אאא

לפני כשבועיים פרסמה רכבת ישראל לוח זמנים חדש שמבטיח בין השאר תוספת של רכבות שינועו לכיוון ירושלים. בהודעת הרכבת הסבירו ש"בשבועות האחרונים הקו היה סגור בשל עבודות על תוואי הרכבת שבין בית-שמש לירושלים" ולאחר חיזוק קירות המצוקים, הקמת גדרות בסמוך למסילה, ופעילות שימור של שמורת הטבע נפתח הקו מחדש.

למרות הכוונות הטובות, ההשקה המחודשת של קו תל אביב ירושלים נתקלה במציאות עגומה של תחזוקה לקויה של קרונות עד למצב של ביטול קווים. ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה שביום שישי האחרון שתי רכבות שיצאו מתל אביב לכיוון ירושלים נתקעו באזור בית שמש והנוסעים הועברו לאוטובוסים כדי להשלים את הנסיעה, זאת לאחר שחלק מהקרונות נתקעו קרוב ל-3 שעות בטרם טופלו.

מדובר בקרונות מדגם IC3 ,רכבות ישנות שסובלות בשנה האחרונה מתחזוקה חלקית למרות שהרכבת שכרה חברה חיצונית לבצע את התחזוקה עליהן בחוזה שהיקפו 1.5 מיליארד שקל ל-10 שנים. יצוין שנושא התחזוקה הלקויה של מערכי IC3 אינו חדש ולמעשה הוא נבחן בימים אלו על ידי מבקר המדינה. לרכבת כ-50 מערכים מסוג זה, חלקם לא מתוחזקים ברמה הנדרשת על ידי היצרן. מבקר המדינה שפירא כבר פנה בנושא למנכ"ל הרכבת בועז צפריר ומנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי בשל מה שהוא הגדיר "חשש לחיי הנוסעים", ומאז הנושא נמצא בבדיקה.

ברכבת אישרו את פרטי האירוע ואמרו בתגובה שב"יום שישי שובשה תנועת הרכבות בקו ת"א ירושלים בשל תקלות טכניות. השיבוש המרכזי היה באי-יכולתה של אחת הרכבות להשלים את נסיעתה לירושלים. התקלות היו כתוצאה משילוב בין תוואי המסילה הייחודי לקו בית-שמש ירושלים ולעומס החום, אשר יחד הביאו לעומס, מעבר למקובל, על מנועי הקרונועים. רכבת-ישראל העמידה רכבת חלופית לציבור הנוסעים, לצד שאטל להסעת נוסעים שהמתינו בתחנות. אנו מצרים על אי-הנוחות ללקוחותינו".