אאא

שביתת נהגי חברת "אגד" ותלונות תושבי ירושלים על בעיות חמורות בלוח הזמנים, הביאו לכינוס הוועדה לפניות הציבור לדיון מיוחד בו קבלו חברי הוועדה בהם חברי הכנסת החרדים על התנהלות החברה.  

השביתה החלה מאז היוודע דבר מותו של נהג החברה, יוסף ראמוני, שנמצא ללא רוח חיים במסוף אגד בהר חוצבים, ותוצאות נתיחת גופתו קבעו כי שם קץ לחייו ולא נרצח על רקע לאומני כטענת הפלסטינים. 

יו"ר הוועדה, חברת-הכנסת עדי קול, תקפה את החברה ואמרה כי התנהלותה בימים האחרונים דומה לזו שהייתה בימי המנדט. "מאז יום שני בבוקר, ועד לשעות הצהריים ביום חמישי, התחבורה בירושלים ובסביבה התנהלה כמו בימי המנדט. הנוסעים חיכו בתחנות לאוטובוסים שפשוט לא הגיעו. מדי כמה זמן הקו שחיכית לו שעות הואיל להגיע כשהוא עמוס עד אפס מקום בנוסעים שחיכו גם הם דקות ארוכות". 

"ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית הוא ציבור שבוי. אלה אנשים שבאים בדרך כלל ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יחסית, או שאלה קשישים וילדים. אין להם רכב, הם צריכים להגיע בזמן לעבודה או ללימודים, ואין להם ברירה מלבד לנסוע באוטובוס", הוסיפה. 

ח"כ משה גפני אמר בדיון כי ישנה אפליה בנושא הטיפול במצוקת הנוסעים. "כשיש שביתה בשדה התעופה מיד המדינה רועשת וגועשת כי האנשים שם יש להם את המשאבים והמעמד, כאלה שנוסעים לחו"ל. במקרה של האוטובוסים אלה אנשים שאין להם רכב מהאוכלוסייה החלשה. זה בדיוק הציבור הפשוט שאין לו ייצוג בשום מקום ולכן תפקידה של הוועדה הזו לדאוג להם. אנחנו צריכים לפתור את הבעיה הזו". 

חבר הכנסת ישראל אייכלר תקף את התנהלות הנהגים ואמר כי מדובר בעלילת דם. "עצם העובדה שנהג התאבד, כך לפי הפתולוגים יכול להפוך לעליה שיהודים הרגו אותו, זה מצב טרגי. איך אפשר לחיות במצב של עלילת דם על כל מי שהרגו? ומה שחמור פה זה שהנהגים האמינו לזה אחרת הם לא היו שובתים". 

עו"ד אוסמאה איברהים, מייצג הנהגים בחברת "אגד" הציג טענות חדשות ואמר כי "בחצי שנה האחרונה הגיעו אלי לא פחות מחמישים נהגים ערבים שהותקפו על רקע לאומני". לדבריו, "הנהגים נמצאים בסיטואציה לא נעימה משני הכיוונים. בעיר העתיקה רוגמים אותם באבנים, ובמערב העיר הם עוברים השפלה. נגמרו להם נזקים גופניים עד כדי נכות מתקיפות". 

נציג הנהגים אמר כי הסיבה לשביתת הנהגים אינה על רקע לאומני. "הסיבה האמיתית לשביתה היא לא הרקע הלאומני האם הנהג נרצח או לא, הסיבה האמתית הייתה אבל של נהגים על מות חברם לעבודה. וגם שהם מגיעים לעבודה בבוקר ואף אחד לא בטוח שהוא יחזור בסוף היום הביתה בריא ושלם". 

דרור גנון, סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחברה השיב כי "היה מדובר כאן באירוע שלא היה צפוי, ולא הייתה התרעה מוקדמת. פתאום 400 נהגים לא הגיעו אין שום דרך בעולם להתמודד עם כזו בעיה. ברגע שנהגים לא מגיעים צריך לשנות את הכל וזה בעיה כשאתה לא יודע מי מגיע ומי לא. חברות חיצוניות לא יכולות לתת מענה כי האוטובוסים שלהם לא מותאמים לזה. נתנו הוראות להוסיף שעות לנהגים, להביא נהגים מכל הארץ, לגייס נהגים בחופשה".