מחסור באהבה בילדות עלול לפגוע בהתפתחות

האדם הוא תבנית נוף מולדתו, ונאלץ להתמודד לא פעם עם חסכים כאלה ואחרים. אך מה קורה כאשר אותה אהבה שלא קיבל מכתיבה את התנהגותו כאדם בוגר? (אימון אישי, משפחה)

דינה פלר | כיכר השבת |
יתכן שאתם סובלים ממשבר אהבה? (צילום: shutterstock)

לא משנה כמה חזקים ובוגרים אנו נראים מבחוץ, עמוק בלב ימשיך לבכות הילד הקטן שבזמנו לא קיבל מספיק אהבה. עוברים שנים והוא עדיין מחכה לאותה אהבה שלא קיבל. אותה אהבה אבודה, עלולה להכתיב בעתיד את התנהגותו של האיש הבוגר בלבו הוא חי. ההתנהגות הזו תלויה במידה רבה בגיל בו אירע משבר האהבה, בהתאם לצרכים של אותו הגיל.

גיל הינקות

בתקופה זוהתינוק לומד לתת אמון בסביבתו. פירוש אהבת האם עבור התינוק היא מילוי צרכיו. אמא שמסיבה כלשהי לא מסוגלת למלא את צרכיו של הילד, מתעלמת ממנו, מרחיקה אותו ומספקת את צרכיו באיחור או בזלזול, עלולה לגדל ילד מבוגר חשדן המתקשה לסמוך על אנשים ולתת בהם אמון.

לא פעם, בעיות עם האם בגיל ינקות גורמים לתחושה מתמדת של חוסר יציבות ולפחד לאבד את המעמד החברתי והכלכלי. כשאנשים כאלה מקימים משפחה, הם עשויים להעביר את בני הזוג שלהם דרך מסכת ניסיונות ומבחנים שאמורים להוכיח להם כי בן הזוג אכן ראוי לאמון מלא מצידם. פעמים רבות הם מרגישים פגיעים מדי ומתקשים לייצר מערכת יחסים פתוחה והוגנת.

גיל שנתיים עד 3 שנים

השלב החשוב הבא הוא מגיל שנתיים עד שלוש שנים. זה הזמן בו הילד מפתח יכולות עצמאיות, לומד לעשות את הדברים בכוחות עצמו ומפתח מודעות עצמית.

אם בגיל זה אין להורי הילד מספיק סבלנות כדי לאפשר לו לרכוש מיומנויות חשובות אלה, והם נוטים להשלים בעצמם את הדברים שהוא התחיל לעשות או לעזור לו במקומות שבהם עזרתם אינה נדרשת, הילד מתקשה לרכוש ביטחון עצמי בסיסי המתפתח בגיל זה.

מה שנראה להורים כעזרה וטיפוח, למעשה גורם לילד לפקפק ביכולתו לשלוט באירועים המתרחשים בחייו. ילדים כאלה בבגרותם, יהיו סבורים כי האנשים סביבם בודקים אותם ללא הרף, חוקרים ומבקרים את התנהגותם ואת מעשיהם. אנשים כאלה נוטים לחשוד גם בקרובים ביותר אליהם, ולייחס אליהם מחשבות זדוניות עליהם, ואף לראות קנוניות וכוונות רעות בכל דבר.

גיל 3 עד 6 שנים

בגיל זה מקיים הילד חקר אינטנסיבי של העולם, של יוזמה ויצירתיות. אך אם פעולות החקר והיצירה נתקלים בעונשים וביטוי גנאי, לעג או זלזול, הילד נוטה לפתח רגשות אשמה ובושה.

כעבור שנים רבות "ילדים" אלה סובלים מהעדר נחישות והחלטיות, מתקשים להציב יעדים ולהשיג אותם. הם חשים אשמים עם וללא סיבה, נוטים לדחיינות וייסורי נפש קשים במצבים בהם הם נדרשים לקבל החלטה או לעשות צעד משמעותי כלשהו.

גיל בית הספר היסודי

בגיל היסודי מתגבש היחס לעבודה, ללימודים, ולעשייה באופן כללי. ביטוי אכזבה מצד ההורים, השוואות עם אחים או חברים מוצלחים יותר, בדיוק כמו שבחי יתר והבעת גאווה מוגזמת בהשיגי הילד, יכולים לעוות את מיצוב ההישגים בעולמו הפנימי.

לעיתים קרובות אנשים בוגרים שעברו שלב של הפרזה בחשיבות ההישגים בבית הספר, רואים בהישגים שלהם בעבודה או בלימודים קריטריון יחיד שעל פיו ניתן לשפוט את האדם. הם ממעיטים בחשיבותם של שאר היבטי החיים, ורואים בקריירה שלהם את הדבר היחיד שעל פיו ניתן להעריך ולהעריץ אותם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר