מפלגה לתוניסאים ומפלגה למרוקאים

האמנם הגאון הרב מאיר מאזוז, פטרונו הרוחני של אלי ישי, גמר אומר שכנסת ישראל כבימי קדם תתחלק לשבטים שבטים? עדות עדות? מני צור לא רוצה מפלגות עדתיות (דעות)

מני צור | כיכר השבת |
כותב השורות (באדיבות המצלם)

"האביב המזרחי" הפוליטי, נפתח יש להודות ע"י ידי הרב אמנוב יצחקוביץ', כשתופעת עולם התשובה הייתה קיימת עוד הרבה לפניו. ׳הרב אמנון׳ כפי שמכונה בפי חסידיו שהחליפו נ׳ ב- ב׳ משום הב' הסגולית של בראשית שעמה נברא העולם, כך לפי קדמונים, היטיב לעשות הכול בגדול ומחוץ לקופסא.

מה שבידל אותו מהקולגות לתחום היה הבאזזז התקשורתי הבלתי מוסבר והכמעט מיסטי שליווה את פעילותו הברוכה בתחילת דרכו. מטוסי ריסוס של עלונים וקלטות וידאו ושמע, טרנספורטים לסקילה של ׳טמבלויזיות, תיאטראות, קוקו, עגילים, הוראות קבע, אנטנה, ג'אלביה וסרקזם שופע.

עוצמה, אמונה וקופריטריות מתוחכמת ממשרד קטן בפאתי עיר מרכזית ותורנית. ככל שהאליטה האריסטוקרטית השלטת ניסתה ליירט אותו, כך גדל חיוכו וצמח סימן ההיכר שבו.

עם הזמן... לאט אבל בעקביות, הפכו ארגוני התשובה לעסק מניב "מגניב", צפוף ותחרותי. מי שהפחיד יותר, עשה נפשות יותר, "לא הפחדת - לא החזרת" היו מי שסלגו סלוגן. הגיהינום הכול כך מוחשי כמו והפך לבריכה חמימה בחורף קר ומנוכר, הפחד שהחזיר דור שלם לאביו שבשמים התמסמס וכבר לא עבד עוד.

ובכל זאת אסור לזלזל, תחילתו בכוונות טובות וסופו מכוח האינרציה. ככל שציר הזמן התקדם, דיסציפלינת ה"תשובה מאהבה" חזרה לפרונט והוכיחה עצמה כפליים מדורו של הברדיצ׳בער רבי.

שיטת הברדיצ׳בער הישנה והטובה ׳לוהקה׳ ובצדק לברסלב, חב״ד את שו״ת הליטאים והספרדים לארגוניהם השונים. לא 'יד אליהו' ובטח לא כתף וכיס חזקיהו. בית מדרש ישן וטוב. גמרא דפוס האלמנה והאחים ראם מצהיב ומתפורר. התוודעות אולי התבודדות. אומן ואמן בקול. קייכעלעלך מיט הברונפען לא עולה ממון (ל)רב. לא ברעש השם. ובוודאי לא בצלצולים אמרו האחרונים.

תהליך טרנספורמציה בריא הבזיק במחוזותינו. במדיה קצת שונה, מעט מתקדמת. בראשיתה ספרונים דקיקים ולא פומפוזיים במיוחד. סימפוזיונים, בנושא מדע מול אמונה על פי הרציונל והלוגיקה היהודית חדת המחשבה והבהירות. בעדינות עם היד על הכתף ופחות אל הכיס. אם יתאים לך אחי, מוטב. אם לא? סע להודו ואחר כך תתקשר... אופרה שונה, סגנון חדש אבל מאוד מאוד ישן. הידברות בהידברות.

כשיהודים טובים המשיכו לקנח ב״שטראוס מאוס״ לקול שירת הזמרים ״הפסולים״ בהנאה מרבית. הבין המבין שהכוח להשפיע טמון כנראה בעולם הפוליטיקה, שכה היה בז לו עד אז. כמובן לשם שמים! אלא מה? לאחר שלחם בשקל וחצי, חוילה עם בריכת דולפינים תכולי כנף בתריי זוזי ועבד בחינם, אפעס, משום מה לא בדיוק הביא אלקטורט, או אז הגיחה המציאות המרה. אוי ואי זמיר...

ביום גשום וקר, כותב המניפסט שלפניכם הטריח עצמו על רמ״ח אבריו ושס״ה גידיו מהגליל המוריק בעונה זו של השנה. לאולם זערורי באם המושבות, ימים מספר לאחר ׳יום הנבחר׳ לדעת את אשר יש לרב לומר בנאום הראשון ׳להצלחה׳ המטאורית שכה הובטחה, ורק נעבעך... לא שמעה על עצמה.

בפילפול למדני אופייני נאמר לבאים כי ה׳ הציל בכוח את כח של תדע סיאוב מבפנים מה הוא. כמה פשוט כמה קליט. ומאד מאד משכנע. שוטרים, בקבוקי ג׳אמפ בצבעי הקשת והענן והמון המון אש, ברקים וגופרית הוטחו על ראשיהם של אישיים ורבנים למיניהם. את הצגת הסולו הנפיק דווקא אחד מהקהל, מאחרוני אחרון המושבים. "נמאס מהספרדים האלה"! צווח בפאתוס, כשלעומתו עולה הסכמה כמעט רבתי מהקהל. "בכלל לא מתחשבים בתימנים, ח"כ נהרי חותמת גומי בידי ש״ס"! המשיך רעהו בעל קול צפצפני ונדיר במיוחד.

הרב, יש להודות, נע באי נוחות בכיסאו. אמנם רעיון הקמתה של מפלגה על פי נוסח שאמי ובלדי נגוז לאחר שתיית כוס הגא׳מפ הראשונה שבמזנון. אך את רגש ׳העדתיות׳ הנלוז היה אפשר לסמן כבר אז, באותו ליל ברקים ורעמים מרובה מטר, כאחד מאבני הדרך לכאוס שפוקד את מפלגת ש״ס בימים טרופים ומדובללים אלו.

האם אויבו המר אז, של ח״כ הרב אלי ישי הרים לו להנחתה. לפני פחות משנתיים ימים? האמנם הגאון הרב מאיר מאזוז, פטרונו הרוחני של אלי ישי, גמר אומר שכנסת ישראל כבימי קדם תתחלק לשבטים שבטים? עדות עדות? הימים הקרובים ויש מי שמהמר עוד השבוע. יגידו

לציבור השפוי נותר רק לקוות שלא נצטרך את צביקה יחזקאלי להסביר מה ההבדל בין שיעיים, סוניים, עלוויים. ולהבדיל להבדיל עם קדוש בין תוניסאים, מרוקאים, עיראקים, לובים, תימנים, וכורדים.

עד כאן בפן הערכי. בפוליטי אומר בקצרה, מספיק לעשות סיבוב על גבו של הציבור (האפשרות לפיה ירוצו שני מפלגות בשני ראשים נפרדים, ולא יעברו את אחוז החסימה, לא כזו מופרכת. משה כחלון מחכה למצביעיו המסורתיים ״בכיחלון עיניים״. גם כך אחרי עידן מר"ן ש"ס על מריבותיה, היא הכוס תה הפחות מועדפת עליהם מכמה וכמה סיבות).

נ.ב גילוי נאות; כותב השורות חצי ספרדי חצי אשכנזי, ילדיו, כמה גאה, מחולקים לארבע (במובן העדתי כמובן), כך שרחוק הוא מהסימפטום הפרימיטיבי המזיק לעם ה' הנ״ל כרחוק מזרח ממערב, צפון מדרום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר