אאא

מגמותיה של המלצות התזונה לציבור בעבר וכיוון התזונה העתידית שלנו

צלחת האכילה בריאה (בעבר – פירמידת המזון האמריקאית) נקבעת מידי כמה שנים במסגרת המלצות לציבור של בית הספר הרווארד לתזונה ומסכמת את המידע התזונתי הטוב ביותר הזמין.

ההמלצות אינן חקוקות באבן, משום שאלמנטים שונים משפיעים על חוקרי התזונה ומפרסמים, בעבר, המלצות התזונה היו מושפעות מאוד מאינטרסים כלכליים של גופים ותאגידים גדולים, ועם השנים ישנה מגמה בולטת של צמצום השפעה של גורמים שאינם פועלים לטובת הציבור, לצד פרסומים של מחקרים גדולים המתפרסים על טווח רחב של שנים שללא ספק שופכים אור חדש בתחום התזונה הבריאה והנבונה.

הפירמידה וצלחת האכילה הבריאה שונו בהתאם לראיות חדשות וחשובות.

גלגולים של הפירמידה עד הפיכתה לצלחת: מתי ואיך נוצרה פירמידת המזון הראשונה?

בשנת 1992, משרד החקלאות יצר סמל ששווק בעוצמה: פירמידת המזון - איור פשוט כדי להעביר את מה שמשרד החקלאות האמריקני הגדיר כתזונה בריאה. הפירמידה נלמדה בבתי ספר, הופיעה במאמרים ובחוברות תקשורת על קופסאות דגנים ותוויות מזון.

עם זאת, המידע הגלום בפירמידה היה מבוסס על ראיות מדעיות רעועות, והטיות שהן נגזרת של מימון גורמים בעלי אינטרסים אישיים.

משרד החקלאות האמריקאי בדימוס החליף בשנת 2005 את פירמידת המזון בפירמידה שלי (MyPyramid). היא לא היתה שונה בהרבה מהקודמת, בנוסף לביקורת כי הסמלים בה היה מעורפלים ומבלבלים.

היו לפירמידות של משרד החקלאות האמריקאי תורמים רבים. חלקם ברורים- מדענים, מומחי תזונה, אנשי צוות, ויועצים. אחרים לא. מאמצי שתדלנות אינטנסיביים ממגוון רחב של תעשיות מזון גם עזרו בעיצוב הפירמידה והגירסא השלישית והלא הרבה יותר מוצלחת שלה :הצלחת שלי

ביוני 2011 נוצרה צלחת האכילה הבריאה, על ידי מומחים בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד ובבית הספר לרפואה בהרווארד, מצביע לצרכנים אפשרויות הבחירה הבריאה ביותר בקבוצות המזון העיקריות והיא מבוססת אך ורק על המדע זמין הטוב ביותר ולא היתה נתונה ללחצים פוליטיים או מסחריים מלוביסטים בתעשיית המזון.

צלחת האכילה הבריאה VS . פירמידת המזון

דגנים מלאים

צלחת האכילה הבריאה - פעם ראשונה מעודדת את הצרכנים לבחור דגנים מלאים ולהגביל דגנים מזוקקים, דגנים מלאים (שאינם מופרדים מקליפתם) הם הרבה יותר טובים לבריאות. בגוף, דגנים מזוקקים כמו לחם לבן ואורז לבן מתנהגים בדיוק כמו סוכר. לאורך זמן, דגנים מזוקקים עשויים להקשות על שליטה במשקל וסיכון למחלות לב וסוכרת.

הצלחת שלי/פירמידת המזון - למרות שגם MyPlate וגם הפירמידה לא סיפרה לצרכנים כי דגנים מלאים הם טובים יותר לבריאות, זה תוקן לכך שצרכנים מקפידים שלפחות מחצית מהדגנים שלהם יהיו מלאים.

חלבון בריא

צלחת האכילה הבריאה - מעודדת את הציבור לבחור במקורות חלבון מזינים ובריאים. להתמקד יותר באיכות ופחות בכמות ולהגביל מאוד את צריכת הבשר ולהימנע מצריכת בשר מעובד (נקניקים, נקניקיות, קבבים, המבורגרים) אפילו כמויות קטנות של מזונות אלו על בסיס קבוע מעלה את הסיכון למחלות לב, סוכרת, סרטן מעי גס, ועלייה במשקל.

הצלחת שלי/פירמידת המזון - סעיף החלבון של MyPlate ופירמידת המזון היו מלאים במגוון רחב של מקורות, כולל המבורגר או נקניקיות. ולא סיפרו לציבור שבשר אדום ובעיקר מעובד מזיק במיוחד לבריאות.

ירקות ופירות

צלחת האכילה הבריאה - מעודדת מגוון עשיר של ירקות במגוון צבעים, עד אז האמריקאים חסרים מאוד בירקות בתפריט שלהם (למעט תפוחי אדמה וצ'יפס). תפוחי אדמה מאגרים של עמילן המתעכל במהירות, ויש להם את אותו אפקט על רמת הסוכר בדם כמו לדגנים מזוקקים ודברי מתיקה.

הצלחת שלי/פירמידת המזון - הצלחת שלי ופירמידת המזון אינה מבחינה בין תפוחי אדמה וירקות אחרים.

שמנים בריאים

צלחת האכילה הבריאה - מאיירת בקבוק שמן בריא, וזה מעודד את הצרכנים להשתמש זית, קנולה, ושמנים צמחיים אחרים בבישול, בסלטים, וליד השולחן. שומנים בריאים אלה מפחיתים כולסטרול מזיק והם טובים ללב. כמו כן, ממליצים לראשונה להגביל חמאה ולהימנע משומן טראנס. קראו עוד על היתרונות של שמנים ושומנים בריאים.

הצלחת שלי/פירמידת המזון - שותקת בנושא השומן, שיכול לנווט צרכנים כלפי המנעות משומן צמחי. דיאטה עתירת פחמימות ודלת שומן מקשה על שליטה במשקל ומחמירה את פרופיל השומנים והכולסטרול בדם.

חלב ומוצרי חלב

צלחת האכילה הבריאה - מעודדת את הצרכנים לשתות מים.

מוותרת לחלוטין על כוס החלב שהיתה מאויירת לצד הצלחת הישנה ומחליפה אותה בכוס מים.

אין המלצה לגבי צריכת מוצרי חלב.

הצלחת הבריאה ממליצה לצרכנים להימנע ממשקאות ממותקים, תוססים וקלים, שכן אלה הם תורמים עיקריים למגפות השמנה וסוכרת.

פעם ראשונה שמחקרים מדברים ומוכיחים קשרים בין צריכה גבוהה של מוצרי חלב וסיכון מוגבר לסרטן הערמונית וסרטן השחלות.

ממליצים להגביל מיצים, אפילו 100% מיץ פירות, לכוס זכוכית קטנה ביום, משום שמיץ מכיל סוכר וקלוריות רבות.

הצלחת שלי/פירמידת המזון - MyPlate ממליץ חלב בכל ארוחה, למרות שיש מעט מאוד ראיות שצריכה גבוהה של חלב יכולה להוסיף לגוף, לעומת ראיות רבות שצריכה גבוהה יכולה להיות מזיקה ולגרום למחלת האוסטופאורוזיס.

פעילות גופנית

צלחת האכילה הבריאה מדברת לראשונה ומתייחסת לפעילות גופנית כחלק בלתי נפרד בתהליך המטבולי, ומוסיפה איור של אדם רץ לצד הצלחת ובכך מטביעה את המסר החשוב שסוגר את ההמלצות החשובות שניתנות לראשונה – הישאר פעיל!

האם ביצוע הנחיות צלחת האכילה הבריאה באמת גורמת לי להיות בריא יותר?

על פי מחקר שנעשה בבית הספר לרפואה בהארוורד ובמקומות אחרים לגבי מעבר מהפירמידה לצלחת האכילה הבריאה נרשם סיכון נמוך יותר למחלות לב ומוות בטרם עת:

בשנת 1990, נוצר מדד שבדק כמה טוב ההמלצות החדשות תואמות את דפוסי אכילה הבריאים והמומלצים לציבור. ציון של 100 יישום מלא של ההמלצות, ציון של 0 פירושו התעלמות מוחלטת מהם.

נוצרו שני מדדים: אחד של חוקרי בית הספר של הרווארד לתזונה ואחד של משרד החקלאות האמריקאי, שניהם בעלי שיטת ניקוד די דומה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

המדדים הושוו, תוך שימוש במידע ונתונים שנאספו מדיאטות יומיות של למעלה מ- 100,000 אחיות ונשות מקצוע בתחום הבריאות וגברים במרכז בריאות הגבר.

עשרה הרכיבים שהוערכו על ידי חלופי האכילה בריאה המדד היו מוצרי חלב; ירקות; פירות; אגוזים וזרעים; לחם / דגנים; בשר, עוף ודגים; כולסטרול; שומן; נתרן; אלכוהול; ומולטי-ויטמינים.

גברים שיישמו ביותר את המלצות הפירמידה של משרד החקלאות האמריקאי היו בעלי הסיכון המופחת הכי נמוך – 11% פחות סיכון ללקות במחלות לב, סרטן, או מוות בטרם עת. נשים שעקבו אחרי ההמלצות של הממשלה באופן הדוק ביותר היו בעלות רק 3 אחוזים פחות סיכוי לפתח מחלה.

לשם השוואה, בבדיקה של צלחת האכילה הבריאה עם האינדקס שנוצרובבית הספר לרפואה הארוורד הראו תוצאות של בריאות טובה יותר בקרב שני המינים. גברים עם ציונים נמוכים (אלה שנצמדו חלקית להנחיות צלחת האכילה הבריאה) היו בעלי 20 אחוזים פחות סיכון לפתח מחלה כרונית. נשים עם ציונים חלקיים בצלחת הבריאה הורידו את הסיכון הכללי שלהם ב -11 אחוזים. גברים בעלי ציונים גבוהים ושנצמדו ביותר לצלחת האכילה הבריאה הפירמידה הורידו את הסיכון שלהם למחלות לב וכלי דם בכמעט 40% ; נשים עם ציונים גבוהים הורידו את הסיכון שלהם על בכמעט 30%.

הכנסו לכאן אם יש לכם עוד שאלות לגבי תזונה נכונה.