מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור: "קוראת לחרדים להתמחות במשרד המשפטים"

בלעדי: מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, מעבירה בשיחה ל'כיכר השבת' מסר לסטודנטים חרדים למשפטים: "לחרדים יש יתרונות, הייתי רוצה לראות אותם מתעניינים בנו". וגם: למה כולם חוששים מאפליה מתקנת לחרדים? (משפטים)

ניסים בן חיים | כיכר השבת |
קוראת לחרדים להשתלב במשרד המשפטים: אמי פלמור מנכ"לית המשרד (צילום: גבי הלר)

בשורה לסטודנטים החרדים? בראיון מיוחד ל'כיכר השבת', קוראת מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור לסטודנטים חרדים להגיש מועמדות במכרזי משרד המשפטים ולהצטרף למחלקות השונות - בפרקליטות, בסנגוריה הציבורית ובמחלקות אחרות.

עו"ד פלמור (47), מנכ"לית חדשה שעוד לא השלימה שנה בתפקידה, עושה כעת מהלך שלא נעשה על ידי קודמיה - שילוב אקטיבי של חרדים במחלקות משרד המשפטים.

כוונות טובות ככל הנראה יש כאן (אם לא מביאים בחשבון את הבחירות הקרבות); פלמור פנתה אלינו באופן מיוחד כדי לצאת בהודעה לסטודנטים החרדים רגע לפני שהמכרזים להתמחות בפרקליטות או בסנגוריה נסגרים. אך האם ההצהרות ילוו גם בצעדים אופרטיביים?

נציין כי דיבורים על שילוב הסטודנטים החרדים למשפטים בשירות המדינה היו כבר בעבר. אך בשטח לא קרה כמעט כלום. עד לפני שנתיים, היו אך שני מתמחים חרדים (!) במחלקות משרד המשפטים. היום המצב השתפר מעט ועומד על 18 חרדים מתוך 500 מתמחים. המצב השתפר, אך עדיין רחוק מלהשביע רצון.

פלמור בחרה לפתוח את השיחה בקריאה לסטודנטים החרדים לבוא ולהגיש מועמדות במאגר המשרות של משרד המשפטים. "הייתי רוצה לראות יותר סטודנטים חרדים נרשמים למאגר ומתמודדים על משרות, כדי לראות בסופו של דבר יותר עורכי דין במחלקות השונות של משרד המשפטים".

- הקריאה שלך באמת רלוונטית? הרי בשורה התחתונה, על פי ערכים אובייקטיבים תמיד תבחרו את החילוני על פני החרדי. החילוני עשה צבא, החילוני מגיע מאוניברסיטה וכן הלאה

"זה נכון שתמיד יש העדפה לתלמידים מצטיינים. אך העדפה היא לא של אדם זה או אחר, דתי או חרדי, העדפה היא על פי פרמטרים אובייקטיבים. נכון שתלמיד מצטיין מהאוניברסיטה העברית זה כנראה הטוב ביותר...".

-וזו בדיוק הבעיה. באוניברסיטה העברית יש אחוז אפסי של חרדים

"נכון, אך עדיין אנחנו מעדיפים מצטיין ממכללה מתלמיד טוב המגיע מאוניברסיטה.

"לחרדים יש גם יתרונות חשובים נוספים, הם באים יותר מבוגרים, מביאים עימם ניסיון חיים, דבר חשוב ביותר במקצוע שלנו. בדרך כלל המועמדים החרדים בוגרים, לעומת מועמדים אחרים צעירים חסרי מנוח. אז יש יתרונות לכאן ולכאן.

"הייתי רוצה לראות אותם מתעניינים בנו" אומרת פלמור.

-גם כרגע הם מתעניינים, פשוט לא מקבלים אותם

"אין ספק שישנה בעיה, אם המצב היה מצוין, לא הייתי פונה אליכם, אני יוצאת בקריאה לסטודנטים החרדים כי אני רוצה לשפר את המצב. סך הכל הכניסה של החרדים למשפטים, היא חדשה יחסית, זה לא אירוע שמתרחש עשר שנים זה אירוע שמתרחש ב-5 השנים האחרונות. אני רוצה להעביר מסר".

