אאא

היועץ המשפטי לממשלה ממליץ לממשלה להפסיק את פעילות החטיבה להתיישבות כפי שהיא פעלה עד כה.

ההמלצה, שנחשפה ב"כלכליסט", מגיעה בתום עבודה רחבה שערך צוות בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, בראשו עמדה עו"ד דינה זילבר, ואשר בחן במשך חודשים את פעילות החטיבה להתיישבות.

"על המדינה להשיב לידיה את כל אותן פעילויות שביצעה החטיבה ואשר עניינן הוא קביעת מדיניות, יצירת סדרי עדיפויות והפעלת שיקול דעת. בהתאם לכך, על המדינה להפסיק את תקצובה הישיר של החטיבה להתיישבות בין בחוק התקציב ובין בדרך של העברות כספים ישירות אחרות. ככל שרשויות המדינה תבקשנה להסתייע בחטיבה להתיישבות כגוף ביצוע לשם ביצוע משימותיהן, התקשרויות אלו תעשינה בהתאם לחוק חובת המכרזים ולתקנות מכוחו״, נכתב בתחילת הדוח ובהמשך מודגש כי ״ כמו כן, התקשרויות אלו לא תכלולנה העברה לחטיבה של סמכויות הכרוכות בקביעת מדיניות, הפעלת שיקול דעת שלטוני, מהותי ורחב ויצירת סדרי עדיפויות, אלא משימות ביצועיות בלבד״.

כתיבת הדו"ח החלה עוד בטרם נפתחה חקירה המשטרה בפרשת ישראל ביתנו, אך לאחר שזו נפתחה שיתפו אנשי היועמ״ש פעולה עם חוקרי המשטרה, כמו גם עם אנשי משרד האוצר.

הדו"ח קובע כי בפעילותה של החטיבה להתיישבות נוצר ״אזור דמדומים ממשלי״ שהביא ל״צבר אנומליות בקשר בין המדינה לחטיבה״. כך למשל מוסבר מדוע אף שמדובר בגוף שאמור היה להיות אמון על ביצועיות של החלטות ממשלתיות, הפך בפועל להיות גוף שקובע בפועל מדיניות בעצמו ומפעיל שיקול דעת בהקצאת משאבים עצומים שעומדים לזכותו - גם בתחומים שהם למעשה אמורים להיות באחריות של משרדי ממשלה.

הדו"ח מדגיש ומבקר את העובדה שלמרות הדרך בה היא מתנהלת בפועל, הרי שהחטיבה להתיישבות אינה נמנית על רשויות השלטון, אינה כפופה למערכת הנורמטיבית לה כפופות רשויות השלטון ״ומשכך, ביצוע הסמכויות והתפקידים על ידה אינו נעשה בהתאם לסטנדרטים הברורים בהם מחויבים גופים שלטוניים״. בהמשך אף נכתב כי ״מצב זה, עשוי ליצור חצר אחורית לממשלה לביצוע פעולותיה שלא במסגרת הדין ולהוות מצע נוח להתפתחותן של פתולוגיות מובנות״. זו למעשה דרכם של משפטני משרד היועמ״ש לממשלה להתריע, כי חוסר השקיפות ממנו נהנית החטיבה להתיישבות, והעובדה שאינה כפופה לאותה ״מערכת כללים״ מאפשרת לממשלה להוציא דרכה לפועל פעילות בדרכים לא בהכרח ישרות