ימי סגירת החומר

מה עושים המוזיקאים החרדים בימי ספירת העומר? מוזיקה

חשבתם שימי ספירת העומר הם הזמן של המעבדים והזמרים לצאת לנופש, לטייל ולנוח? האמת היא שדווקא בימים אלו נרשמת תכונת שיא באולפנים. בדקנו מה עושים האחים דיקמן ושלומי דסקל (מיוחד)

שם טוב מעטוף | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בימים אלו של ספירת-העומר, בהם לא מתקיימים אירועי חתונות ושמחות למיניהם, כמו גם מופעים עם נוכחות של מוסיקה וזמר. זה הזמן של המוסיקאים המעבדים והזמרים, לצאת לנופש, לטייל ברחבי העולם ופשוט לנוח מעבודתם הקשה.

טוב, לא בדיוק. מסתבר שבימים אלו, אולפני ההקלטות נמצאים על מצב של full time job. כשהמעבדים והזמרים ספונים בתוכם מהשעות הראשונות של הבוקר ועד השעות הקטנות של הלילה, כדי להספיק כמה שיותר בטרם יגיעו שוב ימי השמחות והאירועים.

יצאנו לשטח, כדי לבדוק מה המשמעות של החופש מהאירועים, ועל אלו פרויקטים עובדים המוסיקאים בזמן שהתפנה להם.

אחד מהחרוצים שבתעשייה, הוא המעבד והמוסיקאי יואלי דיקמן. מעבר להיותו בשורה הראשונה של המעבדים, הוא גם מופקד על התזמורת המכונה "יואלי דיקמן ותזמורתו". כשהוא בתפקיד הקלידן והמנצח שלה. התזמורת מיוצגת ומנוהלת על ידי עוזר דרוק.

"בשבילי אין חופש", אומר יואלי. "עכשיו זה השיא של ההקלטות. בעונה הרגילה ההקלטות נעשות בחלק הראשון של היום. עובדים יותר קשה בתקופה של החתונות כשאין את הערב, שהוא זמן יותר טוב כדי לעבוד על מוסיקה. השקט של הערב והלילה יותר נוח לכתיבת עיבודים והקלטת מוסיקה".

יואלי דיקמן (צילום: יעקב גרוס)

יואלי לא עושה לעצמו הנחות. גם בימים של אירועים הוא משכים קצת אחרי הנץ, ובשש וחצי-שבע, הוא כבר בתפילת שחרית. "בשמונה וחצי אני כבר צריך להתייצב באולפן", הוא מסביר את הסיבה להשכמה המוקדמת. "צריך להתחיל לעבוד על מקהלות כינורות ובראסים. כתיבת עיבודים אני עושה בבית בחדר עבודה. לפעמים קורה שאני בדרך לאירועים וצריך לרשום בדחיפות 'כינורות'. זה קרה כמה פעמים שאני רושם תפקידים לנגנים תוך כדי נסיעה. כי למחרת בבוקר יש לי הקלטה. בצהרים אני מאוד מקפיד להשאיר שעה בשביל המשפחה האשה והילד. זה מעל הכל".

בשנים האחרונות יואלי מציב את עצמו בשורה הראשונה של המעבדים. "כמעט אין זמר היום מהזמרים הגדולים שאני לא עובד איתו על משהו", הוא אומר. ובימים אלו הוא שוקד על כעשר הפקות בו זמנית של תקליטים מלאים. לא סינגלים, שאותם הוא כבר לא יכול להרשות לעצמו לקחת, מחוסר זמן. אחד מההפקות שהוא עובד עליהם בימים אלו, הוא תקליט המחרוזות הבא של הזמר שלוימי דסקל, 'הארציג 3'.

ספר לי על שלוימי דסקל, ועל העיבודים לתקליטים שלו.

"שלומי הוא הזמר הכי מצליח היום בשוק החתונות בארה"ב. הוא בLEVEL- הכי גבוה. הסיבה אגב שהוא מוציא דיסק של מחרוזות, כי אנשים אוהבים את זה. מאוד נחמד לשים דיסק באוטו כשמתנגן בו מחרוזות, ולא סתם מחרוזות, אלא כל הלהיטים הגדולים. ידוע לי שעשרות אלפים נמכרו מהדיסק האחרון. שבועיים אחרי שיצא הדיסק 'נישט שייך' - נגמר כל הסטוק. אנשים אוהבים את הפורמט הזה".

על המורכבות והקושי שבעיבוד מחרוזות מסביר יואלי: "העבודה לתזמר ולרשום קומפוזיציה לשירים שכבר עיבדו אותם, היא מאוד קשה. אתה צריך להביא איזושהי בשורה. יש מושג שנקרא 'כח ההרגל'. גם אם תביא את הדבר הכי יפה בעולם, לפעמים הדבר הפשוט שהתרגלו אליו, יקבל עדיפות. אם אתה מביא משהו אחר, אתה חייב שיהיה זה ממש טוב וכל כך מדוייק - שזה ישכנע את המאזין. ולכן העבודה בדיסק של קאוורים היא מאוד מורכבת. אתה הרי לא יכול לעשות העתק-הדבק. זה דורש המון מחשבה".

בדרך כלל קשה לקבל אינפורמציה מיואלי. הוא שומר על דיסקרטיות בכל מה שקשור להפקות שהוא עובד עליהם. "לפעמים אנחנו בתעשיה בברנז'ה אוהבים לדבר", הוא מנסה להסביר. "שואלים אותך למי אתה מקליט, ואתה מפזר כל מיני כותרות מחייבות. אני כבר מזמן למדתי, לא כל דבר צריך לספר. אין הברכה שרויה וכו'. זמרים גדולים לא אוהבים שאנשים מדברים ולוחצים "מתי הדיסק יוצא?" ו"למה זה לא מוכן?". קשה להתחייב על זמנים. כי ההפקה מאוד דינאמית. יש שאיפה לזמן מסויים, אך לפעמים יש עיכובים".

אז אם אני שואל על מה אתה עובד היום, מה התשובה שאתה כן יכול לספק לי?

"מה שאני יכול לספר, זה ששלוימי דסקל – 'הארציג 3' בדרך, התחלנו להקליט. יש את אלי הרצליך, שימי אונגר זמר חדש. יש הרבה מאוד הפקות. יש גם הפקה מיוחדת מאוד עם אחד מגדולי הזמר, אך את זה נשמור בסוד בשלב זה...".
מהיכן אתה לוקח את האנרגיות גם לעבד ולהפיק, וגם לשמח 'חתן וכלה'?

"כל אחד שמתעסק בלתת לאנשים, לתת שירות וסיפוק לאנשים – ואצלנו בתחום השמחה זה הרבה יותר – יש תמיד את הכח להמשיך. הפידבק מהקהל, החיבור עם האנשים, זה נותן הרבה כח. לטעמי, בתחום ההקלטות זה עוד הרבה יותר משמעותי מלנגן באירועים. העבודה באולפן היא מונצחת לדורי-דורות. אתה יוצר מוצר וזה נשאר לך ביד. עוד ארבעים שנה תוכל לשמוע מה עשית. וזה דבר שהוא אין סופי, סיפוק אין סופי".

שלומי דסקל (צילום: מוטי אנגל, הפקות פליטנום)

אנחנו עוברים היישר לארה"ב, אל אחד הזמרים המצליחים בעולם החתונות, הזמר החסידי שלוימי דסקל. לדבריו, הוא נמצא עכשיו בחופש הגדול. "אין אירועים, וגם אין הקלטות", הוא אומר בסיפוק. בעונה הרגילה הוא נמצא ערב ערב באירועים ושמחות, מזה 18 שנה. למעלה מ-3500 חתונות עברו דרכו. ולמרות שהוא נהנה מההפסקה, "קשה לי בלי החתונות בימי הספירה", הוא מודה.

ושימו לב לדבר הבא שאומר לי שלוימי: "בחתונות האחרונות, הזדמן לי לשיר לחתן או כלה ששרתי אצל האמא או האבא שלהם! וזה מרגש מאוד!". כלומר, שלוימי כבר מתחיל את הדור השני של "לשמח חתן וכלה". שלוימי הוא אחד מהזמרים הכי מובילים בענף החתונות, וככזה, האירועים שהוא מופיע בהם מאופיינים בהרכבי-תזמורת מרובי-כלים, ומקהלה המלווה אותו.

אם אתם ממתינים לתקליט רשמי של דסקל שייצא מתישהו, עם שירים חדשים – כנראה שאתם ממתינים לשווא. לדבריו, הוא לא מתכוון להוציא דיסק כזה. את הדיסק הקודם שלו הוא הוציא לפני 12 שנה. מה שכן יצא בשנים האחרונות על ידי שלוימי, הם תקליטים עם מחרוזות על שירים קיימים. מה שמכונה קאוורים. ויש לו מה לומר בענין:

"אני זמר חתונות. אני לא מופיע בהופעות וקונצרטים. ובחתונות בדרך כלל הזמר שר את השירים של כולם. ולכן אני לא רואה צורך להוציא משהו משלי. מה גם שהעלות היא גבוהה יותר, ולדאבוננו לא מחזירים את ההוצאה...".

מה הדלק שמניע אותך לשיר כל כך הרבה שנים?

