אאא

ענף הרכב הישראלי מסכם מחצית שנה ראשונה רבת־תהפוכות ב־2013. מדובר במחצית שנה שבה נדרש ענף הרכב להתגונן בפני אינספור התקפות מצדו של שר התחבורה ישראל כץ, שקרא לאזרחים פעם אחר פעם לא לרכוש מכוניות חדשות לאור הפחתה צפויה של מחירי הרכב ב־20%; בפני הבטחות חוזרות ונשנות מצדה של רשות המסים להטיל מס קנייה נוסף על מכוניות באמצעות עדכון של נוסחת המיסוי הירוק; וגם בפני מס רכבי יוקרה.

אבל למרות כל אלה, במחצית הראשונה של 2013 נרשמה עלייה קלה במספר המכוניות החדשות שנמסרו לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

כך, בעוד שבששת החודשים הראשונים של 2012 נמסרו 110,403 מכוניות, השנה נמסרו באותה תקופה 111,859 רכבים. עם זאת, השנה חלו גם כמה שינויים מהותיים בקרב על ההובלה בין יבואני הרכב עצמם וגם על סוגי הרכב השונים. אלה הן המגמות העיקריות העולות מדו"ח המסירות החצי־שנתי.

איומי שר התחבורה ורשות המסים דרבנו את הקונים

ככלל, ינואר ידוע כחודש חזק בתחום מסירות הרכב, וזאת ניתן ללמוד מהטבלאות. הסיבה לכך היא רצון לקוחות רבים לקבל מכונית ממודל חדיש. אלא שהשנה נרשם נתון מסירות חריג: 22,541 מכוניות חדשות שנמסרו בינואר לעומת 20,194 מכוניות חדשות שנמסרו בינואר 2012. מה גרם לעלייה? אחת הסיבות היא הציפייה לכניסתו של מיסוי ירוק חדש בינואר, שדרבנה לקוחות רבים הן בשוק הפרטי והן בשוק המוסדי לרכוש מכוניות במהלך דצמבר ולקבל את הרכב בינואר. בפועל, כידוע המיסוי הירוק לא נכנס לתוקף עד היום.

מטבע הדברים, חודש ינואר חזק גורר אחריו הפוגה, מה שמסביר את העובדה ש־16,884 מכוניות שנמסרו בפברואר השנה לעומת 18,444 מכוניות שנמסרו בפברואר 2012.

חודש מרץ השנה היה חודש חלש, שבו נמסרו 17,826 מכוניות חדשות לעומת 20,492 מכוניות שנמסרו במרץ אשתקד, וזאת בגלל חג הפסח, שהשבית את מתקני המסירה של יבואני הרכב. כפי ששוק הרכב הישראלי מוכיח, מדובר בעניין מחזורי: חודש מרץ חלש גורר אחריו חודש אפריל חזק, מה שמסביר 17,275 מסירות רכב באפריל 2013 לעומת 14,395 מסירות רכבים חדשים בחודש אפריל 2012.

טלטלת היבואנים

מיצובישי, רנו ואופל עולות, פורד ושברולט צונחות

מניתוח הטבלה לפי מותגים עולה תמונה מורכבת: יונדאי, מובילת השוק, מסרה במחצית הראשונה של השנה 18,460 מכוניות, נתון המשקף עלייה של 2.7% לעומת מסירותיה בתקופה המקבילה ב־2012. קיה, שנמצאת במקום השני, מסרה 10,330 מכוניות, נתון המשקף ירידה קלה של 3.6% לעומת 10,718 מסירות במחצית הראשונה של שנת 2012.

אך הדרמה האמיתית מתרחשת דווקא במקומות הנמוכים יותר, שם מספר גדול של מותגים רשמו ירידות חדות במסירות, לצד מותגים אחרים שרשמו עליות נאות במסירותיהם.

כך, פורד שמסרה השנה 7,828 מכוניות רושמת ירידה של 29.2% במסירותיה לעומת 11,063 מסירות אשתקד. עיקר הפגיעה במקרה של פורד מסתמנת בסגמנט המכוניות המשפחתיות. שברולט רושמת ירידה ניכרת של 30% במסירות - מ־4,519 אשתקד ל־3,140 השנה. גם כאן הירידה מתבטאת בעיקר במכוניות המשפחתיות.

