104 יום לבחירות

הח"כ הבא ב'דגל התורה': ארבעת המובילים לתפקיד

במרבית הסקרים 'יהדות התורה' זוכה לשמונה מנדטים, מה שמעורר דין ודברים בשאלה מי ישובץ במקום השמיני ברשימה, השייך על-פי ההסכמים לתנועת 'דגל התורה' • כעת, ארבעה מובילים לתפקיד הנחשק: יעקב גורטמן, יצחק רייך, אליעזר סורוצקין ומנחם שפירא • האם יוצנח מועמד חדש? • סיקור מיוחד (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בכיוון השעון: סורוצקין, שפירא, גוטרמן ורייך (צילומים: שוקי לרר, יהודה פרקוביץ' ויקטור מזוז)

104 יום לבחירות: הסקרים האחרונים המתפרסמים חדשות לבקרים לפיהם זוכה סיעת 'יהדות התורה' להגדיל את כוחה לשמונה מנדטים, גורמים לקורת רוח בקרב עסקני המפלגה, אולם מנגד מייצרים גם חיכוכים וחילוקי דעות באשר לזהות הנציג שיאייש את המקום הנחשב כעת לריאלי.

בעיקרון, על פי ההסכמים הפנימיים ב'יהדות התורה', בין סיעות 'אגודת ישראל' ו'דגל התורה', שייך המקום השמיני לתנועה הליטאית, מה שמעלה אותם ליחסים שווים של 50-50 מול הסיעה החסידית.

כיום מוצב במקום השמיני יעקב גוטרמן ראש עיריית מודיעין עילית הזוכה לאהדה בקרב תושבי עירו.

לכאורה, אך טבעי היה להשאיר אותו במקום זה, אולם החיכוכים שהתרחשו בשנתיים האחרונות בינו לבין צמרת תנועת 'דגל התורה' ובעיקר המחלוקת הקשה עד כדי תיעוב הדדי עם היו"ר משה גפני גורמים לכאורה למועמדותו להפוך ללא רלוונטית.

כזכור, השניים אף הגיעו לכדי עימות פומבי על רקע הפנייה לבית הדין בנוגע לתפקיד הסגנות במודיעין עילית ולא חסכו בביטויים קשים וחריפים זה על זה.

"לא ייתכן מצב שיהיה ברשמיה אישיות שתהווה אופוזיציה אולי גם לוחמנית ליו"ר",האומר הבוקר גורם במפלגה ומבהיר: "הסוד של דגל (על פני אגו"י וש"ס) הינו באחדות הקיימת בין הנציגים ובשיתוף הפעולה ההדדי הפורה ביניהם".

"לא הגיוני להרוס הכל ולהוביל למצב של חילוקי דעות בגלל אדם כזה או אחר, ועל כן ברגע שהמקום הופך לריאלי יש לאיישו בנציג אחר", אומר הגורם. "לא ניתן שיחזרו על עצמם ימי רביץ וגפני בתנועה", ממשיך הגורם בעוקצנות.

על רקע הדברים החריפים יש לזכור כי גם בבית מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן לא זכה עד לאחרונה גוטרמן לאמון מוחלט וגם שם החיכוכים צברו תאוצה, אם כי בתקופה האחרונה ישנה רגיעה ביחסים המתוחים.

מנגד המצדדים בהשארתו של גוטרמן במקום השמיני מתבססים על כוחו וקשריו כמו גם יחסיו הטובים עם בית מרן הגר"ח קנייבסקי שאף לו שמורה מילה של כבוד בהחלטה המכריעה בסופו של יום.

באם אכן יוחלף גוטרמן, נשאלת השאלה מי יהיה הנציג שיזכה לאייש את מקומו, וכאן בורסת השמות נפתחה בימים האחרונים כאשר אלו מצדדים בזה ואלו מצדדים באחר.

המועמד המוביל בשלב זה לתפקיד הינו הרב יצחק רייך (איצ'ה רייך) ראש עיריית רכסים ומי שמכהן בנוסף בתפקיד מנכ"ל רשת הגנים.

רייך נחשב לאיש ביצוע ראשון במעלה, איש עשייה שהבריא בשנים האחרונות את הרשת שהיתה במצב כלכלי קשה. רייך גם נחשב למקורב מאוד ליו"ר המפלגה משה גפני מה שכמובן מקנה לו יתרון גדול.

בנוסף מקובל רייך ואהוד בתנועה הליטאית על כל מרכיביה ונחשב למי שיכול להסתדר עם כולם. "הוא יהיה האיש הנכון במקום הנכון ויוכל להביא תועלת רבה ליהדות החרדית", אומרים גורמים ליטאיים.

החסרון הינו העובדה שמא דווקא בשל תפקידיו אותם הוא מבצע בהצלחה רבה לא תאשר לו בסופו של יום המנהיגות הרוחנית לפרוש לכנסת.

שם נוסף שמוזכר כמי שיכול לכהן כמועמד במקום השמיני הינו מנחם שפירא סגן ראש עיריית בני ברק המשמש גם כמנהל המחלקה המוניציפאלית של התנועה.

שפירא נתפס כעסקן צעיר ומבטיח המכיר מקרוב את מנגנון התנועה ואחראי על חלק גדול מהצלחותיה. הסיבה שמועמדותו נראית חסרת סיכוי בשלב זה הינה בשל העובדה שרק כעת החלק בתפקידו החדש אותו הוא ממלא כאמור בהצלחה מה שגורם לקודקודי המפלגה לחפש שמות נוספים.

שם נוסף העולה ברצינות בקרב הבכירים הוא הרב אליעזר סורוצקין מנכ"ל 'לב לאחים' וחתנו של הגרי"מ לאו, הנחשב לאיש ביצוע ועשיה לצד היותו רטוריקן ובעל כושר נאום.

גורם בתנועה מזכיר כי גם בפעם הקודמת הוא היה מועמד ראוי למקום השביעי אולם בסופו של דבר נבחר יעקב אשר. "ייתכן מאוד שהפעם הוא ימוקם במקום השמיני", אומר הגורם.

סיבה נוספת לבחירה בסורוצקין הינה העובדה שיש לו יכולת וכשרון לקרוץ גם לקהל המצביעים שאינו חרדי בהכרח, אותם חילונים ומסורתיים שמאסו בדרכו של לפיד ובקמפיין השנאה.

יצוין בתוך כך כי ב'יהדות התורה' מתכוונים הפעם לנצל את עובדה שהמפלגה שהתה באופוזיציה במשך כמעט שנתיים והציבור החרדי ספג מכות אנושות אולם למרות זאת מצבם הביטחוני והכלכלי של אזרחי ישראל לא השתפר.

"יש רבים באוכלוסייה הכללית שחשים סלידה מלפיד ומרגישים סימפטיה דווקא אלינו", אומרים במפלגה ומתכוונים אולי גם לפנות אליהם, "מה שמוביל אותנו למועמד הנוסף האלמוני בשלב זה, שיוכל לפנות גם לאותם קהלים רחוקים".

"אם היינו מוצאים חרדי משלנו שיכול לפנות גם לאותם קהלים ולהביא אותם להצביע בשבילנו היינו עושים זאת בשתי ידיים", אומר גורם בדגל התורה ומוסיף כי ייתכן ובסופו של דבר את המקום השמיני יאייש דווקא שם חדש שלא נמצא בין ארבעת השמות המובילים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר