לא רק לעצלנים: 5 מיתוסים שגויים על שנת צהריים

אם שנ"צ נתפסת אצלכם כפריבילגיה השמורה לפנסיונרים בלבד או כגורם הפוגע באיכות שנת הלילה, כדאי שתחשבו שוב. מחקרים חדשים מוכיחים כמה חשובה מנוחת צהריים. כן, גם במשרד • 5 מיתוסים נפוצים ושגויים על מנוחת צהריים (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
לא רק לעצלנים, מותר לנמנם גם בעבודה. מנוחת צהריים (צילום: shutterstock)

אם שנ"צ נתפסת אצלכם כפריבילגיה השמורה לפנסיונרים בלבד או כגורם הפוגע באיכות שנת הלילה, כדאי שתחשבו שוב. לאט אבל בטוח, מומחי שינה רבים מגיעים למסקנה כי מנוחת צהריים עשויה להועיל לגוף.

כדי שתשתכנעו גם אתם, הנה חמישה מיתוסים נפוצים ושגויים על מנוחת צהריים:

מיתוס: נמנום הוא לעצלנים בלבד או לילדים קטנים.

הפרכה: שליש מאוכלוסיית המבוגרים בארה"ב נוהגים לישון שנת צהריים, כך לפי מגזין LiveScience. ויש להם סיבות טובות. לפי מחקרים חדשים, שנת צהריים משפרת את היכולות המנטליות, תורמת ליצירתיות וזיכרון טוב יותר, ומסייעת להרזיה.

מיתוס: שנת צהריים גורמת ליותר עייפות.

הפרכה: תחושת הטשטוש שאופפת אתכם לאחר הנמנום, היא אכן אמיתית (ואפילו יש לה שם רשמי: אינרציית שינה), אך זו תוצאה ישירה של נמנום יתר. מומחי שינה קובעים כי זמן הנמנום לא צריך להימשך יותר מ-30 דקות. "תנומה של למעלה מ-30 דקות, הופכת כבר לשינה עמוקה" אומר ד"ר מייקל ברוס להאפינגטון פוסט. "מי שמרגיש גורע כשהוא מתעורר לאחר תנומה, ישן יותר מידי זמן" מוסיף ברוס, "זוהי כניסה לשלב שינה שקשה מאוד לצאת ממנו". בפעם הבאה שתחליטו לתפוס נמנום קל, כוונו את השעון המעורר לצלצל תוך 20-30 דקות, לכל היותר.

מיתוס: עובדים שמנמנים תוך כדי עבודה, הם עובדים גרועים.

הפרכה: בארצות הברית גילו לאחרונה את חשיבות מנוחת הצהריים של העובדים ובמשרדים רבים ניתן למצוא חללי שינה מסודרים. המנוחה הקצרה תורמת לרענון העובדים ומשפרת את היכולות היצרניות שלהם. אם אין לכם (עדיין) חדר ייעודי לשינה במשרד, כדאי למצוא חדר ישיבות ריק בו תוכלו לנמנם ואם גם זה לא קיים, הספסל האחורי ברכב שלכם יעשה את העבודה לא פחות טוב.

מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב עת לרפואה תעסוקתית ונערך בארה"ב, מצא כי עובדים עייפים עולים למעסיקים ‭136.4‬ מיליארד דולר יותר בשנה, מה שאפשר היה לחסוך עם מנוחת צהריים יומית קצרה.

מיתוס: כוס קפה לפני הנמנום, ישמור אותי משינה עמוקה.

הפרכה: טוב, זה דווקא נכון. תאמינו או לא, יש דבר כזה הנקרא "תנומת קפאין". איך זה עובד? שותים כוס קפה או תה סמוך לתנומה, החומר המעורר שבקפאין מתחיל לפעול 30 דקות מרגע שתיית הקפה, וכך תתעוררו בזמן וההרגשה אף תהיה רעננה יותר.

מיתוס: רק אגמור את משימה הזו, ואפרוש לנמנם - חבל על הזמן.

הפרכה: בדיוק להפך. נמנום קצר מסייע לתחושת ריכוז ויביא לסיום המשימה בגבולות הזמן ההגיוני, ואף מהר מכך. לעומת משימה שמבוצעת בעייפות ולאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר