אאא

מערכת הביטחון דורשת תוספת של בין 16-18 מיליארד שקל לתקציב 2014-2015. על פי גורמים במערכת הביטחון הנתונים והדרישות נאמרו בפורומים שונים בשבועות האחרונים, והובעו גם בפני בכירי משרד האוצר.

על פי החישוב שנעשה במערכת הביטחון עולה, כי מבצע צוק איתן לבדו עלה כ-8 מיליארד שקל, לכך יש להוסיף צרכים נוספים שהתעוררו במהלך הלחימה ואשר דורשים תוספת בתחומים שונים: אמצעי לחימה, מוכנות - ימי אימונים, אמצעי הגנה ואיתור, כל אלה נאמדים בימים האחרונים במערכת הביטחון ומגיעים לכ-8 מיליארד שקל נוספים.

בתקציב המדינה הקרוב ביקש האוצר להקצות למערכת הביטחון כ-52 מיליארד שקל. ואולם כעת דורשים במערכת הביטחון כי התקציב יעלה ויעמוד על 62-60 מיליארד שקל, לאור כאמור העלויות של מבצע צוק איתן והשלכותיו.

הדרישה עלתה, בין היתר, גם במהלך דיוני ועדת לוקר, הדנה בקביעת התקציב הרב-שנתי של מערכת הביטחון. הוועדה התכנסה ביום חמישי האחרון, שם העלה את הדרישה מנכ"ל משרד הביטחון דן הראל.

עוד לפני דיוני הוועדה כינסו בכירי האוצר מסיבת עיתונאים בה הדגישו מספר פעמים כי תקציב הביטחון עוד פתוח, ועלויות המלחמה עוד נבחנות. בעוד שמנכ"לית האוצר יעל אנדורן אמרה כי "נמשיך יחד עם מערכת הביטחון לפעול להתאמת מבנה תקציב הביטחון למציאות המשתנה, ולקדם כפי שעשינו עד כה אג'נדה וסדר יום כלכלי חברתי", במשרד הביטחון כבר מסמנים את המטרות ל-2015 יחד עם עלויות המלחמה.

באותה מסיבת עיתונאים אמר אמיר לוי, הממונה על התקציבים: "אני מעריך שבתוך שבוע-שבועיים נגבש יחד מתווה בנוגע לעלויות המבצע החד פעמיות. השאיפה היא ששנת 2014 תהיה זו שתספוג את העלויות".

בפני האוצר עומדת מספר אפשרויות בנוגע לתקציב 2014, כמו לנצל את יעד הגירעון המקסימלי, שעומד ב-2014 על 3% כאשר הגירעון בפועל עומד על 2.6%. אפשרות נוספת למימון העלויות שנשקלת היא קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה השונים (מלבד הביטחון), דבר שיפגע בשירותים החברתיים שהממשלה אמורה לספק השנה.

תקציב 2015 אמור לגדול ב-8 מיליארד שקל בלבד, לעומת 2014, לפי כלל ההוצאה שקידמו לפיד ונתניהו בסוף 2013, לפיכך, אם ייענו דרישות משרד הביטחון, לא רק שיתר משרדי הממשלה לא יגדילו את תקציבם אלא שיהיה קיצוץ מסיבי בתקציבים הקיימים.

שר האוצר, חזר והדגיש בשבוע שעבר כי לא יעלו מסים ב-2014, מה שגוזר כי לא יהיה מנוס מהגדלת יעד הגירעון ב-2015 מ-2.5% לכ-3%, כלומר להשית את העלויות הנוכחיות על העתיד. עם זאת, הגדלת יעד הגרעון לא מאפשר את הגדלת מסגרת התקציב, לכן משרד האוצר יאלץ להחליט אם לקצץ בהוצאות המשרדים השונים, או אולי ליצור "קופסה" - הוצאה חד-פעמית לשנת 2015, שלא תכנס לבסיס התקציב. זו אפשרות שאינה מועדפת על האוצר.