אאא

אוטובוסים שעולים באש בדרכם ליעד הם לא דבר נדיר. לאור לא מעט מקרים שכאלו, מספר עורכי דין החליטו לשים לכך סוף ובימים האחרונים הגישו תביעה ייצוגית לבית המשפט העליון בסכום כולל של 15 מיליון שקל.

דרישתם היא כי חברות האוטובוסים יפצו את אלפי הנוסעים אשר נסעו בקווי השירות ונקלעו לאירוע בו התלקח המנוע ופרצה שריפה באוטובוס.

לדבריהם, חברות התחבורה לא נקטו צעדים ממשיים לגרום לכך שמקרים כאלה לא ישנו, כל זאת למרות התראות חוזרות ונשנות של נציבות כיבוי והצלה ששלחו מכתבים בנדון לחברות התחבורה ולמשרד התחבורה.

מזה זמן רב הובטח על ידי החברות שיותקן ציוד לכיבוי שריפות באוטובוסים, אך עד כה לא יושמה ההבטחה וחייהם של הנוסעים בתחבורה הציבורית מופקרים. בתביעה שהוגשה לבית המשפט נדרשות החברות לנקוט צעדים מיידים, הן ברמת התחזוקה השוטפת של האוטובוסים והן מבחינת ציודם במערכות גילוי וכיבוי מתאימות.

כמו כן הוגשה לבית המשפט דרישה להוציא צו שיחייב את חברות התחבורה הציבורית לתקן את הליקויים אשר יוצרים את הסיכון להתלקחות האוטובוסים, בתוך 90 יום מיום מתן הצו.

כמו כן הם מבקשים להורות לחברות התחבורה הציבורית להתקין מערכות מיגון מתאימות למניעת התלקחויות אשר אף יפסיקו את מערכת המיזוג ברגע שמתחילה שריפה. דרישתם היא להתקין מערכות כיבוי אש בתא המנוע לכל הפחות עד כניסת תקן חדש לתוקף, להתקין גלאים מתאימים לבצע בדיקות תחזוקה קפדניות ובתדירות גבוהה.

גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית, אמר ל"כיכר השבת": "צריך להבין שזה מחדל שמסכן חיים. הפיתרון ידוע יש חברות תחבורה ציבורית שמתקינות מערכות שריפה באוטובוסים אבל באגד ודן וחברות נוספות שנמצאות בתביעה מעדיפים להתעלם ולסכן את הנוסעים".

"שר התחבורה ישראל כץ מודע לבעיה ויש בכוחו לפתור אותה. הוא יוכל להורות לבחרות התחבורה להתקין את מערכות המיגון והוא פשוט לא עושה את זה", הוסיף גיל.