אאא

לגרפולוגית תמר פינקלשטיין שלום וברכה,

תודה רבה על המדור המעניין.

האם ניתן לנתח כתב יד של ילד בכיתה ג'? החל מאיזה גיל הכתב מתאים לאבחון גרפולוגי? בני בן ה-5 מסרב לצייר, מה משמעות הדבר?

תשובה:

השלב בו הכתב מתאים לאבחון גרפולוגי הנו השלב שבו הילד הגיע לבשלות גרפית - בסביבות כיתה ח'. עד גיל 13, כתב היד הולך ומתגבש עד לתיאום מלא בין תנועת הכתב לבין צורתו וארגונו על הנייר.

אמנם, כבר בסוף כיתה א' ניתן לראות כיצד על אף תקן הכתיבה הנוקשה שנלמד - עדיין כל ילד נבדל מרעהו במבנהו הנפשי, ובהתאם לכך ניתן לאפיין נטיות אישיות, כאשר ההתייחסות היא בעיקר לתופעות גרפיות שונות בכתב היד כגון: צפיפות בכתב, גודל וכדומה.

אולם, זאת מתוך הידיעה הברורה כי אישיות הילד טרם התגבשה, ויכולה להשתנות אף מחודש לחודש. רק בכיתות הגבוהות הכתב מתגבש ונותן ביטוי אמיתי יותר לאישיות הילד.

לעומת זאת, ציורים, שאינם כפופים לתקן של חוקי הכתיבה, הם כלי שמתאים לאבחון כבר מגיל קטן.

לגבי הילד שמסרב לצייר, במידה ונשללה בעיה מוטורית, הסיבה יכולה להיות קושי של הילד להביע את רגשותיו, ומאחר שציור מבטא רגשות, הוא אינו לא מצליח לצייר.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

במקרה שהסיבה היא אכן רגשית, פיזית או מוטורית כדאי לנסות לשדל את הילד לצייר באמצעות מגוון רחב של אפשרויות ציור עם צבעי גואש, לורדים, צבעי אצבעות וכדומה.

כמו כן, הסיבה לכך יכולה להיות בסך הכל אישיות מופנמת. לא מעט בנים מופנמים מגיל חמש ומעלה, אינם חשים בצורך להחצין את רגשותיהם, ולכן לא נמשכים לציור.

בהצלחה!

שלחו את שאלותיכם בנושאי גרפולוגיה ואבחון ציורים לכתובת המייל: tamarf.grapho@gmail.com

ניתן לשאול שאלה ספציפית על כתב ידכם בצירוף הכתב.

השאלות הנבחרות תתפרסמנה במדור.

תמר פינקלשטיין - גרפולוגית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל

מרצה ומוסרת קורסים וסדנאות בתחום