קרב פנימי

ח"כי אגו"י ל"דגל התורה": "מספיק להבריח מצביעים"

בצל פתיחת המטה הראשי של 'יהדות התורה', באים לידי ביטוי חילוקי דעות בין 'אגודת ישראל' ל'דגל התורה', בשאלת היחס לממשלת שמאל • בעוד ב'דגל' שומרים על עמימות ב'אגודה' ובעיקר ח"כ פרוש דורשים להצהיר על הליכה עם הימין כדי לא לאבד קולות • ח"כי 'אגודה': "תפסיקו לאותת לשמאל, זה יפגע בכם" (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ישיבת ח"כי 'יהדות התורה' במטה, אמש (צילום: משה גולדשטיין)

פתיחת מטה יהדות התורה אמש (ראשון) היה נדמה לכל מי שהגיע מבחוץ כאירוע חגיגי. אמנם מלבד בוקרסים ושתיה קלה לא היה כיבוד רב על השולחן אך כלפי חוץ לפחות שידרו חברי הכנסת של המפלגה חזות נעימה ותמימות דעים במאבקים מול גזירות השלטון תוך הדגשה כי רק יהדות התורה גדולה וחזקה תגרום לשינוי בממשלה הבאה.

אלא שמתברר כי בחדרים פנימה מתנהל ויכוח נוקב באשר לשאלת ההסברה ובעיקר בהקשר לסוגייה של תמיכה עתידית בממשלת ימין או שמאל כמו גם החשש מזליגת קולות למפלגת יחד של אלי ישי ועוד לא דיברנו על "הפיל הלבן" שעומד כל הזמן במרכז חדר הישיבות בדמותם של מצביעי הפלג הירושלמי.

במשך כשעתיים ישבו חברי הכנסת של המפלגה ודנו ברצינות ובכובד ראש בבעיות הניצבות בפני יהדות התורה ושאולי מאיימות על המנדט השביעי.

כנציגי הסיעה המרכזית חסידות גור ישבו בישיבה ח"כ יעקב ליצמן, ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט ויו"ר אגודת ישראל יוסל קופרברג. את הסיעה המאוחדת חסידות ויז'ניץ ייצגו ח"כ מנחם אליעזר מוזס ויהודה גלבר כשאת בעלזא ייצג ח"כ ישראל אייכלר שאיחר לישיבה (במכוון או שלא). את שלומי אמונים ייצגו ח"כ מאיר פרוש, בנו שרוליק פרוש ראש עיריית אלעד, יוסי דייטש וראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין.

מי שהציגו גייסות של חיילים בישיבת המטה המשותפת היו 'דגל התורה' שגייסו מלבד שלושת חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב, ויעקב אשר גם את מנחם שפירא, אליעזר ראוכברגר ומשה שיפמן, מה שלימד על מערכה מחושבת.

מתברר כי בסיעת שלומי אמונים טוענים במשך שנים שהם בעצמם הבסיס האלקטוראלי העיקרי של אגודת ישראל. "אחרי שמורידים את הקולות של גור, בעלזא וויז'ניץ נשארנו עם עשרות אלפי מצביעים שאנחנו מביאים", אומרים שם.

רבים מאותם מצביעים נמנים על החסידויות הבינוניות והקטנות שפרוש משמש להם לעזר וחלקם הגדול נמנה על חצרות ברסלב וחב"ד.

בגדול ניתן לומר כי מצביעי פרוש בכל הרבדים נוטים לימין ואכן פרוש עצמו הוכיח זאת בפעילותו למען שמירת הארץ ולמען מפעל ההתנחלויות בשעתו בתפקיד סגן שר השיכון.

הפעם ציפה פרוש שהכל יתנהל על מי מנוחות ומאגר הקולות יישאר כבעבר ללא שינוי. אלא שמפלגת יחד הנחשבת למפלגה דתית ומאידך אף ימנית מאיימת "לגנוב" לא מעט מצביעים פוטנציאלים.

עם עובדה זו עוד הצליח יו"ר שלומי אמונים להתמודד אולם מה שהכעיס אותו במיוחד היה "הירי בתוך הנגמ"ש" בבית פנימה כאשר בדגל התורה הציגו עמדה מזגזגת לפיה ניתן לתמוך בממשלת שמאל לאחר הבחירות.

"למה זה חסר כל ההכרזות הללו, איזו תועלת זה מביא", שאל בכאב פרוש את עמיתיו ל'דגל התורה', אולם גפני המשיך במדיניות של הליכה על הקו תוך קריצה לעבר בוז'י הרצוג והשמאל.

לפני תקופה במפגש אקראי עם בכירי סיעת 'דגל התורה', שאל ח"כ פרוש האם יש לתנועה הליטאית מדיניות מוצהרת של עמימות או תמיכה עתידית בממשלת שמאל. "אם כן, תגידו לי. לא ייתכן שאני עושה מאמץ, למרות שהמקום שלי מובטח, בכדי להכניס את מקומות 7 ו-8 השייכים לכם, לדגל התורה, אני מזיע ועובד ואתם תקלקלו הכל", תהה פרוש.

הנוכחים טענו כי אין מדיניות מוצהרת שכזאת ואכן ימים לאחר מכן הוריד גפני פרופיל ואף נקט בהתבטאויות שמרניות תוך רמיזה לממשלת ימין בראשות נתניהו.

במקביל המשיך פרוש לפעול בחב"ד ונפגש בשבוע שעבר עם מנהיגים וגורמים בכירים בתנועה במטרה לגייס אותם לתמיכה ביהדות התורה. "יש לנו בעייה עם האמירות של גפני", אמרו. פרוש הרגיע אותם שהכל מסודר וכי מדובר היה בפליטות פה ולא במדיניות מכוונת. "הנה הוא תיקן את עצמו בימים האחרונים", הסביר לחב"דניקים שהשתכנעו חלקית.

אלא שבסוף השבוע האחרון בראיון לערוץ 1 שוב חשף גפני כי אינו פוסל את בוז'י הרצוג מה שהפך שוב את הקערה על פיה.

אמש במהלך המפגש ביקשו שוב ב'שלומי אמונים' וכן גורמים נוספים ב'אגודת ישראל' מ'דגל התורה': "תפסיקו ללכת על הקצה, תפסיקו לאותת לשמאל, זה מבריח מאיתנו מצביעים לאלי ישי ובסוף זה ייפגע דווקא בכם".

מנגד, ב'דגל התורה', הגנו במפגש על אווירת העמימות וטענו כי מרבית הציבור החרדי אינו מזוהה בהכרח עם הימין וכי אין כדאיות מוחלטת להצהיר כבר עתה על תמיכה בימין או לשלול ממשלת שמאל מכל וכל.

גורמים ב'אגודת ישראל' אף רמזו לאנשי 'דגל התורה': "אנחנו לא מעלים לבקשתכם את הנושא של אנשי בני תורה שאף הם שווים כמה אלפי קולות ויותר מכך אבל לפחות אל תפריעו לנו לעזור לכם להביא קולות שנחשבים לבשר מבשרה של יהדות התורה וכעת עלולים לברוח בגלל האמירות השמאלניות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר