מיוחד: כמה באמת שווה חסידות חב"ד לפוליטיקאים?

פוליטיקאים ממפלגות שונות נוהרים לכפר חב"ד בניסיון לקושש קולות, האם הכוח הח"בדי באמת כל כך חשוב? כתב "כיכר השבת" ישב לשיחה עם הרב אריאל למברג מבכירי חב"ד (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
תמונת הרבי מליובאוויטש (Nati Shohat/Flash90)

חילופי האשמות על פרסום הקלטת הישנה של הרב מזוז בנוגע לחסידי חב"ד, חשפו עד כמה עמוק הקרב על הקול החב"די. דובר חב"ד הרב מנחם ברוד אף פנה בימים האחרונים לתקשורת וביקש "הניחו לנו, לחסידי חב"ד. אנחנו לא חלק מהזירה הפוליטית", אבל דומה שאמירות לחוד ומציאות לחוד, אין ציבור שנמצא כל כך הרבה בתוך מערכת החיזור של המפלגות כמו חסידי חב"ד.

בשלושת השבועות האחרונים ביקרו בכפר חב"ד חלק גדול מנציגי המערכת הפוליטית. שר הביטחון יעלון קפץ יחד עם אופיר אקוניס וכמובן בוז'י הרצוג נתן משקל נגד עם ביקור משלו, לא לפני שאלה התראיינו לכלי התקשורת של חב"ד ונזכרו בנוסטלגיה במפגשיהם עם הרבי וחסידי חב"ד.

בנוסף, בכפר ביקרו בשבועות האחרונים יעקב פרי מ"יש עתיד", אנשי דגל התורה גפני ואשר לצד פרוש וליצמן, היו שם גם אנשי הבית היהודי עם היו"ר בנט שנזכר במאמר שפרסם בהבלטה ולפיו הוא בעצם חסיד חב"ד מלידה. גם מש"ס וממפלגתו של ישי זרמו מבקרים אל הכפר. למרות שבליכוד, יש עתיד והעבודה לא חושבים לקושש קולות מחב"ד, המפלגות מבקשות לשמור על קשר עם אנשי החסידות.

כיום, ישנם לא מעט חסידי חב"ד שנחשבים לבכירים בתקשורת החרדית, דוגמת יוסי אליטוב, בנימין ליפקין, מנחם כהן, אריה ארליך, אליעזר שולמן, האחים ריזל, עמי מימון, שימי סגל, מנדי גרוזמן ורבים וטובים, כך גם בתוך המפלגות עצמן יש לא מעט חסידי חב"ד יועצי תקשורת ופרסומאים שמייעצים למתמודדים ולמפלגות ועושים זאת כמובן באופן פרטי. כך, מבלי משים נוצר מצב של לחץ גדול על רבני חב"ד להוציא הודעת תמיכה במפלגה ספציפית. אתמול (שני) החליט בית הדין הגדול של רבני חב"ד לשים סוף לניסיונות, ובאסיפה שקיים בביתו של הגרב"ד סלונים הוכרע כי יש איסור מוחלט על חסידי חב"ד להתבטא בשם חב"ד בנוגע לבחירות וכי החסידות אינה תומכת באף אחת מן המפלגות.

הלווית רב כפר חב"ד, לפני כחודש (Mendy Hechtman/Flash90)

מצד המפלגות נראה שלא נאמרה המילה האחרונה. לאחר מכתב הרבנים הנחרץ, לחץ המפלגות עובר לאגודת חסידי חב"ד, שהיא לדבריהם הגוף שאמון בין היתר על התעמולה בקרב חסידי חב"ד בנוגע להצבעה בבחירות.

מי שמשמש כיום כיושב ראש אגודת חסידי חב"ד הוא הרב יוסף יצחק אהרונוב שידוע כמי שהכניס את חב"ד למערכות שזכורות היטב בהיסטוריה הפוליטית. אהרונוב הפעיל את בתי חב"ד בשנת תשמ"ט והביא לג' חמישה מנדטים בברכת הרבי. אהרונוב גם החביא את ח"כ אליעזר מזרחי ב'תרגיל המסריח' והביא להפלת ממשלת פרס עוד לפני שהוקמה, גם קמפיין 'ארץ ישראל בסכנה' שהוציא את הפגנת המליון לפועל רשום על שמו, וכמובן "נתניהו טוב ליהודים" ב-96 שהעלה את נתניהו לאחר רצח רבין ועדיין זכור היטב.

שבועות ספורים לפני הבחירות, פנינו למנכ"ל אגודת חסידי חב"ד הרב אריאל למברג, הנחשב כאיש אמונו של הרב אהרונוב, בניסיון להבין מהבאמת הכוח של חב"ד ומדוע היא מרכזת סביבה פוליטיקאים ממפלגות שונות.

יש בלאגן סביב ההצבעה של חסידי חב"ד. מאמרים של פוליטיקאים, הדלפת קלטות וביקורים בכפר, למה חב"ד מושכת כל כך הרבה אש?

"חב"ד אינה מושכת אש חס ושלום. תפקידנו הוא הפצת תורת החסידות והכנת העולם לקראת ביאת משיח ותו לו. אנחנו רוצים מאוד מאוד שיניחו לנו בכל מה שנוגע לבחירות, איננו חלק מהמשחק הפוליטי".

אתה אומר שאתם לא חלק מהמשחק הפוליטי, אבל אתם מארחים פוליטיקאים על ימין ועל שמאל ומייצרים למפלגות גלריות וכותרות...

"כל מי שרוצה להגיע לחב"ד מתקבל במאור פנים ובחפץ לב, יחד עם זה הביקורים והסיורים בימים אלה בעלי אופי שונה לחלוטין. אלו שינויים שלא רק חסידי חב"ד שמים לב אליהם. במשך כל השנה כולה פוליטיקאים ואישים שונים המגיעים לביקור מתקבלים על ידי אגודת חסידי חב"ד ויושבים בישיבה יחד עם היו"ר הרב אהרונוב ורבנים מבית דין רבני חב"ד. בימים אלה - ימי בחירות, לא תראה גורמים רשמיים של חב"ד או של בית הדין משתתפים בביקורים מעין אלה, אלו ביקורים בעלי אופי פרטי לחלוטין, זה דבר שאנו שומרים עליו מכל משמר".

הרב למברג עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארכיון (באדיבות המצלם)

במפלגות השונות אומרים שהודעת בית דין רבני חב"ד היא לא סוף פסוק וכי הרבי הורה לאגודת חסידי חב"ד להודיע לחסידים לגבי ההצבעה.

"הרבי הורה לאגודת חסידי חב"ד "לפעול לתעמולה שכל החרדים לדבר ה' ילכו להצביע ביום הבחירות לרשימה החרדית ביותר" כל מהלך של אגו"ח מתואם לפרטי פרטים עם בית דין רבני חב"ד. אינני מוסמך לדבר על המדיניות של אגו"ח בשביל זה יש את יושב הראש הרב אהרונוב שמחליט יחד עם חברי אגודת חסידי חב"ד והם ורק הם יחד עם בית הדין, מייצגים את חב"ד בארץ ישראל".

לשאלת השאלות, כמה קולות שווה חסידות חב"ד, לרב למברג אין תשובות. אבל מעבודה מקיפה שנעשתה על ידי איש מקצוע בבחירות הקודמות והוגשה לאגודת חסידי חב"ד להתייחסותם, ניתן ללמוד על מגמה, ולקבל נתונים מאוד חשובים למנהלי הקמפיינים של המפלגות.

אומנם מרכזה העולמי של חסידות חב"ד איננו בישראל ורוב חסידי חב"ד אינם גרים בארץ אלא ברחבי הגלובוס, אך לכל הדעות הריכוז של חסידי חב"ד בישראל הוא השני בגודלו אחרי ארה"ב.

אחת הבעיות בדגימת חסידי חב"ד נוגעת לריבוי שאיננו טבעי לחלוטין, תנועת הקירוב של חב"ד מוסיפה מידי שנה מאות משפחות לשורותיה. בישראל ישנן ארבע ישיבות גדולות ומצליחות המיועדות לבעלי תשובה של חב"ד, ומוציאות משורותיהן אברכים חסידיים.

זה הכוח של חסידי חב"ד בישראל

א. בישראל ישנן חמש קהילות חב"דיות גדולות (ירושלים, כפר חב"ד, קרית מלאכי, לוד, צפת) שאם משקללים את כולן יחד מקבלים בממוצע בכל קהילה כ-1200 משפחות. לפי הנתונים של ועדת הבחירות, בבחירות לפני שנתיים היו בכפר חב"ד 3461 בעלי זכות הצבעה, כך שרק אם מחשבים את אותן חמש קהילות בלבד, נכון ללפני שנתיים היו כ-17,500 בעלי זכות בחירה חסידי חב"ד בחמשת הקהילות.

ב. רוב חסידי חב"ד בישראל אינם גרים באותן חמש קהילות המוזכרות, אלא מפוזרים ב-20 קהילות קטנות יותר כמו: באר שבע, קרית גת, אופקים, רחובות, פתח תקוה, ראשל"צ, הרצליה, חולון, תל אביב, עמנואל, ביתר, אלעד, בני ברק, חיפה, קרית אתא, נתניה, מגדל העמק ונצרת עלית.

מספר המשפחות בכל קהילה מאותן קהילות קטנות נע בין 200 ל-700 משפחות, לכל אחת מהקהילות הללו יש רב ומשפיע, בתי כנסת ומוסדות חינוך וחסד מסודרים. ההערכה היא שרוב חסידי חב"ד מרוכזים בקהילות אלה וככל הנראה נמצאים בהן כ-25,000 בעלי זכות הצבעה.

כוח משמעותי של החסידות נמצא במפעל ה"שלוחים". בית חב"ד, ארכיון (Nati Shohat/Flash90)

ג. הנעלם הגדול הוא כוחם של 320 בתי חב"ד שפזורים ברחבי הארץ. סביב בתי חב"ד אלה התפתחו קהילות עם קהל מאוד מגוון, ובעל אופי מאוד הטרוגני. ביום פקודה בשנת 89 ובשנת 96 התגלו בתי חב"ד אלו והפעילים שסביבם כצבא מאומן ומיומן שמצליח להשפיע על מעגלים רחבים ביותר, אך גם כיום כאשר חב"ד נזהרת היטב להתרחק מזירת הבחירות, יש להניח שלשלוחים יש דעה ברורה משלהם והיא משפיעה על הקהל הסובב אותם.

הפיילוט החב"די ישמש דוגמה לשאר הציבור החרדי?

לחב"ד עמדות ברורות וחדות בנושא ארץ ישראל, ובכל זאת כולם מגיעים בשבועות האחרונים פוליטיקאים ממפלגות שונות לקושש קולות ולהתחכך בחב"ד, כי "זה עושה טוב" לפי החסידים. האם הציבור החרדי כולו צריך לשכפל את הפיילוט החב"די ולוותר על המפלגות?

הרב למברג: "זו הייתה גם דעתו של הרבי, יחד עם זה אנחנו במערכה לשמור על שלושת השלמויות, התורה, העם והארץ, הרבי דיבר וכתב וביקש לפרסם בצורה הברורה ביותר, שכל עוד וישנן מפלגות חרדיות חייבים לשמור שלא ייפגע כוחן וחייבים ללכת ולהצביע. כל אחד יפעיל את שיקול דעתו וידבר עם מורו ורבו מהי הרשימה החרדית ביותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר