כיצד האזנה למוזיקה משפרת את הבריאות

היא יכולה לשמח, להעציב, לגרום אושר ולדכא, אך לא רק: למוזיקה שמתנגנת ברקע יש כוח להפחית מתח וחרדה ואף לשפר את הזיכרון • 5 סיבות מצוינות להאזין קבוע למוזיקה (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
5 סיבות מצוינות להגביר ווליום (צילום: shutterstock)

5 סיבות מצוינות לא לוותר על המוזיקה:

מוזיקה מפחיתה מתח וחרדה

מחקרים מראים כי האזנה למוזיקה, בעיקר כזו עם קצב איטי, כמה שפחות מילים וכלים, יכולה להרגיע, במיוחד בסיטואציות מלחיצות או כואבות.

מוזיקה יכולה למנוע עליה בלחץ הדם כתוצאה מחרדה, ולהפחית את רמות הקורטיזול - הסימן הביולוגי למתח. במחקר אחד, נמצא כי חולים שעברו ניתוח לתיקון בקע והאזינו תוך כדי התהליך למוזיקה, נטלו פחות מורפיום להקלת הכאב באופן משמעותי, עקב ירידה ברמות הקורטיזול.

במחקר שנערך לאחרונה, נחשפו 272 פגים לסוגים שונים של מוזיקה שלוש פעמים בשבוע, החל משירי ערש ששרו הוריהם ועד ללחנים של מטפלים במוזיקה, כל זה בעת שהם מאושפזים במחלקת טיפול נמרץ לפגים. כל סוגי המוזיקה סייעו לשיפור מצבם של הילודים, אך ההשפעה המשמעותית ביותר הייתה של שירי הערש ששרו ההורים. וזו הייתה השפעה כפולה, שהקלה על הפגים והפחיתה את הלחץ אצל ההורים.

מוזיקה מקלה על כאב

למוזיקה יש יכולת ייחודית לסייע בהקלה על כאבים. במחקר שנערך ב-2013, אובחנו 60 איש עם פיברומיאלגיה (בעברית: דאבת) - מחלה המאופיינת בכאבי שרירים ושלד חמורים. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. אחת הקבוצות נדרשה להאזין למוזיקה פעם ביום במשך ארבעה שבועות. בתום תקופת הניסוי, התגלה כי אלה שהאזינו למוזיקה חוו ירידה משמעותית בכאב ובתסמיני הדיכאון.

במחקר נוסף, חולים שעברו ניתוח בעמוד השדרה הונחו להאזין למוזיקה שהם בוחרים בעצמם מערב לפני הניתוח ועד ליום השני שאחרי הניתוח. כאשר נמדדו רמות הכאב לאחר הניתוח התברר כי הם חוו פחות כאב באופן משמעותי מקבוצת ביקורת שלא האזינה למוזיקה.

יתכן כי העובדה שהמוזיקה משחררת את הדופמין במוח, משחקת תפקיד חשוב בהפחתת המתח וממילא, הכאב.

מוזיקה מונעת מחלות

האם האזנה למוזיקה מסייעת במניעת מחלות? חוקרים רבים חושבים כך. במחקר שנערך באוניברסיטת וילקס, חקרו כיצד מוזיקה משפיעה על רמות ה-IgA, נוגדן חשוב במערכת החיסונית המגן מפני מחלות. רמות IgA נמדדו בדגימות רוק של סטודנטים לתואר ראשון, 30 דקות לפני ואחרי חשיפה לאחד מארבעת התנאים הבאים: האזנה לנקישות, שידור רדיו, מוזיקה מרגיעה או דממה. הסטודנטים שנחשפו למוזיקה מרגיעה חוו עליות גדולות באופן משמעותי ב-IgA מבני הקבוצות האחרות. מה שמצביע על כך שחשיפה למוזיקה דווקא, ולא לצללים אקראיים, מחזקת את המערכת החיסונית ואת יכולתו של הגוף להגן על עצמו.

מחקר נוסף מבית החולים במסצ'וסטס מצא כי האזנה לסונטות פסנתר של מוצרט סייעה להרגיע חולים באמצעות הורדת רמת הלחץ, ואף הפחיתה חלבון בשם אינטרלוקין-6, הנמצא בדם וגורם לסוכרת ומחלות לב.

מוזיקה משפרת את הזיכרון

סטודנטים רבים מדווחים כי האזנה למוזיקה תוך כדי לימוד, מסייעת להם לזכור את החומר טוב יותר בעת המבחן, ומחקרים אחרונים מוכיחים כי זוהי טענה צודקת. כיוון שמוזיקה משחררת את הורמון הדופמין המשפיע על הגברת המוטיבציה ומעודד למידה וזיכרון.

בעקבות ממצאים שמוזיקה משפרת את הזיכרון, החליטו חוקרים לבדוק את השפעת המוזיקה על אוכלוסיות מיוחדות, כמו אלה הסובלים מאובן זיכרון כתוצאה ממחלה. באחד המחקרים, חולקו לוקים בדמנציה ומטפלים לשלוש קבוצות. האחת, נדרשה להתאמן בשירה במשך 10 שבועות, השנייה האזינה למוזיקה בתקופת זמן זהה והשלישית נמנעה ממוזיקה. הממצאים הראו כי שירה והאזנה למוזיקה שיפרו את מצב הרוח, המיקוד והזיכרון. מחקרים כגון אלה, עודדו שילוב מוזיקה בטיפול בחולי דמנציה.

מוזיקה בעת פעילות גופנית - ביצועים טובים יותר

האזנה למוזיקה קצבית בעת אימון גופני, מסייעת לביצועים טובים יותר, כיוון שהיא מסנכרנת את הגוף עם התנועות, ומונעת תחושת תשישות מוקדם מידי.

באחד המחקרים, נמדדה רמת צריכת החמצן בעת פעילות ספורט על אופניים נייחים, כשהמתאמנים מאזינים למקצבים שונים של מוזיקה. מסקנות המחקר הראו כי מוזיקה קצבית יותר סנכרנה את הגוף עם התנועות וסייעה לצריכת חמצן יעילה יותר, ממוזיקה איטית מקצב התנועות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר