אאא

רבה של שוהם ויו"ר ארגון צהר, ר' דוד סתיו, פנה אל ציבור גבאי בתי הכנסת לאפשר לנשים לרקוד עם ספר תורה במהלך חג שמחת תורה הקרוב.

במכתב שפרסם השבוע הוא נימק את בקשתו בכך שנשים רבות פנו אליו בנושא וכי הוא אינו רואה בכך בעיה ובלבד שאלו ישמרו על כללי הצניעות בהלכה.

בפתח מכתבו כתב סתיו כי "חג שמחת תורה הקרב ובא מעורר בכולנו רגשות שמחה וגיל ורבים מבקשים לחוש את שמחת החג ולבטאה בדרכים שונות. בשנים האחרונות קבלתי פניות לא מעטות מנשים החשות כי אין להם דרך ואפשרות לבטא את שמחתן באופן ראוי".

לאור זאת הוא פונה "אל ציבור הגברים, הנשים ובפרט הגבאים להקצות שטח מכובד וראוי בו יתאפשר לחפצות לרקוד בהקפות לעשות כן בשמחה ובטוב לבב תוך הקפדה על כללי הצניעות המקובלים בהלכה בכלל ובבתי כנסת בפרט".

לדבריו: "בעבר הועלו מספר רעיונות בדבר האפשרות של הכנסת ספר תורה לריקודים אלה וכבר כתבתי על שאלה זו את תשובתי העקרונית שאין בכך איסור הלכתי".

עוד כותב סתיו כי "ראוי לכל קהילה כי תאמץ את דרכה בנושא בלי מחלוקת".

"יכולה להתקיים גם יוזמה לכבד כלות תורה ובראשית לצד החתנים הן במסגרת ה'מי שברך' שנעשה אחרי העלייה לתורה והן ברשות הנאמרת לחתנים ואין בכך כל פגם. אדרבה, כבר אמר ר' עקיבא שכל תורת תלמידיו של רחל היא", מוסיף סתיו במכתבו.

בסיום מכתבו הוא כותב כי "אני תקווה שרגשי הקודש המפעמים בלב כולנו לקראת חג שמחת התורה ירוממו עבודת ה' של קהילתנו במהלך השנה כולה".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

בשיחה עם "כיכר השבת" טען הרב סתיו כי המכתב לא יצא בשמו ומי שפרסם זאת עשה זאת על דעת עצמו. "המכתב כמו שהוא עכשיו הוא בטעות יסודו. הוא בנוי על מכתב שנכתב לפני כמה שנים שעסק בעניין ריקוד עם ספר תורה. במכתב הזה לקחו כמה קטעים ועשו ערבוב ואני לא עומד מאחוריו כלל".

לדבריו, אלו שעומדים מאחורי המכתב וזהותם ידועה לו יפרסמו התנצלות. "הם פרסמו את המכתב בטעות ועכשיו הם התנצלו והם הודיעו לי עכשיו שהם יוציאו הודעה חדשה עם התנצלות ששורבבו קטעים לא נכונים". 

מה דעתו של הרב בנידון? "אני חושב שמעיקר הדין אין מניעה שאישה תרקוד עם ספר תורה אך יחד עם זאת אני חושב שכל קהילה וקהילה צריכה לדאוג לאופי הקדוש והצנוע של הריקודים שלה ובאופי שישקף את הערכים של שמחת תורה ושל אישה וצניעות. וכל קהילה וקהילה ינהגו כמנהגה". 

הרב מבהיר את דבריו, "יחד עם זאת אני לא מעודד בהכרח לקהילות לעשות זאת אלא במקום שנשים חפצות בכך אז אני אומר שאין מניעה הלכתית".