זעזוע

תצוגה במכללת שנקר: "תפילין" מיוחדות לנשים

סטודנטים במכללת שנקר, הכינו מייצג במסגרת סדנה בשם "עבר מינפולטיבי", בה הציגו "תפילין" מיוחדות לנשים, עגולות ועם "פרשיות" אחרות. "אמירה פמינסטית" (חדשות, בארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: תות שגיא)

שוב, בשם האומונות פוגעים בערכי היהדות, בהלכה וברגשות שומרי המצוות, מספר סטודנטים ממכלת שנקר לקחו את ציון יום האישה הבינלאומי צעד אחד רחוק מידי.

השלושה, תות שגיא מהמחלקה לאמנות רב-תחומית, אביאור צבי, מהמחלקה להנדסת פלסטיקה, וולריה שימחוביץ מהמחלקה לעיצוב אופנה יצרו תפילין אותן הניחו סטודנטיות על ידיהן בלבד, וזאת כחלק מסדנה בשם "עבר מניפולטיבי", שהתקיימה השבוע במסגרת פסטיבל "שבוע מרקחה" ה-3 במכללת שנקר.

את ההחלטה על כך נימקה אחת הסטודנטיות בכך שבעולם ישנן נשים המניחות תפילין וזוכות לביקורת נוקבת, "הבחירה לפנות דווקא לנשים הייתה אמירה פמיניסטית וגם אמירה קונקרטית שיש נשים בעולם שמשתמשות בתפילין וזה פונה אליהם".

הסטודנטיות לא הסתפקו בזה, ושינו גם את צורת התפילין המקובלת ואת הפרשיות המונחות בתוכן, "חשבנו אולי לא שחור, אולי פחות מרובע, בעיצוב ויותר עגול", מספרת שגיא. "בנוסף, שנינו את הפרשיות שיש בתפילין לפרשיות עם נשים דומיננטיות כמו דבורה, אסתר ויעל ואת זה כן עשינו בעבודת יד, הטבענו בדיסקיות מתכת את השמות של הנשים והכנסנו את הדיסקיות לתוך התפילין".

ולמה רק תפילין של יד? גם לזה יש להן הסבר מקומם: "החלטנו לעשות רק תפילין אחד של היד שמכוון את הלב ועניין אותנו יותר לכוון אל הלב שלדעתנו זה יותר מתאים לנשים, כאשר כלי פולחני לנשים אמור להתאים לעולם ולעומק הנשי".

לדבריהם, "עשינו את זה מתוך מקום אוהב ומסור למסורת היהודית ולא מתוך מקום הורס או התרסה, אלא ניסיון לחדש וליצור שיח יהודי עדכני פמיניסטי שמכבד את המסורת והולך בשילוב ובחיבור לא מתוך רצון לנתק. עם זאת לפחות סטודנט אחד נורא התעצבן עלינו והסברנו לו שזה לא מגיע ממקום של התרסה אלא מתוך רצון לשלב ולהיות עדכניים", הוסיפה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר