילותיהן מידי ראש חודש ברחבת הכותל.

מלשכת רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, נמסר היום ל"כיכר השבת" כי "הרב מביע צער עמוק על ליבוי המחלוקת של קבוצת נשות הכותל, ובמיוחד בימי חג הסוכות בהם אנו חוסים בצל סוכת השלום המאחדת ומלכדת".

לדברי הרב "סוגיית נשות הכותל, היא סוגיה מורכבת וסבוכה הנידונה באופן שוטף אצל מזכיר הממשלה והועדה שהקים ראש הממשלה לצורך זה. נעשים מאמצים כבירים לפתור את הבעיה הסבוכה ויש לי אמונה כי אכן יימצא פתרון, אך זאת צריך להיעשות כפי שעושים ראש הממשלה, יו"ר הסוכנות ורבים אחרים, בזהירות ובאחריות.

הרב רבינוביץ אומר כי אותן נשים גורמות לליבוי אש המחלוקת. "צר לי על כך שיש כאלו החפצים להמשיך וללבות את אש המחלוקת, ולפעול בכוחנות תקשורתית, כפי שעושות לדאבוננו בימים אלה נשות הכותל, באמצעות הקמפיין הלא אחראי שלהן שמטרתו אחת היא, למנוע הסדר שיתקבל על כל הצדדים".

בקמפיין החדש שבמסגרתו הודבקו פוסטרים על גבי האוטובוסים הנעים ברחבי ירושלים ועליהם נכתבו הסיסמאות "אמא, גם אני רוצה לחגוג בת מצווה בכותל ו"זאת התורה. עכשיו תורי". על גבי המודעות נראות אם ובת כשהן עטופות בטלית ואוחזות בספר תורה בכותל המערבי.

במסגרת הקמפיין מבקשות נשות הכותל להעלות לסדר היום הציבורי את מרכזיותה של הקריאה בתורה בתפילה היהודית, מחד; ואת האפליה המכוונת - לטענתן - מצד רב הכותל, הפוגעת בחופש התפילה לנשים בכותל, מאידך.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

בתגובה לדברים שאמר הרב רבינוביץ, שלחו נשות הכותל תגובה חריפה: דווקא בימים אלה של אחדות, ערב חג שמחת תורה, מן הראוי שכל אחד יבדוק בציציותיו ויבחן מה יש ביכולתו לעשות כדי לקרב את כל העם היהודי לתורה, וכדי לאפשר לנשים ובנות להתפלל באופן שוויוני בכותל המערבי. לצערנו, כשמדובר בנשים וביהודים לא-חרדיים, הביטויים היפים כמו "סוכת שלום" ו"אחדות", אינם באים לידי ביטוי במעשיו של רב הכותל.

בפועל, רב הכותל משתמש לרעה בסמכותו, תוך פגיעה בחופש התפילה לנשים במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. בעזרת הגברים ישנם 100 ספרי תורה, בעוד שבעזרת הנשים אין אפילו ספר תורה אחד. למרות שבסמכותו ובאחריותו של רב הכותל, כנושא משרה ציבורית, לפעול למניעת אי-שוויון זה, הוא מסרב להעביר ספרי תורה מעזרת הגברים לשימוש הנשים או לחלופין להכניס לכותל ספר תורה משלהן.

כל זה, בניגוד לפסיקת כבוד השופט משה סובל, בבית המשפט המחוזי בירושלים, מה- 25 באפריל 2013, הקובעת כי נשים יכולות להתפלל בעזרת הנשים בכותל על פי מנהגן.  

 

אנו מצרות על כך שהקרן למורשת הכותל, האחראית לתעשייה שלמה של טקסי בר המצווה לבנים בכותל, מונעת מנערות את הזכות לקיים טקסי בנות מצווה במתכונת דומה ורב הכותל אף תוקף את המהלך שנועד לקדם טקסים אלה. ללא ספק מדובר באפליה, שאין לה מקום בכותל, כמרחב ציבורי וממלכתי, השייך לכולם.