אאא

החופש הגדול הוא תקופת מעבר לכל המערכת הבית ספרית. תלמיד כיתה ד' עתיד להפוך ולהיות תלמיד כתה ה', תלמידת בית הספר היסודי תהיה בשנה הבאה לתלמידת תיכון, ומורה לכתה אחת תשוב ותלמד עם תחילת השנה, כתה אחרת.

אבל מי שבאמת מתמודד עם שינוי קיצוני ומשמעותי הוא דוקא הקטנים שבינינו, אלה שסיימו זה עתה את הגן ועתידים לעלות לכתה א'. בשבילם מהווה המעבר ממסגרת למסגרת מהפכה של ממש. תם עידן המשחקים, השירים, הסיפורים והגננת, ומתחילה תקופה חדשה ובלתי מוכרת. פתאום הם נדרשים לשבת על הכסא ארבע או חמש שעות ביום, להקשיב ולהתרכז כל הזמן, ללמוד מושגים חדשים כמו שיעור, הפסקה, איחורים וחיסורים, ועוד לא דיברנו על המטלות החדשות והמפחידות שנוחתות עליהם לפתע: כתיבה, שעורי בית ומבחנים.

אז איך עוזרים לילד להתמודד עם המעבר הקיצוני כל כך?

ראשית, חשוב מאד לבדוק שהוא אכן מסוגל להכיל אותו. כדי שהילד יצליח בכתה א' צריכות להיות לו יכולות לימודיות שונות: הוא צריך להיות ברמה שכלית התואמת לבני גילו, להיות בעל אוצר מילים ומושגים שמתאימים לגילו, ובעל יכולת טובה ומתאימה של קשב וריכוז.

מלבד זאת עליו להיות בשל בתחומים נוספים:

בתחום החברתי: להיות ממושמע ומסוגל להתמודד עם המסגרת החדשה ועם כלליה, להצליח להשתלב בחברה החדשה, ליצור קשרים ולהיות חלק ממנה.

בתחום המוטורי: כדי שיוכל להתמודד כראוי עם מטלת הכתיבה, זקוק הילד ליכולת מוטורית טובה, שתאפשר לו לשבת על הכסא, ולהחזיק את העפרון בתנוחה הנכונה והקלה. כמו כן, הוא זקוק לתפישה חזותית וקוארדינציה נכונה בין העין ליד, שתסייע לו לזהות את האותיות ולתרגם אותן לפעולת הכתיבה.

בתחום הרגשי: הילד צריך לדעת לשלוט ברגשותיו, ולהתמודד גם עם רגשות קשים כמו עלבון, כעס או תסכול. הוא גם צריך להיות בשל ומסוגל להיפרד מהוריו, פתוח ולא מסוגר.

אם נראה שהילד לוקה באחד או יותר מן התחומים, יש להתיעץ עם מומחים, ולערוך אבחון לגבי מוכנותו ומסוגלותו לעבור מן הגן לבית הספר. לעיתים, ממליצים להורים להשאיר את הילד שנה נוספת בגן, ולא להעלותו לכתה א'. בבתי ספר רבים מקובל כיום, לערוך אבחון לכל אחד מן התלמידים הבאים להירשם לכתה א', כדי למנוע בעיות בעתיד.

כדי לעזור לילד להתגבר על הפחד מהמעבר למסגרת הזרה והלא מוכרת, כדאי לשוחח עמו להסביר לו מעט על המערכת שהוא נכנס אליה: שעורים, הפסקות וכדומה, ואולי אף לסייר עמו בבית הספר ולהכיר לו מעט את הכתות והחצר. גם ילדים שמתקשים בהתחלה להתרגל, ומנסים להתחמק מהליכה לבית הספר, יסתגלו בסופו של דבר על ידי תמיכה והבנה של ההורים, בד בבד עם התעקשות ועמידה על כך, שהילד יעמוד בכללים, יגיע ללימודים וישתדל לבצע את המטלות.

בדרך כלל אחרי החגים, הילדים כבר מרגישים טוב, ומשתלבים היטב במסגרת החדשה. אז נשמו עמוק והצטיידו בהרבה סבלנות ואורך רוח, כך, תצליחו לבסוף לעבור את הגל , לצלוח את המעבר, ולחיות בשלום עם כתה א'.