גם פיז'ו רושמת ירידה ניכרת של 37% במסירותיה - מ־3,933 מסירות אשתקד ל־1,833 מסירות השנה. בענף הרכב מייחסים את הירידות במסירות מותגים אלה לשערי מטבע בעייתיים וגם לתדמית הקשורה בבעיות טכניות של חלק מהרכבים.

את מקומם של המותגים שמסירותיהם ירדו תפסו מותגים אחרים: כך, לדוגמה, מסירות רנו זינקו במחצית הראשונה של השנה ב־43% - מ־3,520 רכבים ל־5,032 רכבים, לא מעט הודות למכירות רנו פלואנס דיזל. מסירות אופל זינקו ב־53.3%, מ־1,998 רכבים ל־3,062 השנה, ואילו מיצובישי רשמה עלייה של 80% במסירותיה, מ־1,386 מכוניות ל־2,505 מכוניות.

במקרה של מיצובישי, מדובר בנתון ייחודי: יבואה של לאנסר המשפחתית כמעט והופסק לחלוטין - ורוב הגידול מסתמן בפלח רכבי הכביש־שטח: מ־506 רכבים אשתקד ל־1,748 רכבים השנה, רובם מדגם האאוטלנדר.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

צמיחת היוקרה

המכוניות הקטנות, גם אלו היקרות יותר, הכתיבו את הטון

בשונה משוק הרכבים העממיים, שבו יבואנים רבים רשמו השנה ירידות במסירותיהם, יבואני רכבי היוקרה צוחקים כל הדרך אל הבנק. השוק עצמו נשלט ללא עוררין על ידי יבואניות של מותגי יוקרה גרמניים, שרשמו כולם עליות במסירותיהם. במקום הראשון בטבלה ניצבת אאודי, שרשמה השנה עלייה של 34.8% במסירותיה - מ־1,195 רכבים ל־1,611 רכבים במחצית הראשונה של 2013.

במקום השני ניצבת מרצדס, שרשמה עלייה מרשימה של 95.5% במסירותיה - מ־528 מכוניות בלבד ל־1,032 מכוניות, ואילו במקום השלישי ניצבת ב.מ.וו, שרשמה עלייה צנועה יחסית של 19.8% במסירותיה - מ־805 יחידות ל־964 יחידות. במקרה של ב.מ.וו מותג מיני אינו נכלל במסירות החברה על פי דו"ח איגוד יבואני הרכב, אך מיני מהווה משפחת דגמים בפני עצמה, שכוללת, בין היתר, דגם המיועד לשטח, דגם משפחתי ומכוניות ספורטיביות. מיני עצמה רשמה עלייה של 231% - מ־92 מכוניות ל־305 מכוניות.

מבדיקת התפלגות מסירותיהם של יבואני רכבי היוקרה עולות שתי מגמות מעניינות: ראשית, במקרה של כל יבואני מותגי היוקרה, חלק מהעלייה במסירות ניתן לייחס לדגמים קטנים. כך, לדוגמה, במקרה של אאודי, בשנת 2012 נמסרו במחצית הראשונה 193 מכוניות אאודי A1. במחצית הראשונה של 2013 עלה מספרן ל־220. אאודי A3 הקומפקטית רשמה 305 מסירות לעומת 192 מסירות אשתקד. במקרה של מרצדס ניכר שחלק נכבד מן העלייה במסירות ניתן לייחס לדגמים הקטנים: בעוד שבכל המחצית הראשונה של 2012 נמסרו רק ארבע מכוניות מרצדס B קלאס, ב־2013 זינק מספרן ל־64 יחידות. מרצדס A קלאס הקטנה, שנעדרה לחלוטין מהיצע הדגמים של היבואנית בשנת 2012, רשמה 236 מסירות.

עם זאת, לא כל מותגי היוקרה רשמו הצלחות: מותגי יוקרה שאינם מציעים רכבים קטנים סבלו השנה מצמצום במסירותיהם. כך, מסירות ביואיק האמריקאית ירדו ב־69.4% - מ־421 יחידות ל־129 יחידות. גם קרייזלר האמריקאית ספגה ירידה במסירותיה: מ־528 יחידות ל־439 יחידות. אינפיניטי, חטיבת היוקרה של ניסאן ספגה ירידה של 31.9% - מ־141 ל־96 יחידות בלבד - וגם דודג' האמריקאית ספגה ירידה חזקה של 65.2%.