כלכלה בצניחה חופשית: רוסיה ופוטין בצרות

הבורסה, הרובל ומחירי הנפט ברוסיה בצניחה חופשית והנשיא פוטין בצרה צרורה שמאיימת על מעמדו כנשיא הבלתי מעורער של הדוב הרוסי. הכל בגלל ארה"ב ואירופה (חדשות, בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הנשיא פוטין, בצרות (צילום: שאטרסטוק)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משלם בזמן האחרון את המחיר על העימות עם האיחוד האירופי וארה"ב על רקע פלישתו לקרים, כאשר כלכלת מדינתו נמצאת בצניחה חופשית שאף אחד עדיין לא יודע היכן תיעצר.

הבורסה צונחת, הרובל צונח, מחיר הנפט צונח וביחד איתם צונחת הכלכלה הרוסית כולה. מדובר באיום ישיר על מעמדו של פוטין, כאשר האוליגרכים ברוסיה נפגעים כלכלית בגלל גחמותיו של הנשיא ובשל כך עשויים להפסיק את תמיכתם בו.

הקולות ברוסיה לאחר הפלישה לקרים וההתערבות הבוטה בעימות באוקראינה היו בעד פוטין. הרחוב הרוסי הריע לו על אומץ ליבו כשפעל כנגד האיחוד האירופי וארה"ב, אך בעקבות הצניחה "המפוארת" של הכלכלה הקולות הללו הולכים ונעלמים.

ארצות הברית והאיחוד האירופי הטילו על רוסיה סנקציות כבדות שהזיקו קשות לכלכלה הרוסית ולמגזר הנפט והגז, שם עושים מרבית עשירי רוסיה את הונם. כאמור, בעקבות כך, פוטין מסתכן באיבוד מעמדו הרם בקרב האליטה הרוסית והפוליטיקה המקומית.

קצת נתונים: הלילה (שלישי) העלה הבנק המרכזי של רוסיה את הריבית לרמה של 17 אחוזים - הגבוהה ביותר מאז המשבר הגדול שפקד את המדינה ב-1998. העלאת הריבית הדרמטית נועדה להתמודד עם צניחת שערו של הרובל, שצלל אתמול בשיעור חד של 13 אחוזים מול הדולר לשפל של כל הזמנים - 66 רובל לדולר - והיום עמד על 68.8 לדולר, זאת כאשר רק לפני מספר חודשים עלה דולר אחד בסביבות ה-35 רובל.

הבוקר זינק הרובל הרוסי בשיעור של 10 אחוזים, אך חזר תוך שעות לירידות חדות של 22 אחוזים. במקביל, הבורסה של רוסיה צללה היום ב-14.5 אחוזים לאחר הצעד החריג של העלאת הריבית החדה.

רוסיה הודיעה לא מזמן שאם מחיר הנפט יישאר באזור ה-60 דולר לחבית - התוצר הרוסי יתכווץ ב-4.5 אחוזים בשנת 2015. היום קיבלו הרוסים חדשות לא ממש טובות כשצניחת הנפט המשיכה ו"הזהב השחור" נסחר ב-59 דולר בלבד לחבית (דבר שאולי יקל עלינו בארץ את מחיר הדלק).

אחת הסיבות לצניחה במחיר הנפט היא העובדה שסעודיה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, מנהלת תחרות עזה עם חברות אמריקניות והמדינות שנפגעות בעיקר מהצניחה במחיר הנפט הן רוסיה, איראן וונצואלה.

אם עד עתה היה נראה שהנשיא האמריקני ברק אובמה נמצא בעמדת נחיתות מול יריבו פוטין, נראה כעת כי המצב הפוך לחלוטין. המהפך מגיע בעקבות העובדה שארה"ב הפכה בשנים האחרונות למעצמת נפט וגז זאת בעקבות טכנולוגיה חדשה המאפשרת להפיק נפט וגז משכבות סלע.

בעקבות כך, ארה"ב צפויה להפסיק לייבא נפט ולהתחיל דווקא לייצא, מהלך בעל השלכות אדירות על כלכלות העולם והפוליטיקה העולמית. הצניחה במחירי הנפט, שעמדו לפני שנים ספורות על כ-110 דולר לחבית וכיום על כ-60 דולר בלבד, יחד עם הסנקציות הכלכליות גורמות לרוסיה לאבד את מעמדה הפוליטי יחד עם הכלכלה ההולכת וקורסת.

בעקבות כך, עסקים רבים ברוסיה קרסו, הייבוא מצטמצם והכלכלה קורסת. אז איך יגיב פוטין לכל זה? תהיו בטוחים שהוא יילחם עד הרגע האחרון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר