המילה האחרונה: צוואה, האמנם? / עו"ד יוסף ויצמן

רבים יודעים כי יש לערוך צוואה אך אינם מודעים כיצד יש לערוך צוואה באופן נכון על מנת שלא יהא ניתן לפסול אותה • עו"ד יוסף ויצמן עושה סדר בכל דיני הצוואה (טור משפטי)

יוסף ויצמן, עו"ד | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

"ויקרא יעקב אל בניו; ויאמר, האספו ואגידה לכם, את אשר יקרא אתכם, באחרית הימים..." (בראשית מט א-כה). ניתן למצוא תימוכין רבים לחשיבותה של הצוואה כהצהרה המגלה את רצונו של האדם לאחר מותו. עו"ד יוסף ויצמן, מסביר על מה חשוב לשים דגש בעת עריכת צוואה ואת העילות לפסילת הצוואה.

אל פתחו של בית המשפט למשפחה מגיעות מדי יום בקשות לפסילת צוואה וכך למעשה, רבים יודעים כי יש לערוך צוואה אך אינם מודעים כיצד יש לערוך צוואה באופן נכון על מנת שלא יהא ניתן לפסול אותה.

עו"ד שני ליבמן, שותפה במשרד גולדפרב ושות' ומנהלת מחלקת דיני משפחה, מסבירה את הדרכים הקיימות לעריכת צוואה:

כל אדם רשאי לערוך צוואה אשר תותיר את מילתו האחרונה למעט בעלי חוסר יכולת נפשית או שכלית, קטינים ופסולי דין.

קיימות ארבעה דרכים אפשריות לעריכת צוואה:

  1. צוואה בכתב- צוואה כתובה בכתב ידו של המצווה ותכלול את תאריך כתיבתה וחתימתו של המצווה.

  2. צוואה בעדים- המצווה בוחר שני עדים אשר ינכחו בזמן עריכת הצוואה ולרוב צוואות אלו נערכות אצל עו"ד והן מודפסות.

  3. צוואה בפני רשות- צוואה המוגשת לאישור בפני גורם רשמי כגון: שופט, רשם או נוטריון.

  4. צוואת שכיב מרע- צוואה הנאמרת בעל פה בפני שני עדים על ידי המצווה אשר מצוי על ערש דווי. העדים מעלים על כתב את הנאמר מפי המוריש וחותמים על הצוואה.

בניגוד למחשבה הרווחת שרק אדם מבוגר או בעל נכסים ראוי לערוך צוואה, יש חשיבות לעריכת צוואה גם במקרים נוספים.

עיזבון הוא המונח המשפטי המתייחס לכלל נכסיו וזכויותיו של אדם לאחר מותו. אופן ברירת המחדל לחלוקת העיזבון הינה על פי חוק הירושה. החוק קובע כי עיזבונו של נפטר יחולק שווה בין ילדיו של הנפטר. אם לאדם הנפטר יש בן/בת זוג הם זכאים למחצית העיזבון.

במשפחות חד הוריות או בני זוג גרושים ולהם ילדים קטינים, כאשר אחד ההורים נפטר מתמנה ההורה השני כאפוטרופוס הטבעי לנהל את רכושם. כלומר, ללא צוואה עלולה להיות תוצאה בה בן הזוג לשעבר ימונה לניהול כספי ונכסי העיזבון ותוצאה זו תהא בלתי רצויה.

בנוסף, במשפחות בהן קיים בן זוג ידוע בציבור. ללא צוואה בן הזוג הידוע בציבור זכאי לרשת מחצית מהעיזבון וזאת גם אילו היה מדובר בבן זוג חודשים ספורים בלבד. תוצאה זו עלולה להוות קיפוח משמעותי כלפי ילדיו של הנפטר.

כאשר קיים בן משפחה בעל מוגבלות שכלית או נפשית, הצוואה יכולה להיות זו אשר תסדיר את עצמאותו הכלכלית לאחר מות המוריש.

כאשר קיים עסק משפחתי אשר ללא צוואה ראויה עלולים להיגרם חיכוכים ומחלוקות רבות בין היורשים.

קיימת חשיבות לעריכת צוואה כאשר מעוניינים לנשל בן משפחה אשר מוגדר כיורש על פי חוק, כאשר מעוניינים להרחיב או לצמצם את התא המשפחתי. גם כאשר מעוניינים להכליל בעיזבון נכסים אשר אינם כלולים על פי דין או מעוניינים להסדיר ענייני מיסוי החלים על היורשים ועוד כהנא וכהנא דוגמאות נוספות.

מקרה שטופל לאחרונה, כאשר בת אשר אמה החליטה להוריש לה את עזבונה בעודה בחיים ממניותיה בעסק המשפחתי. הבת ביקשה את ירושתה אך אחיה הגישו התנגדותם אל בית המשפט.

בסופו של דבר, באמצעות עו"ד ליבמן, נקבע כי היורשת, הבת, זכאית לרשת את העסק המשפחתי וזאת חרף התנגדותם של האחים וכאמור, טרם מות האם.

מהם העילות לפסילת צוואה?

קיימת חשיבות לאופן עריכתה וניסוחה של הצוואה, תוקפה, תוכנה והנסיבות אשר בגינם נכתבה.

הסיבות המרכזיות לביטול צוואה יהיו כאשר קיימות מחלוקת בנוגע לכתב הצוואה. מחלוקת אפשרית עלולה להיות בזהות כתב ידו של המצווה.

עילה נוספת תהא כאשר העדים אינם כשרים ומספיקים על פי דין או שהפעולות הנדרשות על ידי העדים לא נעשו על פי חוק.

גמירות דעת בעת עריכת צוואה הינה הכרחית, כמו כן, כאשר הצוואה נערכה על ידי נוטריון ובעת כתיבתה המוריש מרותק למיטתו ישנו הכרח לחוות דעת רפואית.

קיימת חשיבות רבה כי צוואה תערך באופן בו לא חלה השפעה בלתי הוגנת על המצווה בשל כפייה, איום, אונס או מרמה.

מקרה אשר הגיע בעת זו לפתחו של בית המשפט, אודות קשיש ערירי אשר ערך צוואה בה הותיר ממון ונכסים רבים לבני משפחתו. באותה שנה התגלה כי הקשיש חולה במחלה סופנית ובמקביל לכך, שכניו של הקשיש חברו אליו. לאחר זמן קצר הקשיש ערך את צוואתו ובה נישל את כל בני משפחתו והוריש את כל ממונו ונכסיו לשכניו.

לאחר פטירתו של הקשיש דרשו שכניו לקיים צוואתו האחרונה אך בני משפחת הקשיש גילו זאת התנגדו לכך. בסופו של דבר נפסק כי, שכניו של הקשיש הערירי השפיעו עליו באופן בלתי הוגן והקשיש עצמו בשל אי כשירותו הרפואית ערך צוואתו באופן פסול ועל כן, במכלול נסיבות אלו צוואתו האחרונה פסולה ושכניו לא יוכלו לרשת ממונו ונכסיו.

בנוסף, כל סיוע בכתיבת הצוואה מצד מי מהיורשים עלול להביא לפסילתה ובוודאי שבעת כתיבתה חל איסור כלפי מי ששמו נכלל בגוף הצוואה להיות נוכח בעת כתיבתה.

בסופו של דבר, בעת עריכתה וכתיבתה של הצוואה חשוב כי יהא נוכח עורך דין המתמחה בתחום וזאת בכדי לפקח כי הצוואה נערכת כדין, צופה פני עתיד ובכדי למנוע אפשרות לפסילתה או התנגדויות עתידיות למימושה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר