אאא

היום (שני) המוני בית ישראל יצומו את צום תשעה באב שנקבע לזכר חורבן שני בתי המקדש והגלית עם ישראל מהארץ. יש אומרים שצום מועיל לבריאות ויש שאינם מסכימים עם קביעה זו, אבל אין חולק כי צום מקל על כולנו לחוש את צער השכינה שגלתה ממקומה ולהרגיש שוב את האבדן הגדול שנוצר עם חורבן המקום הקדוש לנו ביותר. 

אבל עדיין, עם כל העניין שבצום אין זה אומר שמותר לנו לסכן את עצמנו או להגיע אל סף עילפון. חשוב שגם בצום עצמו נוכל לתפקד כראוי (בתפילות, עם הילדים וכו'). לכן אספתי כמה טיפים מקצועיים ומתומצתים לצום קל ולהתנהלות בריאה בצום.  

לעבור את הצום בקלות ובבריאות

• כוננות צום מתחילה כבר בבוקר. התחילו את היום עם ארוחת בוקר המכילה פחמימות מורכבות כמו: לחם מחיטה מלאה, דגני בוקר מלאים, שיבולת שועל וכדו'. בנוסף חשוב בארוחת הבוקר לשלב מוצרי חלב וחלבונים אחרים כמו ביצה. 

בהמשך יש להמשיך בארוחות קטנות וצפופות עד לסעודה מפסקת (כל 3 שעות). כך נמלא את מאגרי הגליקוגן בכדי שיעמדו כמאגרים בשעות הראשונות של הצום. 

שתייה מרובה: מומלץ לשתות במשך היום עד סעודה מפסקת כ-10 כוסות מים. בסיום הארוחה שתו בסביבות 2 כוסות מים. למרות שישנו מיתוס ששתיית מיץ ענבים עוזר לעבור את הצום בקלות, משקאות מתוקים באופן כללי מעלים את תחושת הצמא. המנעו ממשקאות המכילים קפאין (קפה, תה, קולה).

תשעה באב: טיפים לסעודה מפסקת

• המנעו ממזון מתובל בסעודה המפסקת וממשקאות אלכוהוליים במהלך הסעודה המפסקת. 

• התחילו את הארוחה כשעה וחצי לפני כניסת הצום. אכילה איטית ומנות מרובות מגדילות את תחושת השובע לטווח ארוך ומונעים תחושת כבדות הנובעת מאכילה מרובה בארוחה גדולה אחת. 

• הארוחה המפסקת צריכה להכיל פחמימות מורכבות אבל מסוג שונה מאילו שאכלנו בבוקר: קטניות כמו אפונה או דגנים. מומלץ לשלב תפוחי אדמה, כוסמת או קינואה ובכלל מזונות המכילים סיבים תזונתיים שישפרו את תחושת השובע לאורך זמן. 

איך פותחים את צום תשעה באב

• אכילה נכונה בצאת הצום חשובה לא פחות מאכילה נכונה לקראת הצום. 

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

• מומלץ לאכול מעט ובהדרגה. אכילה איטית עוזרת לעיכול המזון, אכילה מופרזת עלולה לגרום לתחושה לא נעימה. 

• התחילו עם כוס שתייה מומתקת, פירות יבשים או פרוסת עוגה עם קפה. 

• בארוחת צאת הצום, כדאי להמנע מאכילת מזונות המלאים סיבים תזונתיים, מפני שהם עלולים לגרום תחושת אי נוחות. 

• שתו 2-3 כוסות מים לפני ובזמן הארוחה. 

• מומלץ לאכול מזונות מלוחים בכדי להחזיר לגוף את המלחים שאבדו במהלך הצום הממושך. 

ולסיום, אם אתם דתיים לאומיים ומכורים לקפה, מותר לכם לאכול גם בתשעה באב. פסק של הרב מלמד טוען כי למכורים לקפה מותר ללעוס פולי קפה במהלך הצום מכוון שהם נחשבים כתרופה עבורם. 

צום קל! ושנזכה לראות בביאת משיח צדקנו בבניית בית המקדש במהרה בימנו אמן.