"אני אוהב חתונות מאוד! בכל פעם שהחתן והכלה נכנסים לאולם, זה בשבילי כמו בפעם הראשונה. אני מתלהב ומתרגש. זה פשוט שמחה אמיתית, אין שמחה אמיתית כמו חתונה. וזו גם אחת הסיבות מדוע אני לא מופיע בקונצרטים. מעבר לבעיית הכשרות, חסר לי גם את השמחה בקהל. יצא לי כמה פעמים להופיע באירועים שהם בסגנון של הופעות. כלומר, שאני מופיע והקהל יושב מולי, ואני שר והם מקשיבים. הרגשתי שחסר את השמחה בקהל. קשה מאוד בלי זה. לכן אני מעדיף לגמרי את החתונות".

כאמור, שלוימי הוציא בשנים האחרונות תקליטים עם מחרוזות. התקליטים נקראו 'הארציג' 1 ו-2 והשלישי בדרך. בנוסף, בחודשים האחרונים הוא הוציא גם תקליט בשם 'לא שייך'. כשההסבר לשם הזה הוא שמדובר בתרגום מסלנג רווח בקהילה החסידית האמריקאית, שבתרגום חופשי לעברית הוא 'בלתי נתפס', כשהכוונה לתוצאה הסופית של התקליט. על העיבודים הופקד המאסטרו יואלי דיקמן.

ספר לי על יואלי דיקמן, איך נוצר הקשר ביניכם?

"הגעתי אליו דרך יוסי רובין. הוא זה ששידך ביננו. אני השתגעתי מהמוסיקה שלו, הוא 'מאסטרו' עם הרבה אנרגיה. וזה שונה מהרבה אחרים שאני מכיר ושומע. הוא עשה לי עיבודים מדהימים, עם טעם חדש שאני מאוד אוהב. אני כבר לא יכול ללכת לאחרים. השירים בתקליט הם קאוורים, וכבר עברו עיבוד. אבל הוא נתן שם טעם אחר...".

בעוד כשבועיים תסתיים ההפסקה המוחלטת של שלוימי, והוא יתחיל לעבוד על 'הארציג 3'. לנו נשאר רק לחכות.

***

אחד הזמרים המצליחים בענף החתונות, הוא רולי דיקמן. אחיו הגדול של יואלי. בעונה הרגילה, רולי מופיע מדי ערב בחתונות ושמחות.

רולי דיקמן (צילום: כיכר השבת)

"ההפסקה היא דבר נפלא", אומר רולי. "הבעיה מתחילה שאחרי כמה ימים של הפסקה, אני כבר מרגיש שחסר לי את השמחה והאירועים. אבל, צריך לנצל את הזמן הזה. בימים אלו יש לי יותר זמן להיות עם המשפחה. יותר זמן ללמוד את מה שתמיד רציתי. וגם, לעבוד ברוגע על ההקלטות של דיסק הביכורים שלי בעז"ה".

"אני לא עובד עליו בלחץ, אבל משתדל גם לא למשוך הרבה זמן. הסינגלים "קולנו תשמע", שגם הופק לו קליפ, ו"רבות בנות", זכו להצלחה רבה ב"ה. והם יהיו חלק מהדיסק שיהיה מגוון מאוד.

כבר כמה שנים טובות שרולי משמח חתן וכלה, בתפקיד הזמר. לעומת זאת, אחיו יואלי החל את עיסוקו בתחום היצירה והעיבוד. בהמשך פנה גם לענף החתונות, בעידודו ובסיועו של רולי. "אני גאה ושמח שהוא מהשורה הראשונה של התזמורות", אומר רולי. "כמה שהוא מצליח, זה הכיף שלי. כל אחד עושה את מה שהוא טוב בו, ויש פירגון הדדי. כך חונכנו בבית".

בימים אלו של החופש מהאירועים, מתאפשר לרולי ללכת יותר מהרגיל לאירועים של חסד. לשמח חולים וילדים מיוחדים. "אני לא אוהב לדבר על זה", אומר רולי, ומסביר: "הסיבה שאני עוסק בזה היא לא כדי שיפארו וירוממו אותי. אבל עדיין חשוב לי לדבר על זה, כדי להעביר את המסר לאחרים. שידעו עד כמה זה חשוב ועד כמה זה נותן סיפוק. וגם ובעיקר - שזה לא כזה קשה.

"את דרכי בעולם המוסיקה התחלתי עם השירה לחולים. הופעתי בבתי חולים, ומשם נשאבתי לתחום השירה בכלל. אני יכול לומר שבלי ספק זה מה שנותן לי את הסיפוק האמיתי במוסיקה. ובימים אלו, אני משתדל לפנות לזה יותר זמן, מאשר בעונה הרגילה".

רולי אמנם שמח בהפסקה, אבל בהחלט מחכה לחזור כבר לעונה הבאה, החל מל"ג בעומר הבעל"ט.

***

בפרקים הבאים נשוחח עם זמרים ומוסיקאים נוספים, שנמצאים כעת בהפסקת ספירת-העומר. נשמע על מה הם עובדים, ואלו הפתעות הם מכינים לנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר