אאא

תמיד אתם אומרים לילדים, שאם הם יאכלו הם יגדלו ויהיו חזקים. אך האם חשבתם פעם על זה שגם המוח שלהם אוכל? גם הוא זקוק למזון. ורצוי שזה יהיה מזון מזין ולא מזון מזיק. למה? כי זה המוח שלהם. אז מה אוכל המוח? ואיך בדיוק זה משפיע על התנהגות הילדים? על מצב הרוח שלהם? ועל היכולות הספורטיביות שלהם? כל התשובות בכתבה שלפניכם:

רוצים שהילדים יהיו מרוכזים ורגועים בשיעור? אין בעיה. שיאכלו דגים.

למה? בגלל חומצת השומן אומגה 3.

מה זה? בעבר, כשההורים שלנו היו ילדים הם קיבלו מהאימהות שלהם מנה של שמן דגים. תשאלו אותם. הם בטח עדיין זוכרים את הטעם הנורא. אך מסתבר, שהסיוט היה שווה. חומצות השומן מסוג אומגה 3 (הנקראות EPA ו-DHA), שנמצאות בדגים, מהוות את אבן היסוד של רקמת מוח האדם.

הן ממלאות תפקיד חשוב בשליטה על חדירות התא לחומרי תזונה שונים. החומרים האלה חשובים לפעילותו של המוח. מחסור בחומצות השומן האלה עלול למנוע כניסה של חומרי תזונה חשובים. וכן, למנוע סילוק חומרי פסולת מהמוח. התוצאה עלולה להיות ליקויי קשב וריכוז והיפראקטיביות.

הבעיה היא שלמרות שחומצות השומן האלה חיוניות לתפקוד התקין של מוחנו, הגוף שלנו לא יודע לייצר אותן בעצמו, ולכן אנו חייבים לקבלן מהמזון.

DHA ו- EPA נמצאות בעיקר בדגי מים עמוקים. הבעיה היא, שהרבה ילדים לא אוכלים דגים. ולכן קשה מאוד לספק לגוף כמויות נאותות מהן.

מחקרים מצאו שלילדים רבים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות יש רמות נמוכות של חומצות שומן חיוניות. התברר שאצל ילדים אלה קיימת הפרעה בהמרה של חומצות שומן חיוניות ממקורות צמחיים, לחומצות שומן מסוג אומגה 3. עוד התברר שכאשר נותנים לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז השלמה של אומגה 3, חל שיפור במצבם.

דגני בוקר זה שמחה

בשורה התחתונה- תנו להם לאכול דגים מהים הצפוני שמכילים כמות יפה של חומצת השומן אומגה 3. כמו: סלמון, טונה, הרינג ומקרל. שימו לב שהדגים לא יהיו מעושנים או כבושים במלח.

רוצים שהילדים יהיו שמחים? אין בעיה שיאכלו דגני בוקר מלאים בחלב.

למה? בגלל הורמון הסרוטונין שמיוצר מטריפטופן (אחד מאבני הבניין של החלבון).

מה זה? סרוטונין הוא נוירוטרנסמיטר (מוליך עצבי) במוח שאחראי על מצב הרוח. כשהרמה שלו נמוכה אנו עשויים להיות פחות שמחים. אי אפשר לקבל סרוטונין מהמזון. אך אפשר לצרוך את חומרי הגלם שמהם הסרוטונין יכול להיווצר. באופן כללי, גלוקוז (סוכר שמתקבל מאכילת פחמימות) יכול לעבור את מחסום הדם מוח. שם הוא עוזר בספיגה וקליטה של טריפטופן שהופך במוח לסרוטונין.

הסוד להתעמלות נכונה: קמח מלא

בשורה התחתונה- פחמימות מלאות, יעזרו להעלות את רמת הסרוטונין ויגרמו לילדים להרגיש סבבה. תנו להם גם מזונות שמספקים טריפטופן כגון: שיבולת שועל, חיטה מלאה, נבט חיטה, אגוזי קשיו , אבוקדו, בננות, בטטות, סויה, בשר בקר, בשר הודו, דגים (בעיקר ממים עמוקים), גבינת קוטג´ וחלב.

רוצים שהילדים יצליחו בשיעורי התעמלות? אין בעיה שיאכלו כריך מקמח מלא.

למה? בגלל הפחמימות המלאות.

מה זה? פחמימות הן מאבות המזון העיקריים שמספקות אנרגיה לגוף בזמן שיעור ההתעמלות. הפחמימות מופיעות במזון כסוכרים, עמילנים וסיבים תזונתיים. אנחנו מבדילים בין פחמימות פשוטות שמורכבות מחד- סוכר ודו-סוכרים. הם נספגים מהר במערכת העיכול ולכן מעלים מהר את ריכוז הגלוקוז (הסוכר) בדם. אך, הסוכר שעולה מהר גם יורד מהר. הסוג השני הן הפחמימות המורכבות. שמורכבות משרשראות ארוכות של סוכרים ומתעכלות לאט. וכן, סיבים תזונתיים, שאותן הגוף לא מעכל. בשל כך, הסוכר עולה בצורה מתונה בדם ומאפשר תמיכה של אנרגיה לאורך כל השיעור. בנוסף, אכילה של פחמימות מלאות כשעה לפני השיעור תאפשר למלא את מאגרי האנרגיה בשרירים, שנקראים גליקוגן, כך תהיה לגוף אנרגיה זמינה בלי נפילות אנרגיה תוך כדי.

בשורה התחתונה – הציעו להם לאכול כשעה לפני שיעור ההתעמלות לחם או כל דגן אחר ובלבד שיהיה מדגנים מלאים.

שרה בר אשר, מטפלת ברפואה משלימה ובשיטת "אכול נכון לפי סוג הדם שלך". הטיפול באמצעות המייל, או הטלפון, או בקליניקה לרפואה משלימה באלקנה.

Barasher@zahav.net.il