-להעביר מסר זה דבר חשוב, זה מחמם את הלב, השאלה האם באמת יש לזה השלכות אופרטיביות? הרי החרדים - באשמתם או לא - כבר 60 שנה מודרים מהשירות הציבורי, לא הגיע הזמן לשנות את הקריטריונים כדי להתאים אותם לסטודנטים החרדים, לשפר את סיכוייו של הסטודנט החרדי?

"ראשית, זה לא רק כדי לחמם את הלב. כאשר יש רוח מפקד - ואני, המפקד, אומרת שאני רוצה לראות את כל גווני הציבור בתוך המשרד - זה מחלחל למטה. כאשר פרקליט המדינה אומר את הדבר הזה זה מחלחל, כאשר המשנה ליועמ"ש זה מחלחל. יש לא מעט דמויות שמעבירות את המסר. אנחנו לא רוצים לראות כל הזמן את אותם פרצופים".

-למה כולם מפחדים מהמילה "אפליה מתקנת"?

"אף אחד לא מפחד, פשוט כדי לעשות אפליה מתקנת, צריך החלטה של נציבות שירות המדינה. אנחנו לא רשאים ולא יכולים לעשות את זה בעצמינו. אנחנו יכולים לומר שאנחנו רוצים מגוון רחב יותר, ולכן אנחנו מדברים על זה ומעלים את הנושא לסדר היום, ננקוט בפעולות יותר אקטיביות".

"אני לא יכולה לחכות להחלטה של הנציבות. בגלל שנפתחה ההרשמה, דחוף לומר למתמחים החרדים תבואו ותרשמו. אני אומרת לעצמי, אני מעסיק גדול ויש לי 4,000 מקומות עבודה, אני עושה מה שאני יכולה".

-למה צריך להגיע למצב בו מנכ"לית המשרד צריכה ביוזמה פרטית לפעול למען שילוב חרדים?

"את זה צריך לשאול את נציב שירות המדינה, אגב הוא אדם חובש כיפה ואני בטוחה שהוא ישמח לשלב חרדים.

"את ההשראה קיבלתי מהרצאה בה הוצגו נתונים שבשנת 2020 החרדים יהיו שליש מכוח העבודה! אני יודעת שאם המדינה חפצת עתיד כלכלי חייבים לשלב חרדים. ואני פועלת. אני לא אמורה לחכות לממשלה שתפעל".

כאן עוברת פלמור לעניין האישי שלה עם שילוב חרדים, ומספרת כי חלק ניכר ממשפחתה שייך למגזר החרדי "מסאטמר ודרומה" כהגדרתה. לא מזמן בן דודה של פלמור סיים את לימודיו בקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו וכעת הוא מתמחה במשרד המשפטים.

-לסיום, עד כמה משרד המשפטים על מחלקותיו השונות בנוי לקליטת מתמחים חרדים?

"במשרד ישנם 4,000 עובדים הפרושים מצפון עד דרום ב-40 יחידות שונות. ישנה את הפרקליטות עם 1,600 איש וכמה מאות מתמחים. אך יש עוד מחלקות רבות, הסנגוריה הציבורית, אגף לסיוע משפטי, האפוטרופוס הכללי, כונס הנכסים הרשמי, רשות התאגידים ועוד מחלקות רבות וטובות".

"אני מציינת את הנתונים הללו כדי לומר לסטודנט החרדי, משרד המשפטים הוא לא רק בין ירושלים לתל-אביב, יש לנו יחידות וסניפים בכל רחבי הארץ, שכוללים מגוון משרות, גם סטודנטים חרדים שאינם במסלולי משפטים מוזמנים להצטרף אלינו".

"מעבר לפרישה הרחבה, אציין כי בכל הסניפים שלנו ישנם בתי כנסת ואוכל כשר בחדרי האוכל. בנוסף יש לנו חופשות בחגים, משרת אם ומשרת אב - כך למשל, יש זכות בימי מחלה של ילדים, יש זכות לצאת מוקדם יותר, בעיקר במשרות אם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר