מסמך מרתק • וידאו

מאחורי הקלעים של הכינוס ההיסטורי עם "החפץ חיים"

חשיפת הסרטון הנדיר עם המסמך ההיסטורי מרתק בו נראים גדולי ישראל ובראשם מרן בעל "החפץ חיים" זיע"א, בבואם לכנסיה הגדולה נחשף כעת מה שהתרחש מאחורי הקלעים של הכנסיה • העצה שנתן החפץ חיים למייסד הדף היומי, הקמת בית יעקב והכבוד שרחשו גדולי ישראל לשרה שנירר • מיוחד (חדשות, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן החפץ חיים זיע"א, מתוך הסרטון (באדיבות: Mirc sc du)

הבוקר נחשף ב"כיכר השבת" סרטון וידאו נדיר המכיל מסמך היסטורי מרתק בו נראים גדולי ישראל ובראשם מרן בעל "החפץ חיים" זיע"א, בבואם לכנסיה הגדולה הראשונה שנערכה בוינה בשנת תרפ"ג.

פרסום הסרטון עורר צמאון רב בציבור למידע נוסף על שהתרחש באותם ימים עת נקבצו ובאו גדולי ישראל בראשות בעל החפץ חיים זיע"א לכינוס ההיסטורי למען הציבור.

צפו: החפץ חיים וגדולי ישראל בבואם לכניסה הגדולה (באדיבות: Mirc sc du)

הרב משה גבירץ, מזכיר כללי של הוועד הפועל העולמי של תנועת אגודת ישראל, מספר ל"כיכר השבת" מעט על שהתרחש מאחורי הקלעים של הכניסה הגדולה.

"הרעיון של הכנסיה הגדולה", הוא מספר, "היה לכנס את כל היהודים תחת מטרייה אחת של גדולי ישראל מכל החוגים בבחינת 'ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם'. זה בעצם הבסיס והיסוד למועצות גדולי וחכמי התורה כפי שאנו מכירים אותם היום".

"לקראת הכנסיה הגדולה הראשונה היתה התרגשות מיוחדת מאוד", מספר הרב גבירץ, "רבנים, אדמו"רים עסקנים ואישי ציבור מכל החוגים הגיעו מכל קצווי אירופה להשתתף במעמד הכביר. זה היה מפגש של פסגת היהדות החרדית".

הרב גבירץ נזכר בסיפור מעניין שהתרחש אז מאחורי הקלעים של הכינוס: "הגאון רבי מאיר שפירא הגה באותם ימים את נושא לימוד הדף היומי שהתקבל כיום בכל תפוצות ישראל והוא הגיע אז לכנסייה הגדולה כשבכוונתו להציג את הרעיון החדשני מעל גבי בימת הכבוד.

"כאשר הגיע לוינה נודע לו כי מרן בעל החפץ חיים כבר שוהה בעיר לקראת הכינוס ההיסטורי, והרב שפירא החליט לבקר אותו ולספר בפניו את הרעיון אותו הוא מתכוון להציע בפני הנוכחים.

"הגר"מ שפירא חשף בפני החפץ חיים את כל התוכנית הסדורה וגילה כי מרן מתלהב מאוד מהרעיון המהפכני. כשראה זאת הציע למרן החפץ חיים שאולי כדאי שהוא גדול וזקן הדור יציע זאת במסגרת הכנסייה וכך התקנה תתקבל בוודאות ע"י כולם, מה גם שמרן הינו כהן וכולם מכבדים אותו ואת הצעותיו.

"השיב לו מרן בעל החפץ חיים: 'אינני מוכן. הכבוד להציע את הרעיון המיוחד הזה מגיע לך, אך יש לי הצעה אחרת בשבילך. הואיל והכנסיה הגדולה תיפתח הערב בשעה 6 אז אתה תגיע ב-6 ועשרים בדיוק'.

"ואכן הרב שפירא לא הקשה מדוע ולמה וקיים את הוראתו של החפץ חיים ללא תהיות. בשש ועשרים הגיע הרב שפירא ונכנס לאולם שהיה מלא וגדוש מפה לפה ומרן בעל החפץ חיים הסתכל לכיוון דלת הכניסה הראשית זאת משום שידע שהרב שפירא עומד להגיע וברגע שהופיע בפתח האולם, קם לפתע מרן בעל החפץ חיים זצ"ל מלוא קומתו לכבוד הרב שפירא ובכך ראה הקהל העצום על רבניו ואדמו"ריו את הכבוד העצום שחולק מנהיג הדור לרב שפירא ובעקבות כך כאשר עלה לאחר מכן לדוכן הנואמים והציע את רעיונו הכביר הרי שהוא התקבל פה אחד על-ידי כולם ללא עוררין מתוך רגשי קודש".

אחד העסקנים הוותיקים והיסטוריון בתנועת "אגודת ישראל" מאשר את הסיפור ומוסיף כי "באותה כנסיה התקבל גם הרעיון של הקמת 'בית יעקב' שנוסד אמנם שנים מוקדם יותר ע"י הגברת שרה שנירר אולם באותו מעמד אושרר והוסכם על-ידי כל גדולי ישראל והפך לנחלת כלל הציבור החרדי עד ימינו. באותם ימים אף הופיעה שרה שנירר בפני ישיבת מועצת גדולי התורה וגדולי ישראל קמו לכבודה על מנת להביע את ההערכתם הרבה לפועלה העצום".

"באותו מעמד גם נוסדה 'קרן התורה' שפעלה להבדיל במקביל ל'קרן היסוד' שהוקמה על-ידי הציונים במטרה לגייס כספים לייסוד היישוב היהודי בארץ ישראל ובכנסייה הגדולה הקימו באגודת ישראל את קרן התורה למען עולם התורה והישיבות שבראשה עמד ד"ר שמואל דויטשלנדר שסייע גם להקמת סמינר בית יעקב הראשון בקראקא וגם היה המנהל האדמנסטרטיבי של אותו סמינר כשבמקביל אליו היה המנהל הרוחני הרב יהודה לייב אורליאן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר