מתי חוגגים פורים ברמות?

הגר"ש כהן והראשל"צ: ט"ו באדר; הגר"ש עמאר: בי"ד

הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף פסק כי בשכונת רמות יחגגו פורים ביום שישי ט"ו באדר, מנגד, רבה של ירושלים הראשל"צ הגאון רבי שלמה עמאר פסק כי יחגגו פורים בי"ד באדר • כעת, נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן ורבני שכונת רמות מצטרפים לפסק ההלכה של הגר"י יוסף לפיו יחגגו בט"ו באדר (יהדות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"ש כהן (צילום: כיכר השבת )

פורים בשכונת רמות: בימים האחרונים הבאנו ב"כיכר השבת" את דעתם של הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף שפוסק כי השנה, שנת תשע"ה, בשכונת רמות בירושלים יקראו את המגילה ויחגגו את הפורים ביום שישי, ט"ו באדר, כאשר מנגד הראשל"צ ורבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר פסק כי גם השנה יקראו בשכונת רמות בתאריך י"ד באדר, כמו בשנה שעברה.

כעת, גם נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הגאון רבי שלום כהן הצטרף לפסק ההלכה של הראשל"צ הגר"י יוסף כי יש לקרוא את המגילה ב-ט"ו לחודש.

"אין מה להוסיף על כל מה שנכתב ושמחה גדולה היא שלכולם יהיה אורה ושמחה ביחד וכן יש להורות", כתב הגר"ש כהן במכתבו של הגר"י יוסף.

כמו כן, הוציאו רבני השכונה מכתב בו הם מצדדים בפסיקתו של הגר"י יוסף כי יש לקרוא את המגילה ב-ט"ו לחודש.

על המכתב חתומים הרבנים הגאונים, הרב אהרון בוטבול, הרב מאיר ארביב, הרב דן בן משה, הרב בנימין גמליאלי, הרב יצחק אטלי, הרב מרדכי טולידאנו ועוד. על הפסק חתום גם הראשל"צ הגר"י יוסף עצמו.

פסק ההלכה המלא של רבני שכונת רמות:

קביעת יום פורים ליום החמישה עשר בשכונת רמות.

הננו להודיע בשער בת רבים לקראת יום הפורים שיבוא עלינו לטובה, כי בהתאם לפסק מרן מאור ישראל רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, בשנת תשס"ח, שאם יניחו מבנים ברצף כפי ההנחיות ההלכתיות שניתנו, בין שכונת רמות לירושלים החדשה, יקראו את המגילה ביום חמשה עשר כדין ירושלים לכל הדבר.

ועתה עלה ביד העסוקים בצורכי ציבור באמונה לבצע את ההוראות כפי ההלכה והונחו מבנים לרצף הנדרש, והלכך יש לקיים את הפורים ביום שישי ט"ו אדר תשע"ה כדין ירושלים לכל מצוות הפורים, וכולם יתאחדו ויתאגדו לקיים את יום הפורים ביום חמשה עשר בשמחה ודיצה.

(צילום: פלאש 90)
פסק ההלכה של רבני שכונת רמות

פסק ההלכה המלא של הראשל"צ הגר"י יוסף

פסק הלכה - אודות יום הפורים בשכונת רמות

הנה נודעת דעתו של מרן אאמו"ר פוסק הדור רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל זיע"א, אודות חג הפורים בשכונת רמות, שיש לקרוא את המגילה בי"ד אדר, כדין הפרזים.

אמנם עלתה הסכמתו ביביע אומר (ח"ז סי' נח) ובעל פה, להלכה למעשה שאם יניחו מבנים הנדרשים ע"פ ההלכה, כדי שיהיה רצף בין רמות לשכונות הסמוכות, יום הפורים יקבע ליום ט"ו כדין ירושלים. [וראה באורך בילקוט יוסף על הלכות פורים, מהדורת תשע"ג].

והלכה זו יצאה עוד בחיים חיותו של מרן פוסק הדור זצוק"ל בכתב יד קדשו ובהוראה בעל פה לתלמידיו שומעי לקחו.

וב"ה עתה, בשנה זו תשע"ה, עלה בידי העסקנים החשובים לעשות ככל האמור ביביע אומר הנ"ל, כדי לחבר את רמות עם שאר השכונות, ועל פי זה תושבי רמות יקראו את המגילה ככל תושבי ירושלים, ביום שישי ט"ו אדר.

ועל כן על תושבי רמות לקרוא את המגילה בשנה זו ביום ט"ו אדר, וכן שאר מצוות היום. ואילו מרן פוסק הדור זיע"א היה חי עמנו בודאי היה פוסק כן, אחר שנתמלאו כל הדרישות שהציב בשעתו כדי לחבר את שכונת רמות לשאר שכונות ירושלים.

ולאות אמת כי הדברים הנ"ל נכונים ושכן הלכה למעשה, באתי על החתום - בברכת התורה יצחק יוסף הראשון לציון הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הגדול.

(צילום: ברוך יערי, כיכר השבת )
פסק ההלכה של הגר"י יוסף והגר"ש כהן


בתוך כך, בשיעור שמסר רבה של ירושלים הגר"ש עמאר, הוא הסביר את פסיקתו לפיה בשכונת רמות יחגגו את הפורים בי"ד באדר וסיפר: "אמרתי להם, אני לומד לאט, אני לא יכול למהר כמותם, אז אני צריך יותר זמן כדי להתבונן בדבר. תשאירו את זה לשנה אחרת. אבל הם אצה להם הדרך כבר לפסוק. למה? כדי למנוע מחלוקת. אני חושב, לא רק שלא ימנעו מחלוקת, אלא יהיה עוד מחלוקת: מה דין הבורגנים, והיכן הם עומדים ומה הגודל ומה המידה. אבל יש כאלה רוצים שיהיה מענין, שלא יעבור פורים ככה... לא כל יום יש פורים...".

"למה אני מדבר על זה? כי כאילו זה חשוב מה שאני אומר, הלכו פרסמו שגם אני חזרתי בי. אבל אני לא חזרתי בי בכלל...", הוסיף הרב עמאר, "אמרו לי ביום שישי שכאילו הרב (מרן זצ"ל) הסכים איתם. אני דיברתי עם מרן על זה הרבה. הוא שלח אותי לבדוק ובדקתי. אני יודע דעתו בזה. איך אנחנו בקלות... לפחות נעיין עיון נמרץ".

צפו: הגר"ש עמאר פוסק: ברמות יקראו בי"ד באדר

הרב עמאר המשיך ואמר כי "אין השנה זמן... השנה נקרא בי"ד מי שנמצא בשכונת רמות, ודאי במבשרת. בעז"ה כשיהיו הרבה בניינים בבקעה ובהר, וירושלים תגדל ותרבה, אז כולנו נשמח יחדיו. אבל לעשות "הנשמה מלאכותית" לשכונת רמות שתהיה ירושלים, לא תמיד זה מועיל...".

פסק ההלכה המלא של הראשל"צ הגר"ש עמאר:

"כבר באו אלי בענין זה כמה פעמים, לשכנע אותי שיש מקום ברור על פי ההלכה לשנות מספקו של גדול ישראל מרן הראש"ל בעל יביע אומר ע"ה, והאמת שעדיין לא ראיתי ברור כדי לשנות ההוראה בזה, ואמרתי להם לדחות הענין ההלכתי לשנה הבאה כדי שלא נחטא בפזיזות.

עכ"פ איש איטי אנוכי ולא אוכל לענות מיד, ולא זו גם זו, אלא מעיון ראשוני נראה דאין במה שהביאו כדי לשנות המצב. ועדיין צריך להעמיק וגם לדעת מקום הנחתן וכן לאמת השיעורים של המרחק שבין רמות לשכונות הקרובות לה כדי שיהיה אפשר לברר אם יש על מה לדון.

וכל זמן שיש ספק אפילו קטן עלינו להמשיך ולקרא בי"ד בברכה, שהוא היום של רוב העולם, וכל מקום שיש בו ספק קורין בי"ד, ועוד שאפילו בן כרך שקרא ביום י"ד יצא ידי חובה מפני שרוב העולם קורים ביום י"ד, ולקרוא בט"ו בלא ברכה, ומינה לא נזוע".

(צילום: ברוך יערי, כיכר השבת )
פסק ההלכה של הגר"ש עמאר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר